• Bacillen

Konisering/cellförändringar

Hej!

Jag har precis blivit koniserad för andra gången. Första gången blev jag koniserad i april. På kontrollen i höstas visade det sig att jag fortfarande hade cellförändringar kvar - allvarliga sådana!

Den här veckan har jag alltså genomgått min andra konisering och väntar nu på provsvaret, som antagligen kommer redan nästa vecka. Jag är livrädd för att ett eventuellt svar innebär att jag har kvar cellförändringar!!!

Hur många gånger kan man genomgå en konisering? Min största fasa är att jag ska behöva operera bort livmodern. Jag har ännu inga barn, men vill väldigt gärna ha (så snart som möjligt om jag bara får bli frisk).

Det senaste halvåret har varit det värsta i mitt liv! Skulle egentligen ha koniserats redan i november, men upptäckte 1½ vecka innan att jag var gravid och var tvungen att göra abort först.

Har läst flera inlägg här på Bröllopstorget om kvinnor som blivit koniserade. Hur vanligt är det att man måste genomgå två koniseringar? Vad händer om det inte blir bra efter det? Ni som har gjort flera koniseringar får gärna skriva några rader om era erfarenheter.

Tack på förhand!
    /Bacillen

• Svar på tråden Konisering/cellförändringar
  • Bacillen

Hej igen!

Fösta gången jag koniserades skar de bort en bit av livmodertappen med hjälp av en "elektrisk slynga" (jag tänker mig att det är som ett lasso som är elektriskt). Jag fick titta på biten som de hade skurit bort och den var ca en cm tjock! Jag tyckte att det var mer än "en liten bit". Då gjordes ingreppet i lokalbedövning.

Senaste gången jag gjorde konisering blev jag sövd, och då gjordes ingreppet med kniv. Jag vet inte hur mycket eller lite de skar bort...

När jag pratade med kirurgen efter att jag hade vaknat upp sade han att det var bra att jag hade gjort abort, så de kunde ta bort cellförändringarna eftersom det nästan hade utvecklats till tumörer!

Apropå att bestämma sig för att göra abort, så led jag alla helvetes kval... Läkarna sade att det var upp till mig att bestämma (vilket väl i och för sig är riktigt) om jag skulle göra abort eller vänta (chansa), men jag kände att jag hade svårt att bedöma konsekvenserna av mitt val. I efterhand har de läkare jag träffat sagt att det var bra att jag fattade det beslutet, eftersom mina cellförändringar varit så allvarliga. Kunde de inte ha sagt det innan och gjort beslutet lättare för mig?

Flera gånger om dan funderar jag på mina cellförändringar och undrar vad jag ska få för svar. Tänk ifall jag är en av de stackars satar som får cancer!?

/Bacillen

• Bacillen

Hej, alla, ännu en gång...

Vilken grad av cellförändringar har ni haft? (Lätt, medel eller svår?)

Jag har ju uppenbarligen den svåra graden.

Det verkar vara skillnad på vilken metod de använder, beroende på vilken grad man har? De koniseringar jag har gjort har man ju verkligen skurit bort en köttbit! (= metod för svåra cellförändringar?)

Om man bränner med laser, går de "bara" på ytan då? (= metod för lättare, medel cellförändringar?)

Tack för era inlägg! Det känns skönt att höra från andra som är/har varit i samma situation!

/Bacillen

• Bacillen

Hej AnnaGalenpanna!

De analyserar biten de skär bort. De kan se om de har fått bort allt eller inte. Det är det svaret jag väntar på...

Förra gången (i april) var de inte säkra på att de fått bort allt. Det fanns cellförändringar ända ut i kanten på den bit de skar bort. (Kallas tydligen för "icke radikal kon".)

I september tog jag ett uppföljande cellprov. Det visade grava/svåra cellförändringar.

Nu har jag som sagt gjort en till konisering och jag väntar på att få svar på vad analysen av den bortopererade köttbiten visar. (En radikal kon betyder att man har fått bort cellförändringarna.)

Cellförändringar kan ju till viss del orsakas av virus som man bär på. Om viruset finns kvar i slemhinnan kan väl cellförändringar dyka upp igen? Dessutom har jag läst att det är inte alltid som ett cellprov ger en rättvisande bild. Man kan ha cellförändringar även om det inte visar sig i cellprovet.

I december 2001 tog jag ett cellprov som visade medelsvåra cellförändringar. Jag fick göra ett nytt cellprov och de tog en biopsi. Båda provsvaren visade att jag inte längre hade några cellförändringar utan att man hade gjort något alls!

Cellförändringar kan läka ut av sig själv. Har man haft återkommande cellförändringar tar de bort dem för att de inte ska kunna utvecklas till cancer. Man kan inte veta vilka som läker och vilka som inte gör det...

Tumörregistret låter inte alls trevligt! Det hade jag aldrig hört talas om innan!

Vad tänker de göra med de cellförändringar som har visat sig på dig nu?

/Bacillen

• Bacillen

Hej Hanna H!

Jag har mått rätt ok fysiskt. Det blödde nån dryg vecka efter förra ingreppet, men inte värre än min vanliga mens. (Har sällan mensvärk.) Samma dag som ingreppen gjordes hade jag lite värk som liknade mensvärk, men annars mådde jag ok. Var rätt trött efter narkosen vid senaste koniseringen.

Något som jag tyckte var jobbigt efter förra koniseringen var att jag hade OTROLIGT mycket flytningar i ett par månader efteråt. Det kunde liksom komma en störtflod med flytning så att jeansen i princip blev blöta rakt igenom! Det fick en att känna sig rätt så ofräsch!!! (Hoppas att ni inte mådde illa efter att ha läst det där. Kanske kan vara till tröst som har haft det likadant..)

Precis som flera av er skriver så är det värst mentalt.

/Bacillen

• Bacillen

Hej annagalenpanna77!

Håller gärna kontakten med dig också. Förstår att du är orolig. Vill dock säga att när jag pratade med mina läkare så berättade de om kvinnor som haft lätta/medel cellförändringar, men ändå genomgått en graviditet. Så länge man verkligen inte har fått diagnosen cancer så verkar de inte direkt lägga sig i ens beslut.

Här är min mailadress: cellbacillen@yahoo.se

/Bacillen

• Bacillen

Hej blivande fru J!

Cellprovet som jag tog i december 2001, togs med anledning av att jag tyckte att jag hade mycket flytningar och att det ibland blödde lite när jag hade samlag. Men i övrigt kändes det ingenting.

/Bacillen

• Bacillen

Hej ninonica!

Vilken grad av cellförändringar hade du, och hur togs de bort? Hur ofta är du på kontroller?

/Bacillen

• Bacillen

Hej Alla!

Jag har fått besked från läkaren och det verkar som att de har fått bort alla förändringar den här gången. Läkaren påpekade dock att man inte ska ropa hej innan man har tagit ett nytt cellprov (om 4 månader...).

Det känns lite skrämmande att om jag har förändringar även då som måste tas bort, så finns det inte så himla mycket kvar av min livmoderhals = omöjligt att att få barn på naturlig väg. Det känns som att det är mycket som står på spel.

Det ser i alla fall ljust ut, med tanke på att de verkar ha fått bort allt. Jag hoppas på det bästa.

/Bacillen

Svar på tråden Konisering/cellförändringar