• Lise-Lotten

Konisering/cellförändringar

Jag har också koniserats två gånger, första gången i april och andra gången i september, innan dess fick jag gå på kontroller var tredje månad i ca ett år för gyn trodde att cellförändringarna kanske skulle gå tillbaka av sig själv. Så här med facit i hand så ångrar jag att jag inte tryckte på mer för att få gjort koniseringarna tidigare för det hade nog sparat mig många månader av oro.

Du ska nog inte bli alltför orolig om du får besked på att du fortfarande har cellförändringar eftersom provet har tagits i samband med din konisering. Troligtvis kallar dom dig igen om ytterligare tre månader för ett nytt prov, så gjorde de med mig och jag ska få besked om ca 3-4 veckor.

Jag har fått veta av gyn att om förändringarna inte är borta den här gången så får jag remiss till sjukhuset och då tar man bort kvarvarande förändringar med laser det ska tydligen vara mer skonsamt eftersom jag inte har några barn men gärna vill ha i framtiden.

Försök att inte oroa dig för mycket.

Kram

• Lise-Lotten

Vid konisering använder man ett litet elektriskt verktyg (har glömt vad det heter) som bränner bort en liten liten bit av livmodertappen där cellförändringen sitter.

Efter varje konisering har jag fått komma tillbaka efter 3 mån för nytt cellprov, eftersom det tydligen tar lite tid innan cellproven är riktigt tillförlitliga efter läkning och annat. Tycker trots allt att det känns bra med täta kontroller eftersom att då verkar de ju ha ganska bra koll på vad som sker.

Svar på tråden Konisering/cellförändringar