Inlägg från: ChristiansBrud |Visa alla inlägg
  • ChristiansBrud

Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar

Har en tid haft tankar på att jag borde sluta äta mina p-piller. Någon annan som känner att man inte vet vad man stoppar i sig och att det kan leda till blodproppar osv.?

Har också en känsla av att de kan ha varit en stor del i att jag har gått upp i vikt de senaste åren. Har någon här erfarenhet av att slutat med pillerna och gått ner i vikt?/eller tvärt om?

Eller har någon något tips på annat preventinmedel som kan ersätta p-piller? (har inga planer på att skaffa barn än)

Finns det några fördelar (förutom oönskad graviditet) med p-piller?
    /Lisa

• Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar
  • ChristiansBrud

intressant att läsa om era erfarneheter! har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska sluta eller inte, men när man läser om kvinnor som dött av blodproppar pga p-piller har man lust att sluta direkt.

Det med p-dator har jag funderat på, är dock lite osäker på hur det fungerar och har för mig att det är ganska dyrt. Tessan Prinsessan: hur fungerar det, kostnad?

• ChristiansBrud

jag har bestämt mig för att gå och prata med min barnmorska om saken, läste på innehållförteckningen på min p-piller igår, och man kan verkligen bli skriämd. det stod att om man hade övervikt i släkten skulle man nog dikutera det, och även om man har fetma. Mina föräldrar är båda överviktiga och jag har gått upp emllan 15-20 kg på de fyra år som jag har ätit p-pillerna, men räknas inte som fet, men på gränsen till överviktig. Barnmorskan har aldrig frågat mig om min vikt osv. så jag ska genast inga henne och boka en tid för att diskutera det, sen om det resulterar i att jag slutar elle inte det får jag väl se.
    Jag vill ju inte bli med barn, så det måste ju finnas en annan lösning.

• ChristiansBrud

hur e det egentilgen med koppar spiral kan man egentligen ha det innan man skaffat barn, hur lång tid tar det innan man kan bli med barn efter man tagit ut den? jag har hört att det inte rekomenderas innan man skaffat barn!

Svar på tråden Sluta med p-piller?? fördelar/nackdelar