• M:et

Istället för p-piller?

Jag undrar vad ni som slutat med p-piller använder istället som preventivmedel?

Finns det hormonfria alternativ?
    Jag är 23 år, har ett stadigt förhållande och har aldrig fött barn...

• Svar på tråden Istället för p-piller?
  • Meddelande borttaget

Ni som äter Cerazette är det stor skilland mot "vanliga" p-piller med tanke på humör, sexlust m.m.?

Jag ser att istället för östrogen innehåller Cerazette något som heter Desogestrel, är det på något sätt bevisat bättre för kroppen än östrogen? Är inte det ett hormon också? Förklara fördelarna för mig någon!

Vanliga:Oregelbundna blödningar, huvudvärk, akne, humörförändringar, minskad sexuell lust, bröstspänningar, illamående och viktökning.

Enligt FASS är detta vanliga biverkningar av Cerazette, som jag ser det är det ungefär samma som med vanliga P-piller, vad är skillanden???

• Meddelande borttaget
  • bröllop2006

I vanliga p-piller finns både östrogen & ett hormon som liknar kroppens eget gulkropshormon, nämligen desogestrel vars aktiva ämne är etonogestrel.

I t.ex Cerazette & Implanon finns inget Östrogen utan bara det andra hormonet.

En sida om några olika:
    213.88.140.183/KHUL/lakare/KHUL/antikonc.htm

Samma sorts p-medel kan fungera olika på olika personer & det gäller att hitta det som passar.

Marie

• Annica_B

M:et
    Jag betalar ungefär 170:- för tre månader. Som jag skrev innan har jag bara upplevt en biverkan och det är utebliven mens. Annars har det varit lugnt.
    Alla dina frågor om verkan och dyl vore nog bäst att du pratar med din barnmorska om. Det är det de är till för!

• *Hanna*

LISAPISA!
    Nu har jag slutat med mina p-piller. Har inte gått ner ett endaste kilo...kanske kommer sen. Har varit utan i två veckor nu. Men jag får däremot s.k "värmevallningar" Kan bli jättevarm och matt bara sådär, flera ggr om dagen. Pratade med en barnmorska, men hon sa att hon aldrig hade hört om något sådant förut. Det känns jätteskönt att slippa de där jäkla pillerna! Jag ska troligtvis sätta in en p-stav nu istället, ska på rådgivning om två veckor. Och föressten tror jag att mitt humör är bättre, känner mig inte lika nedstämd. Vad ska du ha istället? Mvh, Hanna

• Jomenvisst

hej
    Slutade med p-piller för 1½ år sedan. Min kille menar att jag är gladare nu och jag håller med. Det var konstigt när hormonerna lämnade kroppen men nu är livet mycket bättre. (Svettades och hade liksom humörsvängningar i ett men det försvann efter ett tag.) PMS besvären försvann (vilket mina piller skulle hjälpa till att få bort) och jag har slutat att gå upp och ner i vikt som tidigare. (Kunde gå upp 2-3 kilo till varje mens, helt normalt enligt läkaren.) Våga testa att leva utan extra hormoner. Jag var skiträdd först men man kan ju skydda sig på andra sätt, och det kan bli ett nytt tillskott till sexlivet. Det beror nog helt på vad man gör det till i sin relation.

• Ung drömmare

Jag slutade med mina minipiller i september och jag känner mig ännu bättre än någonsin. Eftersom jag träffar min pojkvän var tredje helg så använder jag akutppiller. Fick i ordination av läkare att vänta med p-sputa eller stav tills det har gått 6månader. Men jag kommer nog att vänta längre innan jag börjar med ny preventivmetod. Kanske Persona?

Svar på tråden Istället för p-piller?