Istället för p-piller?
Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?
Finns det hormonfria alternativ?
Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...
Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?
Finns det hormonfria alternativ?
Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...
Har just lämnat hormonträsket efter 10 år. Kondom fungerar!
Jag har haft hormonspiral men jag tycker att även den påverkade mig (deppig, minskad sexlust osv). Är lite nyfiken på Nuvaring.... Sitter den i hela tiden? Den är ju lätt att ta ut om man märker att man blir "konstig" av hormonerna....
Ev kommer sambo sterilisera sig men han är inte riktigt mogen för det än (vi har tre gemensamma barn och båda känner att det räcker - men man vet ju aldrig)
Jag använder pessar och tycker inte alls det är krångligt. Efter lite övning går det lika snabbt att sätta in som att ta fram och trä på en kondom, och man kan välja att sätta in det precis före själva samlaget eller före hela akten tar sin början. Man måste alltså inte planera i förväg att man ska ha sex vilket många tror.
Pessaret känns, om det sitter rätt, varken för kvinnan eller mannen. Och det luktar inte vilket kondomer kan göra om man är känslig för dofter. Pessaret påverkar inte framtida möjligheter att bli gravid, och rätt använt är säkerheten ca 97%.
Hm, jag har bara haft min Lady Comp ett halvår men jag har bekanta som haft den i många år, 5-6 år och inte blivit gravida. Däremot blev jag gravid med p-piller för en del år sedan (Trinordiol), fast jag tagit dem som jag skulle. Lady Comp är 99 procent säkert enligt undersökningar, de flesta p-piller 97-98 procent.
Min väninna testade p-spruta och beskrev det som kemisk kastrering så det avråder jag från. Dessutom kan det ta tid att få det ur kroppen sedan när man vill bli gravid.
Jag tappade oxå sexlusten av p-piller (och jag har testat mååånga olika märken) så det är underbart att vara hormonfri nu!
Dessutom kan jag ju använda min Lady Comp sen när vi satsar på att bli gravida, jag kan ju se när jag har ägglossning (då blinkar den röda lampan). Perfekt!
jag har p-stav. funkar jättebra!!
Kopparspiral. Funkar jättebra. Jag har inte heller fött barn, och det var inga problem att varkaen sätta in den första eller byta till en ny när det var dags.
Sönt att slippa äta hormoner!!
NuvaRing sitter i så länge man vill att den ska sitta i. Jag brukar plocka ut den ibland någon timme eftersom den kan störa lite vid sex... Det går på 2 sekunder att ta ut den och det borde gå snabbare att bli hormonfri än med p-piller (tar säkert någon dag i alla fall)...
Jag har haft problem med p-piller som yttrat sig i deppighet, humörsvängningar, viktuppgång, finnar, huvudvärk och sköra slemhinnor. Har ring nummer fem i nu och inget negativt upptäckt (möjligen att jag har gått ned i vikt).
Jag kan varna för persondatorer o "säkra perioder" om du absolut inte vill bli gravid, för det är långt ifrån säkert då man kan få ägglossning pga själva samlaget, under "helt fel" tid i menscykeln alltså, den "stöts" igång av själva samlaget s a s och man riskerar naturligtvis att bli gravid. Jag har vanlig spiral, den funkar utmärkt
Avbrutna samlag är inte så dumt... Jag kan inte heller äta p-piller så vi kör med ovanståede metod. Inte helt säker förstås.
har vänner som testat p-plåster och trivs med det...