• Nightingale

Medlemmar i Viktklubben? SE hit!!

Hejsan igen! Nu fortsätter vi kämpa även efter jul, min filosofi hjälpte, men det blev inte riktigt lika många promenader med mammas hund som jag räknat med, det var nämligen snöstorm i dalarna! (liksom på många andra platser i sverige!)

MEN jag höll vikten!! jag är jättenöjd med detta! Särskilt eftersom vi var ut på juldagen och jag drack ungefär tre gånger mer än vad jag räknat med, men vi hade himla roligt, så det var det värt!

Kom igen tjejer, hur gick det för er över jul!!

• Nightingale

Sånt där är verkligen inget för mig!
    Men tack ändå för tipset!

• Nightingale

Hejsan Antonia och välkommen!! Yess jag är kvar!! har nu gått ner 6,2 kg sedan 29/11 och det går jättebra!! stod still i en vecka bara (julveckan givetvis!) men nu går det jämnt neråt igen!! Jätteskönt är det ,jag känner mig superlätt!!

Lycka till!

• Nightingale

Antonia!

Jag tycker oxå att recepten man får av vk är krångliga och har aldrig gjort ett enda av dem, utan gör precis den maten jag alltid gör, men äter mycket mindre portioner och broccoli till nästan allt. Mättande och väldigt lite kaloriler! Det är ju det som är grejen, att man äter mindre portioner... Iallafall för mig, som älskar mat och alltid åt väldigt stora portioner hela tiden förr! Men nu går det bättre!! Magen har vant sig! Jag åt mig alltid proppmätt, men nu är jag lagom mätt!

Lycka till!

• Nightingale

Hej tjejer, jag längtar till Måndag då jag får väga mig!! det är så skoj, beror väl på att det går så bra.. smygvägde mig imorse, 70,9 (började på 77,7 så det är några kg! Det syns så VÄL nu! Igår kväll var vi och åt på restaurang och sen bowlade och jag kände mig för första gången i mitt liv NÖJD med min kropp! Det var en underbar känsla!! nu har jag fyra kilo kvar till min idealvikt, och jag tror att det räcker.
    Lite träning på detta och jag har den kroppen som jag vill ha!

UNDERBART!!!! Jag har aldrig mått så bra som jag gör just nu!!

(kan även bero på att jag tog sjuksköterskeexamen igår)...

• Nightingale

Hej hej inte min tur än!

Jo jag får äta 1730kcal/dag, men jag brukar inte äta mer än 12-1300, det är kankse inte så bra, men jag skulle aldrig i världen gått ner så snabbt som jag gjort om jag inte sänkt mitt kcal intag. Dessutom är jag mätt hela tiden och äter en hel del godis, bara MINDRE än förut, det är det som är nyckeln.

Nej man behöver inte väga all mat, jag väger nästan ingenting. Ostskivor kan jag väga ibland om jag ska ha många på något men inte väger jag ett päron inte, då väljer jag "1 st" istället för att ange gram. Herregud, man får inte ta det så gravallvarligt, då orkar man inte i längden!

Lycka till!!

• Nightingale

Ähum, du får äta VAD DU VILL i vk, men du bör helst skriva in vad du äter i dagboken för att se kaloriintaget. Det är ingen DIET, det ska man absolut inte kalla det, utan det handlar om att få koll på hur mkt man äter och på de sk. dolda kalorierna. Vissa livsmedel inser man inte hur mkt kcal som de faktiskt innehåller. När man väl ser detta kan man välja smalare alternativ!

Nej de lägger sig inte i, såvida du ligger över 25 i BMI typ, man bör ju inte gå med om man ligger under 20 i BMI, vilket man kan testa på deras startsida.

När man registerat sig får man fylla i allmänna frågor som längd, vikt, hur mkt man vill gå ner och midjemått. Även om föräldrarna är överviktiga, de vill väl se om man har anlag för övervikt. Inte alls besvärligt är det!

På ovanstående uppgifter (det gäller att vara ärlig) beräknas sedan rekommenderat kaloriintag. Dessutom får man en "tallriksmodell" på hur mkt kolhydrater, protein och fett man bör äta varje dag.

JÄTTEBRA är det

Jag har gått ner 7,2kg sedan 29/11!

• Nightingale

För att ta ett exempel så har jag insett hur mkt kalorier det finns i potatis, ris och pasta så jag har dragit ner rejält på det och tar mer kött och grönsaker istället. Sås använder jag inte alls kan man säga. Använder absolut inget margarin eller grädde i såserna iallafall. Vanliga pås-såser är det ju inte så mkt kcal i!

