Inlägg från: Underbar 050312 |Visa alla inlägg
  • Underbar 050312

ViktNeråt-05

Inte min tur än:

GI fungerar ja! Nu kombinerar jag VV/GI och har på 5 dagar gåt ner 1,5 kg. Jag har gått ner ca 20 kg fram till nu med enbart VV men viktminskningen har gått trögt på sistone så nu har den fått sig en skjuts! Jag önskar bara att jag läst på om GI långt innan! Men bättre sent än aldrig!

• Underbar 050312

Inte min tur än: Var har du läst det? Har jag faktiskt aldrig läst?? Jag läser Pauluns böcker som är kanon. Det som sänker GI är bla vinäger, så har man lite för högt GI i någon rätt så sänker syran i vinger och citron GI:t.

Tack tack :)

• Underbar 050312

Inte min tur än:

Nu läste jag det!

"Surheten (vinäger sänker t.ex. en hel måltids GI-värde)
    Koncentrationen av Kolhydrater (vindruvor/russin)
    Högt innehåll av fett och protein sänker GI
    Innehållet av vattenlösliga fibrer = långsammare matsäckstömning
    Hela korn ger lågt GI
    Tillagningen - exempelvis kokt potatis har lägre GI än potatismos i och med att vi "hjälpt" matsäcken med bearbetningen genom att mosa potatisen"

Det är därför jag tycker att man ska använda sunt förnuft tillsammans med GI! För själva GI metoden säger ingenting om hur mkt energi du får i dig och till syvende och sist så är dte så att om du äter mer än du får i dig så ökar du i vikt även om fettet är av nyttig sort )

Jag räknar som sagt points men maten jag äter är av lågt GI, och så äter jag mycket protein från fisk, kyckling och bönor. Kolhydraterna är långsamma (rågbröd, råggröt, bran flakes, pasta och ris, kokt potatis) och fettet är av omättad sort, alltså olivolja och rapsolja. Jag äter inget vitt bröd längre och avhåller mig just nu från allt sött.

Svar på tråden ViktNeråt-05