• Ekka

Brudgum och viktminskning

Är det inte ganska ovanligt att man som kille försöker gå ner i vikt just till sitt bröllop? Kanske beror på att kläderna man har vid bröllopet skiljer sig en del mellan brud och brudgum, eller så är det bara att man inte pratar lika mycket om det?

Jag ska iaf gifta mig i slutet på sommaren och tänker försöka gå ner 15 kg till dess. Har väl inte så mycket med själva giftemålet att göra, men känns bra med ett tydligt datum och vikt som mål. Sen är det ju kul att se så bra som möjligt ut när man står i centrum en hel dag, även som man.

• Svar på tråden Brudgum och viktminskning
  • Ekka

Tack för stödet!! Nej det är klart det är ju inte avgörande för själva giftemålet om jag väger 100 eller 85. Och som sagt med rätt klädsel ser man nog stilig ut ändå.

Men på stranden på smekmånaden gäller det ju att klara sig utan stiliga kläder

Håller på att höra mig för bland bekanta och söka på nätet efter tips, dieter och träningsmetoder som jag tror kommer passa mig. Är väldigt motiverad, kanske just för att jag har själva bröllopsdagen som tydligt mål. Har ju funderat på att ta tag i det här förut också, men det har mest blivit halvhjärtade försök.

• Ekka

Tack för alla tips, ska se om jag hittar något program som verkar rätt för mig, har fått en del andra tips av bekanta också.

• Ekka

Började i fredags med att byta ut två måltider per dag mot kosterättning och äta enligt den kostrådgivning jag fått en gång per dag + frukt till mellanmål. Tanken är att om jag äter enligt rådgivningen frukost, lunch och middag samt 2 frukter kommer jag ligga still i vikt. För att gå ner i vikt byts måltider ut mot pulvret som innehåller färre kalorier än måltiderna.

Någon här som provat det upplägget att man redan från början får lära sig vad hur hur mycket man ska äta för att ligga still i vikt? Många säger ju att det svåra är att behålla vikten så jag tror det kan vara smart att träna någon månad på hur man sen ska äta för att lyckas med det.

Fick tipset av en kompis som gått ner på det här sättet. Tycker det känns väldigt bra än så länge, men är ju bara inne på min 4:e dag.

Tänker väga mig 1 gång i veckan.

• Ekka

Då har det gått en vecka och första invägningen, tappat 2,2 kilo. Det är tydligen vanligt att man tappar lite fortare i början eftersom man förlorar lite vätska när man äter mindre. Har gått mycket lättare än väntat.

Fortsätter det i den här takten går jag rätt snart över till att bara byta ut en måltid per dag mot pulvret, men några veckor till blir det som nu 2 pulvermåltider, 2 frukter och 1 måltid enligt kostrådgivningen.

• Ekka

Tack för allt stöd! Imorgon är det fredag igen och dags för ny vägning. Svårt att låta bli att springa och väga sig varje dag, men har lovat mig själv att fredag morgon är det vägning och bara då. Tror jag kan bli lite väl besatt annars.

Men det känns att det är stor skillnad och börjar synas i spegeln och känns på byxorna så jag är förhoppningsfull.

• Ekka

1,6 kg ner blev det vecka två, dvs nästan 4 kg ner sen jag började för exakt 2 veckor sen. Inga problem alls.

Fortsätter med 2 pulver per dag och 1 riktig måltid enligt rådgivningen minst en vecka till. Men ska börja äta lite mer fritt en dag i veckan för motivationens skull. Går ju så fort ändå, så jag har "råd" att unna mig lite 1 dag av 7 verkar det som.

• Ekka

Ellte: Tack för tankarna, kanske ligger lite i det. Men känns som om jag får fuska lite på lördagen, minskar risken att jag blir frestad att fuska pyttelite varje dag. Då kan jag vara jättenoga under veckan, för jag vet att det snart är lördag. Får se hur jag gör. Uppskattar verkligen tipset!

• Ekka

Fredag igen och veckans facit blev 1,4 kg ner.

• Ekka

1,5 kg ner den här veckan. Verkar vara den nivån som min kropp vant sig vid nu. De senaste tre veckorna har jag gått ner 1,6 - 1,4 - 1,5. Har beställt en mer proteinrik måltidsersättare som ingår i samma program som jag byter ut 1 mål per dag mot nu, 1 mål byter jag mot samma pulver som från början, 1 måltid + frukt till mellanmål äter jag enligt kostrådgivningen.

Är varken hungrig, trött, sugen eller något annat. Men visst kan man sakna att äta vanlig mat vid varje måltid ibland. Tittar man på vågen och i spegeln är det däremot inga problem att motivera sig.

• Ekka

Tack!

Har inte bestämt vad jag ska fira med. Har ju inte ens kommit halvvägs än så jag hinner nog komma på något. Men det har gått mycket fortare än jag vågat hoppas!

Tror anledningen till att det gått så bra såhär långt är att jag var väldigt motiverad, fick en tydlig start, har ett klart mål till ett speciellt tillfälle och hade turen att hitta en metod som funkade bra för mig och min personlighet direkt.

• Ekka

Förra veckan var det så mycket konstigt inplanerat att jag fick ändra planerna lite. Tog en vecka helt utan kostersättning och åt bara enligt rådgivningen 3 gånger per dag + frukt till mellanmål. Resulterade i en viktnedgång på 0,1 kg för hela veckan men det känns ju bra att jag i alla fall inte går upp i vikt med en vecka utan pulver. Sen igår (söndags) är jag tillbaka i det normala igen med 1 måltid och 2 pulvermåltider per dag.

Vad har ni andra som kört med pulverdieter för erfarenheter? Min rådgivare sa att det inte är ovanligt att man går upp några hekto första veckan utan pulver för att man binder upp mer kolhydrater och vätska då, men jag gick ju inte upp något trots 8 dagar utan pulver. Det viktiga är väl att man lärt sig äta på ett sätt som gör att man lägger på sig fett, några hekto vätska första veckan är ju inget att oroa sig för.

• Ekka

Verkar inte vara så ovanligt som jag trodde med killar som bantar inför giftemålet. Då är jag kanske inte onormal med andra ord. Skönt att höra!

• Ekka

Nu blev det ju lite oregelbundet tack vare den där veckan där jag inte vägde mig just på fredan för ett par veckor sen. Men har gått ner 2,6 kg till sen senaste officiella vägningen (knappt två veckor sen).

Har gått ner från 100 till under 92 kg nu, dvs klart mer än halva målsättningen. Mår hur bra som helst! Folk i omgivningen börjar påpeka att de ser skillnad nu vilket ju är kul.

• Ekka

Var länge sen jag skrev nu, men senaste månaden har gått precis lika bra som innan. Tappat nästan exakt 1 kg i veckan hela tiden, så det är bara ca 3 kg kvar nu till målsättningen! Snacka om att det gått över förväntan. Jag trodde ju inte jag skulle vara "klar" föränn till mitten av sommaren.

Svar på tråden Brudgum och viktminskning