Men det funkar. Jag är sällan hungrig! Inte mer än jag var förut iallafall. Det har blivit lättare att hantera hungern, förut mådde jag jättedåligt när jag var hungrig, nu är kroppen van att få mindre portioner och klarar sig lättare utan mat längre perioder, förut var jag småsugen hela tiden, nu är kroppen nöjd efter varje måltid och mellanmål.

• Nightingale

Nä restaurangmat är inte med så mkt, men det beror ju på att innehållet i alla maträtter är så individuellt för varje restaurang, och det är ju omöjligt att veta! Men man får helt enkelt uppskatta mängden och innehållet, jag brukar ta i i överkant när jag är på restaurang och det går ju bra, dessutom, unnar man sig en finmiddag en gång så spelar det ju ingen roll om man så får i sig 4000kcal. Bara det inte är flera gånger i veckan!

Jag menar, man vet ju ungefär vad man ätit, gräddsås, tex, man kan ju ta "vanlig" gräddsås och dubbla portionen tex, för man får nog alltid räkna med att restaurangerna har i så mkt fett de bara kan för att det ska bli godare!!

• Nightingale

Inte min tur än

Gör slag i saken!! Det är jättebra att följa internetdagboken!!

Jag smygvägde mig imorse och har alltså gått ner från 77,7 till 69,5 sedan 20/11. Det är gött gött gött!!

Få se vad blir det... 8,2 kg!!

Inte så illa, jag har inte vägt så lite sedan jag var tolv!

• Nightingale

inte min tur än

Ja man kan lägga in att man bränner kalorier på lite vad som helst, men gör inte det! Lägg bara in när du verkligen tränar, annars ger det inget resultat.

Jag äter aldrig upp mina brända kcal heller, håller mig alltid till rek. intag, eller under det, oavsett hur mkt jag tränar!

• Nightingale

inte min tur än

varför använder du olja över huvud taget?? Det har jag inte gjort på flera år. Helt onödigt!

Nej jag blir inte hungrig, det gäller att äta rätt saker. Inga onödiga kaloriintag. Fiberrika och mättande produkter.
    Nu låter väl jag som rena mönsterbantaren, men jag äter ofta choklad, bara det inte överstiger rek. intag.

• Nightingale

Kött tycker jag aldrig bränner fast och kyckling klarar sig bra om man sänker värmen så fort man brynt klart och vänder på fileerna hela tiden. Men oftast gör jag grytbitar av allt och då är det verkligen ingen fara att det bränner fast!

• Nightingale

Jahapp, så kommer min första motgång. SOm inte är så farlig egentligen.

Jag har gått ner från 77,7 till 69,8 på åtta veckor. Men igår vägde jag 70,1. Det är bara tre hekto, jag vet, men man vill ju så gärna att kurvan ska peka neråt hela tiden. Jag får vara nöjd ändå.
    (vägde mig imorse, 69,2, så jag vet att jag är fjantig, men kurvan pekar likväl uppåt.... )

• Nightingale

Idag tar jag nästa kliv i "mitt nya liv-stegen" Har varit till ett gym och fått ett prova på kort, men det lutar åt att jag ska börja träna där på heltid. Hade tur oxå, sjukhuset (där jag jobbar) hade avtal med gymet så jag som anställd fick rabatt!! Ganska mkt oxå! Perfekt.
    Dessutom tog jag mig en tur på stan och shoppade nya träningskläder de jag har är för stora!!! ganska skoj, förr var ju allt för litet!

4,2 kg kvar.... nu j'vlar!!

• Nightingale

Ha ha, lagom till början på mitt nya träningsliv så köpte jag och sambon pizza och en chipspåse igår. Men det gör inget, för jag har inte ätit pizza sedan i somras och inte chips heller! Det jag vill säga med detta är att jag har kontroll över mitt ätande! Jag vet att jag inte kommer att äta pizza eller chips inom det närmaste halvåret. Och jag har iNGEN ÅNGEST över mitt bakslag igår! För om en timme ska jag löpträna 5km och mitt nya vanliga liv går vidare...

TOPPEN!!

• Nightingale

69,4 jajamen, pizzan gjorde inget!

Hur går det för er tjejer???!!??

• Nightingale

Det där med semlor är väl otroligt olika hur de ser ut!! men jag skulle nog ta 500kcal för att vara på den säkra sidan.

Gillar för övrigt varken grädde eller mandelmassa så semlor avstår jag gärna..

• Nightingale

vk:s utformning är ärligare än vv tycker jag, jag menar det finns ju inga "fria kcal" som vv körde med, jag gick inte ner ett kg ens med vv bara för att jag åt jättemkt fria livsmedel. Nä.. vk är mkt bättre, då får man svart på vitt vad man kan äta mer eller mindre av.

Svar på tråden Medlemmar i Viktklubben? SE hit!!