• Bacillen

Konisering/cellförändringar

Hej!

Jag har precis blivit koniserad för andra gången. Första gången blev jag koniserad i april. På kontrollen i höstas visade det sig att jag fortfarande hade cellförändringar kvar - allvarliga sådana!

Den här veckan har jag alltså genomgått min andra konisering och väntar nu på provsvaret, som antagligen kommer redan nästa vecka. Jag är livrädd för att ett eventuellt svar innebär att jag har kvar cellförändringar!!!

Hur många gånger kan man genomgå en konisering? Min största fasa är att jag ska behöva operera bort livmodern. Jag har ännu inga barn, men vill väldigt gärna ha (så snart som möjligt om jag bara får bli frisk).

Det senaste halvåret har varit det värsta i mitt liv! Skulle egentligen ha koniserats redan i november, men upptäckte 1½ vecka innan att jag var gravid och var tvungen att göra abort först.

Har läst flera inlägg här på Bröllopstorget om kvinnor som blivit koniserade. Hur vanligt är det att man måste genomgå två koniseringar? Vad händer om det inte blir bra efter det? Ni som har gjort flera koniseringar får gärna skriva några rader om era erfarenheter.

Tack på förhand!
    /Bacillen

• Svar på tråden Konisering/cellförändringar
  • Vanilj

Jag har också koniserats två gånger pga att de inte fick bort allt första gången. Sedan dess har det sett bra ut.
    Kan inte föreställa mig smärtan av att behöva göra abort för att kunna ta bort cellförändringarna men du kan vara säker på att de inte släpper dig utan att de har fått bort allt. Efter det går du på täta kontroller och det känns skönt.

• annagalenpanna77

Hej...jag har blivit koniserad en gång och när jag i september gjorde första efterkontrollen var allt bra...men en månad senare var jag inne akut och fick konstaterat trolig livmodertappsinflammation, då togs ett nytt prov "för säkerthets skull" och förra veckan fick jag svar att jag hade lätta cellförändringar...HUR kan det bli så...när proven bara togs med en månads mellanrum??? Jag e oxå jätteorolig.......

• Lise-Lotten

Jag har också koniserats två gånger, första gången i april och andra gången i september, innan dess fick jag gå på kontroller var tredje månad i ca ett år för gyn trodde att cellförändringarna kanske skulle gå tillbaka av sig själv. Så här med facit i hand så ångrar jag att jag inte tryckte på mer för att få gjort koniseringarna tidigare för det hade nog sparat mig många månader av oro.

Du ska nog inte bli alltför orolig om du får besked på att du fortfarande har cellförändringar eftersom provet har tagits i samband med din konisering. Troligtvis kallar dom dig igen om ytterligare tre månader för ett nytt prov, så gjorde de med mig och jag ska få besked om ca 3-4 veckor.

Jag har fått veta av gyn att om förändringarna inte är borta den här gången så får jag remiss till sjukhuset och då tar man bort kvarvarande förändringar med laser det ska tydligen vara mer skonsamt eftersom jag inte har några barn men gärna vill ha i framtiden.

Försök att inte oroa dig för mycket.

Kram

• Hanna h.

Konisering?
    Jag har också tagit bort cellförändringar (hade lätt cellstörning) men vetisjutton vad metoden hette. Vad går konisering ut på? Jag var på koll efter ett halvår men efter det skulle jag inte komma på ett år, vilket jag tycker är lite länge. Dock gick jag ju med cellförändringarna i sådär 4 år innan de tyckte att de behövde tas bort. Jag går på kvinnokliniken på sjukhuset här.

• Lise-Lotten

Vid konisering använder man ett litet elektriskt verktyg (har glömt vad det heter) som bränner bort en liten liten bit av livmodertappen där cellförändringen sitter.

Efter varje konisering har jag fått komma tillbaka efter 3 mån för nytt cellprov, eftersom det tydligen tar lite tid innan cellproven är riktigt tillförlitliga efter läkning och annat. Tycker trots allt att det känns bra med täta kontroller eftersom att då verkar de ju ha ganska bra koll på vad som sker.

• Hanna h.

då kanske det var kortisering jag var på? De hade en tråd som de skar av en bit med, tråden var väl glödhet eller liknande.

• Bacillen

Hej igen!

Fösta gången jag koniserades skar de bort en bit av livmodertappen med hjälp av en "elektrisk slynga" (jag tänker mig att det är som ett lasso som är elektriskt). Jag fick titta på biten som de hade skurit bort och den var ca en cm tjock! Jag tyckte att det var mer än "en liten bit". Då gjordes ingreppet i lokalbedövning.

Senaste gången jag gjorde konisering blev jag sövd, och då gjordes ingreppet med kniv. Jag vet inte hur mycket eller lite de skar bort...

När jag pratade med kirurgen efter att jag hade vaknat upp sade han att det var bra att jag hade gjort abort, så de kunde ta bort cellförändringarna eftersom det nästan hade utvecklats till tumörer!

Apropå att bestämma sig för att göra abort, så led jag alla helvetes kval... Läkarna sade att det var upp till mig att bestämma (vilket väl i och för sig är riktigt) om jag skulle göra abort eller vänta (chansa), men jag kände att jag hade svårt att bedöma konsekvenserna av mitt val. I efterhand har de läkare jag träffat sagt att det var bra att jag fattade det beslutet, eftersom mina cellförändringar varit så allvarliga. Kunde de inte ha sagt det innan och gjort beslutet lättare för mig?

Flera gånger om dan funderar jag på mina cellförändringar och undrar vad jag ska få för svar. Tänk ifall jag är en av de stackars satar som får cancer!?

/Bacillen

• Bacillen

Hej, alla, ännu en gång...

Vilken grad av cellförändringar har ni haft? (Lätt, medel eller svår?)

Jag har ju uppenbarligen den svåra graden.

Det verkar vara skillnad på vilken metod de använder, beroende på vilken grad man har? De koniseringar jag har gjort har man ju verkligen skurit bort en köttbit! (= metod för svåra cellförändringar?)

Om man bränner med laser, går de "bara" på ytan då? (= metod för lättare, medel cellförändringar?)

Tack för era inlägg! Det känns skönt att höra från andra som är/har varit i samma situation!

/Bacillen

• annagalenpanna77

På biten som togs bort visade det sig att jag hade grava cellförändringar och det anmäldes till "tumörregistret"...vilket låter hemskt tycker jag...Grava och svåra lär ju vara samma sak...

bacillen, har du fått svar ang biten dom skar bort också..för det fick jag...Det stod att det föreföll att allt var bortopererat...men nu blir man ju orolig eftersom detta cellprov visade cellörändringar igen...*lessen*

Förstår din oro, jag känner precis likadant..Jag och sambon hade pratat om att börja försöka "göra barn" nu efetr jul..men nu vet man ju inte...

• Hanna h.

Jag hade lätta cellstörningar, så vitt jag förstod. Vad jag vet så är störning den enklaste, därefter förändring. De skar bort (med den där elektriska snaran) två bitar på mig.. tyckte också de var rätt stora! typ 1 x 0,5 cm vardera. Kanterna på bitarna hade trasats sönder, så de kunde vid analysering av dessa inte se om de fått bort allt. Men vid den senaste provtagningen var allt normalt.
    Min syster har gjort det lite större ingreppet (sövdes).
    Hur mådde i efter att ni tagit bort eller förändringar? Jag fick sån fruktansvärt dålig information innan! Och som jag befarade så var man ju inte 100% efter, i alla fall inte jag.

Svar på tråden Konisering/cellförändringar