• Bacillen

Konisering/cellförändringar

Hej!

Jag har precis blivit koniserad för andra gången. Första gången blev jag koniserad i april. På kontrollen i höstas visade det sig att jag fortfarande hade cellförändringar kvar - allvarliga sådana!

Den här veckan har jag alltså genomgått min andra konisering och väntar nu på provsvaret, som antagligen kommer redan nästa vecka. Jag är livrädd för att ett eventuellt svar innebär att jag har kvar cellförändringar!!!

Hur många gånger kan man genomgå en konisering? Min största fasa är att jag ska behöva operera bort livmodern. Jag har ännu inga barn, men vill väldigt gärna ha (så snart som möjligt om jag bara får bli frisk).

Det senaste halvåret har varit det värsta i mitt liv! Skulle egentligen ha koniserats redan i november, men upptäckte 1½ vecka innan att jag var gravid och var tvungen att göra abort först.

Har läst flera inlägg här på Bröllopstorget om kvinnor som blivit koniserade. Hur vanligt är det att man måste genomgå två koniseringar? Vad händer om det inte blir bra efter det? Ni som har gjort flera koniseringar får gärna skriva några rader om era erfarenheter.

Tack på förhand!
    /Bacillen

• Svar på tråden Konisering/cellförändringar
  • Bacillen

Hej AnnaGalenpanna!

De analyserar biten de skär bort. De kan se om de har fått bort allt eller inte. Det är det svaret jag väntar på...

Förra gången (i april) var de inte säkra på att de fått bort allt. Det fanns cellförändringar ända ut i kanten på den bit de skar bort. (Kallas tydligen för "icke radikal kon".)

I september tog jag ett uppföljande cellprov. Det visade grava/svåra cellförändringar.

Nu har jag som sagt gjort en till konisering och jag väntar på att få svar på vad analysen av den bortopererade köttbiten visar. (En radikal kon betyder att man har fått bort cellförändringarna.)

Cellförändringar kan ju till viss del orsakas av virus som man bär på. Om viruset finns kvar i slemhinnan kan väl cellförändringar dyka upp igen? Dessutom har jag läst att det är inte alltid som ett cellprov ger en rättvisande bild. Man kan ha cellförändringar även om det inte visar sig i cellprovet.

I december 2001 tog jag ett cellprov som visade medelsvåra cellförändringar. Jag fick göra ett nytt cellprov och de tog en biopsi. Båda provsvaren visade att jag inte längre hade några cellförändringar utan att man hade gjort något alls!

Cellförändringar kan läka ut av sig själv. Har man haft återkommande cellförändringar tar de bort dem för att de inte ska kunna utvecklas till cancer. Man kan inte veta vilka som läker och vilka som inte gör det...

Tumörregistret låter inte alls trevligt! Det hade jag aldrig hört talas om innan!

Vad tänker de göra med de cellförändringar som har visat sig på dig nu?

/Bacillen

• Hanna h.

Vill bara säga lycka till för er alla som har råkat ut för detta, det är inte roligt alls. Vi får hålla tummarna för varandra att vi blir fria från våra cellförändringar!

• Hanna h.

En stor bov till cellförändringar (även hos killar..) är kondylom, vilket är en av de vanligaste könssjukdomarna som finns. Det var så jag åkte dit. Tycker det är konstigt att detta inte tas upp i informationen om könssjukdomar på t ex högstadiet.

• Bacillen

Hej Hanna H!

Jag har mått rätt ok fysiskt. Det blödde nån dryg vecka efter förra ingreppet, men inte värre än min vanliga mens. (Har sällan mensvärk.) Samma dag som ingreppen gjordes hade jag lite värk som liknade mensvärk, men annars mådde jag ok. Var rätt trött efter narkosen vid senaste koniseringen.

Något som jag tyckte var jobbigt efter förra koniseringen var att jag hade OTROLIGT mycket flytningar i ett par månader efteråt. Det kunde liksom komma en störtflod med flytning så att jeansen i princip blev blöta rakt igenom! Det fick en att känna sig rätt så ofräsch!!! (Hoppas att ni inte mådde illa efter att ha läst det där. Kanske kan vara till tröst som har haft det likadant..)

Precis som flera av er skriver så är det värst mentalt.

