• Pollymia

Istället för p-piller?

Jag har en lady comp, en liten maskin som tar min temepratur en bestämd tid var morgon med hjälp av en muntermometer. Den visar sedan grön lampa om det är säkert att ha oskyddad sex och röd om det finns risk att jag blir gravid. Då använder vi kondom.
    Ibland, om man har feber eller så visar den gult, när den är osäker alltså men i och med den lär man känna sin menscykel perfekt och kan oftast gissa sig till om man är röd eller grön.
    Superbra tycker jag som alltid mått dåligt av alla p-piller och dessutom, nu när vi snart ska skaffa barn kan vi ju se när jag lättast blir gravid...

Lady Comp finns inte i Sverige utan köps över nätet från Tyskland. Den kostar mellan 3000-4000 men det är ju en engångs kostnad liksom så jag tycker det är värt det alla gånger.
    Det finns en svensk variant som heter Persona men då ska man hålla på att kissa på stickor (som måste köpas seperat - och dyyyyrt!) så det tyckter jag verkade besvärlig. Jag köpte min på e-bay något begagnad för 2900 kr

Fråga gärna om du vill veta mer

• Pollymia

Hm, jag har bara haft min Lady Comp ett halvår men jag har bekanta som haft den i många år, 5-6 år och inte blivit gravida. Däremot blev jag gravid med p-piller för en del år sedan (Trinordiol), fast jag tagit dem som jag skulle. Lady Comp är 99 procent säkert enligt undersökningar, de flesta p-piller 97-98 procent.
    Min väninna testade p-spruta och beskrev det som kemisk kastrering så det avråder jag från. Dessutom kan det ta tid att få det ur kroppen sedan när man vill bli gravid.
    Jag tappade oxå sexlusten av p-piller (och jag har testat mååånga olika märken) så det är underbart att vara hormonfri nu!
    Dessutom kan jag ju använda min Lady Comp sen när vi satsar på att bli gravida, jag kan ju se när jag har ägglossning (då blinkar den röda lampan). Perfekt!

Svar på tråden Istället för p-piller?