• M:et

Istället för p-piller?

Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?

Finns det hormonfria alternativ?
    Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...

• Svar på tråden Istället för p-piller?
  • Ann-Sofi

Jag har själv precis slutat med p-piller men vi använder inget annat p-alternativ för tillfället förutom att min kille aldrig sprutar i mig.

Jag har ätit p-piller i 15 år men slutade med dem eftersom jag sedan jag började haft problem med ångest (har även ätit medicin mot det) och tänkte testa att sluta för att se om de problemen blev bättre, och det har de blivit!

Jag har även testat p-stav vilket jag tyckte var jättesmidigt. Problemet är bara att jag som redan har problem med finnar fick enorm acne av alla hormoner så den fick jag ta ut efter ca ett halvårs prickig-korv-helsike. Annars kan jag rekommendera det alternativet då det är väldigt bekvämt.

• Ann-Sofi

Molban; jag var med om samma sak som du första månaden efter p-piller - mina äggstockar värkte i ca 4 dagar och det var hemskt! Men redan nästa månad var det bättre vid ägglossning.
    Det som jag var lite orolig över var att inte mensen skulle komma igång men det gjorde den som den skulle.

• Molban

Visst var det helt otroligt vad ont det gjorde? Typ som om någon sparkat en i magen eller nåt? Jag känner fortfarande den där smärtan vid ägglossning men den är inte lika intensiv längre som tur är...

• Annica_B

Jag använder ett "specialpiller" som heter Cerazette. Det är ett p-piller utan östrogen men som ger samma skydd som vanliga p-piller (minipiller brukar ju inte vara lika säkra som vanliga p-piller). En enda biverkning har jag märkt av, och det är (positivt eller negativt??) att jag knappt har mens överhuvudtaget. Uppskattningsvis c:a 1 gång var tredje-fjärde månad... Praktiskt och billigt, man slipper köpa dyra mensskydd. Men samtidigt känns det ju lite konstigt och oroligt när kroppen inte funkar som den ska. Jag har blivit informerad om att detta är en vanlig biverkning, och att om jag missar mensen mer än två månader i rad kan jag ta ett graviditetstest för säkerhets skull. Det är också svårt att veta och planera när jag ska ha mens...händer det så händer det även om det är väldigt sällan.
    En annan positiv sak med de här pillrena är att de kan ätas även om man har hjärtproblem i släkten eller om man är kraftigt överviktig. De ökar inte risken för proppar o dyl.

Det här är ett annat alternativ, svårt att säga om det skulle passa dig, det är något man själv får känna efter...

Hälsningar Annica

• bröllop2006

för mig är det tvärtom med implanopn.. har nästan ingen mens alls=)

Marie

Dessa Cerazette, får man dom av någon speciell anledning, skriver barnmorskan ut dem, vad kostar de?

• sovtrollet

Jag slutade med p-piller för 1 1/2 år sedan och bytte till kopparspiral. Inga problem alls. Jag har inte fött barn men det var inga problem för det. Vad det gäller mensen så tycker jag att jag blöder lika mycket som jag gjorde innan jag började med p-piller så det är känns inte som ett problem tycker jag. För mig har kopparspiralen funkat perfekt och det är så skönt att slippa hormonerna.

• Septemberbrud-05

Jag använder en Persona-dator och har gjort det sedan början av 2003. Funkar utmärkt!!!!!!!! Rekommenderar den verkligen, har många vänner jag tipsat om denna och dem är lika nöjda.
    Gå in på www.unipath.nu och gå sedan in på Persona för att läsa mer.

• sara_c

Jag har också blödningar konstant med min p-stav.. eller iaf oftare än vad jag inte har de. Har haft den nu i över 1 år.
    Nu har jag fått cerazette utskrivet som jag ska ta för att försöka ta bort blödningarna.

M:et, Cerazette kan man få utskrivet om man inte vill/kan ta p-piller som innehåller östrogen. Man behöver alltså inte ha nån speciell anledning egentligen. Men gå o prata med en barnmorska så kommer ni ju fram till vad som vekar vara bäst för dig o.sv..

Finns det någon hemsida där man kan få info om Ceraztette? Vad innehåller det egentligen som gör at man inte blir glarvid då om inte östrogen?

Svar på tråden Istället för p-piller?