/Bacillen

• blivande fru J

Kan man känna den här sortens cellförändring? jag tycker jag känner små knölar på min livmodertapp men min gynekolog sade att den bara är ojämn. Dock är jag ännu för ung för att bli kallad till cellprov, i mitt landsting är gränsne 25 år. Hur gamla var ni när det upptäcktes? jag är bara 21, och min oror kan mkt väl vara just bara oro.

• ninonica

blivande fru J: Jag var knappt 22 när mina cellförändringar upptäcktes. Tog bort dem drygt ett år senare. De trodde inte att de hade fått bort allt, men jag har varit på tre kontroller efteråt och det har varit bra hittills. (Är 25 nu)

• annagalenpanna77

Bacillen, jag ska dit om tre månader och göra ett nytt prov...men innan dess har jag telefontid med läkaren..jag vill ha svar på en del frågor. Speciellt som jag och sambon beslutat att jag skulle sluta med p-pillren för att örsöka göra en bebis..men det känns som att planerna aknske blir grusade...Håller gärna kontaken med dig...det är skönt att prata med nån annan i samma sits!!!

• hexentanzer

hanna h

jag tycker som du att det är konstigt att man inte får mer information om det i undervisning osv. Det är mycket tjat om klamydia och herpes.. blev själv lite skraj när jag var hos gynekologen och han sa att mina två kliande pluppar (utanpå) var cellförändring som kommer av ett kondylomvirus. han knep bort mina med någon slags tång och lokalbedövning. Vad skönt att höra att det finns fler som har det, även om ni andra kanske har värre än jag.. ska gå och kolla igen i februari.

• Bacillen

Hej annagalenpanna77!

Håller gärna kontakten med dig också. Förstår att du är orolig. Vill dock säga att när jag pratade med mina läkare så berättade de om kvinnor som haft lätta/medel cellförändringar, men ändå genomgått en graviditet. Så länge man verkligen inte har fått diagnosen cancer så verkar de inte direkt lägga sig i ens beslut.

Här är min mailadress: cellbacillen@yahoo.se

/Bacillen

• Bacillen

Hej blivande fru J!

Cellprovet som jag tog i december 2001, togs med anledning av att jag tyckte att jag hade mycket flytningar och att det ibland blödde lite när jag hade samlag. Men i övrigt kändes det ingenting.

/Bacillen

• ninonica

Jag tog också mitt första cellprov för att jag hade blödningar vid samlag.

• blivande fru J

jag har inte blödningar vid samlag men däremot tre mindre knölar på livmodertappen. Vet inte om jag tror på att den bara är lite ojämn..

• Bacillen

Hej ninonica!

Vilken grad av cellförändringar hade du, och hur togs de bort? Hur ofta är du på kontroller?

/Bacillen

• ninonica

Vid första provet sa de att jag hade lätta cellförändringar, efter ett år hade jag måttliga så då fick jag op-tid, och efter op sa de att jag hade svåra cellförändringar. Tydligen är det svårt att se graden när man tar cellprov och biopsi, för det borde inte ha förändrats så snabbt. Jag är glad att jag sökte själv för mina blödningar så att jag inte behövde gå med cellförändrinar i över 3 år till utan att veta det. Jag tror att de togs bort med konisering, men jag valde att bli sövd. Jag var på kontroll efter 4 månader, då tog jag en ny biopsi eftersom de inte trodde att de hade fått bort allt. Men det såg bra ut, så jag har varit på två kontroller till med ett års mellanrum. Förhoppningsvis får jag börja glesa ut kontrollerna nu.

• annagalenpanna77

Hur går det för er alla? jag pratade med läkaren i tfn igår och denna gång hadde dom stora förhoppningar om att dessa förändringar skulle örsvinna av sig själv...Och jag fick gärna sluta med pillren, så jag äter p-piller i två dagar till, sen hoppas vi på bebis....*ler*

• Bacillen

Hej Alla!

Jag har fått besked från läkaren och det verkar som att de har fått bort alla förändringar den här gången. Läkaren påpekade dock att man inte ska ropa hej innan man har tagit ett nytt cellprov (om 4 månader...).

Det känns lite skrämmande att om jag har förändringar även då som måste tas bort, så finns det inte så himla mycket kvar av min livmoderhals = omöjligt att att få barn på naturlig väg. Det känns som att det är mycket som står på spel.

Det ser i alla fall ljust ut, med tanke på att de verkar ha fått bort allt. Jag hoppas på det bästa.

/Bacillen

Svar på tråden Konisering/cellförändringar