Istället för p-piller?
Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?
Finns det hormonfria alternativ?
Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...
Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?
Finns det hormonfria alternativ?
Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...
Ung drömmare,
Använder du akut p-piller typ norlevo som ett "standard" preventivmedel?? Är det så bra, jag trodde att de var till för att ta i just akuta fall när det vanliga preventivmedlet strulat.
bröllopsdags: Norlevo ska ju gå att använda en gång varje menscykel, och träffar hon bara killen en gång i månaden så borde det vara lika säkert som ett vanligt p-piller...fast jag vet inte säkert jag spekulerar bara nu...
Ung drömmare: Något att tänka på är att Norleva akut-piller innehåller samma mängd hormoner som en hel månad med vanliga p-piller gör! Alltså ganska dumt att ta sådana på regelbunden basis, sådant om något förstör kroppens naturliga cyklar!
Bröllopsdags:
Jag använder inte som ersättning, utan använder det bara en gång per menscykel.
Det är ju inte nyttigt som sagt att bara knapra i sig varje gång när man har sex.
Jag har läst på förpackningen och under de andra dagarna jag är där så använder vi kondom.
Jag mår bättre nu än innan då jag använde minipiller...
Kanske liten förklaring varför jag inte använder kondom hela tiden. Varken någon av oss tycker att funkar så bra med det, man har ju vant sig vid att vara utan så känslan är inte detsamma. Men så fort mina slemhinnor har återhämtat sig så kommer jag att ordna ett annat preventivmedel :)
Min rekommendation ær Persona. En liten dator som lyser røtt eller grønt varje morgon och talar om, om du kan bli gravid eller inte det dygnet. Det enda du behøver gøra ær att kissa på en testpinne i 3s åtta gånger i månaden. Svårare ær det inte och du blir van till det. Før att kunna anvænda den måste du ha regelbunden mens!!! Nær jag slutade med p-piller børjade mitt liv att leva igen. Inga humørsvængningar och sexlusten kom tillbaka med storm!!!!!!!!!!!!!!!
Jag använder pessar. Inte alls så krångligt som jag trott, konstigt att inte fler använder det.
Vad kul att någon mer än jag rekommenderar Persona! Har försökt puffa för den då och då men intresset har inte varit stort....Det fungerar jättebra för mig och jag ryser alltid när jag hör vilka plågor och vilka risker vi kvinnor tar med våra kroppar. Jag är så glad att jag slutade med P-piller!
"Genki" Jag blödde verken mer eller mindre efter min kopparspiral...
Har ätit flera olika p-piller under 8 års tid, tyckte alla var lika. Jag hade humörsvängningar och dålig sexlust. Min gynekolog föreslog att jag skulle äta Cerazette tyckte inte att de skiljde sig på något vis från övriga hormonpreparat. Så nu är jag hormonfri. SKÖNT
Hej!
Är det nån som vet om det är bättre att sluta med p-piller under någon "särskild fas"? Eller kan man sluta med dem när som helst? Man behöver inte vänta till kartbyte eller så?
Tacksam för svar!!
Jag är ung och har aldrig fött barn heller. Jag ville inte påverka min kropp med hormoner, så jag valde mellan Cerazette och persona. Men eftersom det är ganska viktigt att jag inte blir med barn just nu valde jag Cerazette (minipiller) och de har funkat jättebra. Har dessutom inte haft mens på över ett år. Jätteskönt. När jag inte är så noga med säkerheten kommer jag nog prova Persona för då blir man helt piller fri.