• M:et

    Istället för p-piller?

    Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?

    Finns det hormonfria alternativ?
    Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...

  • Svar på tråden Istället för p-piller?
  • Pollymia

    Jag har en lady comp, en liten maskin som tar min temepratur en bestämd tid var morgon med hjälp av en muntermometer. Den visar sedan grön lampa om det är säkert att ha oskyddad sex och röd om det finns risk att jag blir gravid. Då använder vi kondom.
    Ibland, om man har feber eller så visar den gult, när den är osäker alltså men i och med den lär man känna sin menscykel perfekt och kan oftast gissa sig till om man är röd eller grön.
    Superbra tycker jag som alltid mått dåligt av alla p-piller och dessutom, nu när vi snart ska skaffa barn kan vi ju se när jag lättast blir gravid...

    Lady Comp finns inte i Sverige utan köps över nätet från Tyskland. Den kostar mellan 3000-4000 men det är ju en engångs kostnad liksom så jag tycker det är värt det alla gånger.
    Det finns en svensk variant som heter Persona men då ska man hålla på att kissa på stickor (som måste köpas seperat - och dyyyyrt!) så det tyckter jag verkade besvärlig. Jag köpte min på e-bay något begagnad för 2900 kr

    Fråga gärna om du vill veta mer

  • vronk

    Jag har slutat med p - piller för ca ett år sedan. Slutade främst för att jag helt hade tappat sexlusten. Och jag kan lova att det var en stor skillnad när jag slutat. Vi använder kondom nu. Det är lite bök men absolut värt det när man tänker på andra alternativ. Tycker inte om att mixtra med hormoner.

  • Ananas

    Här är det kondom som gäller då jag inte tålde de p-piller jag hade (prövat _många_ sorter).

    Andra hormonfria (helt hormonfria) är ju Persona - en p-dator, pessar, kopparspiral (som kan funka om livmodern är stor nog).

    Sedan har du ju nuvaring, ett inlägg som man stoppar upp i slidan som avsöndrar hormoner (liknande p-piller egentligen) och hormonspiral som verkar mer lokalt.

    För egen del så har jag/vi funderat på Persona, men de kostar en hel del och jag vet inte om jag vill hålla på och använda alla dessa teststickor.

  • M:et

    Ååh varför ska sånt här vara så krångligt! Kondom tycker jag inte känns som ett alternativ, blir liksom inte samma sak tycker jag. En sån dator skulle jag inte lita på, och många andra alternativ,typ pessar, känns ju också lite krångligt. P-piller är ju det enklaste och antagligen billigaste sättet, men det ger väl en del biverkningar. Jag har inga sådär jättetydliga biverkningar, och de små problem jag har vet jag inte om de beror på just p-pillerna heller. Har problem med dålig hy, vilket jag hade i tonåren innan jag började med p-piller också så jag vet inte om det beror på dom. Jag känner minskad sexlust just nu, men jag vet inte om det beror på p-pillerna för det har jag ju ätit i fler år och inte haft problem med förut, I och för sig har jag bytt märke för bara någon månad sen så det kan ju ha ändrats pga det, men man vet ju inte.... !!

    Hur fungerar pessar? Hur fungerar hormonspiral?

  • M:et

    Någon som använder P-spruta? Fungerar det bra?

  • Tomtenissa

    Jag använder p-spruta för p-piller fick mig att må så dåligt. Funkar bra med sprutan, man höver ju inte tänka på att ta en tablett varje dag utan bara gå och få en spruta var 10-12 vecka. Hoppas att detta inte är för intimt svar, men i början var det lite jobbigt för färjade flytningar pågick i några veckor i rad men det dämpade ned sig efter 2 sprutor. Är du bara lite tålamodig så tycker jag att det är ett bra alternativ.

  • snuttepuffan

    Jag använder NuvaRing som är exakt som p-piller men med en lägre jämnare dos. Om hormonerna påverkar mig något är det på ett positivt sätt (inte alls som de tre p-piller sorter jag har provat)...

  • sara_c

    Jag har p-stav, eftersom jag inte tålde östrogenet i mina p-piller.

    P-stav är en liten liten stav man sätter in under huden på överarmen och som sedan sitter där i 3 år, sedan måste man byta ut den. Är ett väldigt säkert preventivmedel.

    Finns ju massviss med preventivmedel, du borde gå och prata med t.ex en barnmorska för o se vad som kan passa dig!

  • Moloko

    Hej M:et,

    Ja, det här är en djungel! Jag tål inte p-piller pga en sjukdom. Mamma fick en propp i hjärnan och gjorde henne handikappad vid 29 års ålder (jag var 3 år) så så fort jag kom upp i ålder gick vi till sjukhuset och fick konstaterat att jag hade samma sjukdom.

    De första åren åt jag minipiller vilket var ett litet helvete då man bara hade 4 timmar att ta dem (annars kunde man räkna med en period på 2 veckor där man kunde bli gravid). Inget för mig med teflon-minne

    Därefter testade jag p-spruta, men tro det eller ej, jag blev gravid. Mot alla odds (och mot min vilja!!). Jag var ung och tog beslutet gemensamt med min pojkvän att göra abort (ett beslut jag aldrig ångrat).

    Min läkare föreslog att vi skulle testa p-spiral som tydligen inte innehöll hormoner då det är det som jag kan bli sjuk av. Han var väldigt tydlig med att de INTE rekomenderade kvinnor som inte fött barn att använda detta (man är tydligen för trång) men uppenbarligen var inte p-spruta för mig så jag valde att testa p-spiral, och läkaren höll med.

    Tidigare har jag aldrig lidit av mensmärtor, men efter att spiralen blev insatt och kunde jag gå ner på knä av smärtorna när de satte igång (alltid en dag innan mensen kom). Det var fruktansvärt!!!!

    Jag stod ut i några år då jag annars mådde bra. Men tillsist så beslöt jag mig för att gå tillbaka till p-spruta (Depo-Provera). Visst, jag hade blivit gravid en gång fast jag gick på det, men nu är jag i ett fast förhållande och det skulle inte vara katastrof om jag skulle bli gravid (vilket jag inte blivit).

    En klar fördel med p-spruta är att man slipper mens och flytningar och det där tycker jag är helt underbart!!! Och givetvis inga menssmärtor eller PMS heller. Och min hy har inte heller blivit förändrad vilket den ju kan bli med p-piller. Jag betalar runt 70:- för min spruta och den räcker i 3 månader (kommer dock inte ihåg om jag har något högkostnadskydd som gör att den blir lite billigare för mig)

    Så här i efterhand fick jag höra av en kollega som oxå gått på p-spiral att hon fått besked av sin läkare att man kunde få love-handles av p-spiralen. Något som både hon och jag fått efter det preventinmedlet. Det är först nu som de kommit på att detta är en biverkning.

    Hoppas att jag kunde hjälpa dig något

  • bröllopsdags

    Jag har kopparspiral och trivs jättebra med det.
    Har inte heller fött barn och det var inte så skönt att sätta in den.... Men när den väl är på plats känns den ingenting.
    Jag har provat alla sorters p-piller, och p-stav, ingenting fungerade.
    Vad som jag tycker är så skönt med kopparspiral är att den inte avsöndrar några som helst hormoner utan kroppen får ta hand om sig själv.

Svar på tråden Istället för p-piller?