• ztar

Artikel i Aftonbladet

Jag håller med Bebbsen05, ungdomar gör såååå mycket som föräldrar inte har en blekaste aning om! Tycker det känns fruktansvärt naivt som förälder att tro att "mina barn gör inte så" eller "vi har en öppen relation och kan tala om aaaaallt!" (inget illa menat om dig Zippolina) för barn säger inte allt till sina föräldrar, så är det bara, hur bra relation man ändå har!

Problemet är inte att föräldrar inte uppfostar sina barn, problemet är att de litar på dem för "mycket" och tror allt gott om just sina barn. Då missar man många signaler om att allt inte står rätt till tror jag.

• ztar

Varför är ala föräldrar så övertygade om att det är just DE som gör sina barn till "goda människor"? Hela ens personlighet har ju knappast byggts upp enbart av föräldrarnas värderingar och dyligt. Jag tycker det är helt sjukt att säga att ungar är si och så för att föräldrarna inte uppfostrat dem!

Väldigt, väldigt mycket av min (och många andras är jag övertygad om) personlighet och sätt att vara är byggt på vilka man umgås med i livet. Visst har föräldrarna en viss (okej hyfsad stor) betydelse för hur man "blir" men det är inte den övervägande orsaken anser jag! Även barn som har en extrem bra relation med sina föräldrar kan hamna i klistret. Det är ungefär lika sant att säga att alla som knarkar och är kriminella kommer från trasiga hem.... För de gör de inte!

"Man blir till i andras ögon" som någon vis sociolog sa, och det stämmer!

Svar på tråden Artikel i Aftonbladet