• Mia-76

Oromantisk Pojkvän

Hej

Detta känns ibland som överdrivet men oftast gnager det och gör mig ledsen.
    Jag får ingen romantisk uppmärksamhet från min pojkvän (vi har varit tillsammans ett år).

Jag skulle gärna vilja höra nån gång att han tycker om mig, att jag är söt, få en blomma, ett sött sms etc men det är stendött på den fronten.

I handling är han väldigt omtänksam så egentligen ska man kanske inte klaga men mycket vill ha mer....

Jag har försökt ta upp detta med pojkvännen och förklarat att jag blir ledsen samt känner mig osäker, och han säger att han ska försöka tänka på det men det händer inte särskilt mycket.

Själv är jag nog av naturen ganska romantisk och han blir väldigt glad/rörd när jag gör nåt, men det gör mig ledsen att aldrig få nåt tillbaka.

Är det orimligt att vilja mer? Förslag på hur man ska kommunicera det?

• Svar på tråden Oromantisk Pojkvän
  • StinaS

Det är inte lätt att vara romantisk om man inte är romantiskt lagd. Jag är nämligen inte det själv. Det är inte så lätt att komma på att man skall göra saker på ett visst sätt eller att man skall göra vissa saker som inte känns rätt för en.

Du kanske skall ändra dina krav lite? Du kanske måste acceptera att din sambo inte är romantisk? Min sambo är mycket mer romantisk än jag. Han kommer hem med blommor etc och får ungefär repliken "oj vad bra, det blir snyggt på bordet", trots att han förmodligen ville haft något roligare svar än så. Men jag har så svårt att förställa mig. Och skall jag vara ärlig tror jag inte han vill att jag skall förställa mig heller. Det är liksom helt mot min personlighet.

Är det ett problem för dig måste ni nog diskutera fram något som funkar för båda, inte något som bara passar din romantiska läggning. För som sagt, det är inte lätt att låtsas vara någon annan än man är.

Eller så får du väl byta pojkvän.

• Bride M

Hej
    jag förstår dig men du skriver

"I handling är han väldigt omtänksam så egentligen ska man kanske inte klaga men mycket vill ha mer...."
    vad menar du med handling? han kanske är romantisk och omtänksam på sitt sätt. Men jag förstår dig för att jag är också en romantiker, men genom att prata med honom och DU KAN "GÖRA ROMANTISK SAKER" för HONOM, så kanske han vill göra samma sak tillbaks för dig!
    Han kanske bara har lite dålig fantasi....Lycka till!

• M Magdalena

Min f.d. var en riktig tekniknörd och hade åxå svårt för det där..

Jag satte mig ner med honom och berättade vad jag hade för behov. Lugnt och vänligt utan tårar.

"Jag behöver känna mig uppvaktad (...)" + exempel på HUR.

Han kan ju inte läsa mina tankar!!

Några år senare började han faktiskt komma med blommor och buketter, helt apropå ingenting! Eller ibland med att han sa "för att jag har jobbat över så mkt" el.dyl.

Han försökte verkligen, den datanörden.

• Leone

Sen behover ju inte romantik betyda samma sak for honom som for dig. Du har en viss bild av vad det innebar (gulliga SMS, blommor osv), medan han kanske ser det som romantiskt att han spontant tvattar en omgang handdukar eller kokar kaffe pa morgonen.

Det svara ar ju nar man upplever det som helt olika saker.

Min man ar ocksa ratt dalig pa att kopa blommor, och SMS/telefonsamtal far jag aldrig under dagen - han ar av den installningen att nar han ar pa jobbet jobbar han, nar han ar hemma ar han med mig. Att tanka pa mig nar han jobbar ar lika illa som att tanka pa jobb nar han ar hemma i tv-soffan med mig. Och det far jag acceptera.

Daremot fixar han alltid min cykel sa att den ar saker att cykla pa. Han stadar alltid badrummet, eftersom jag hatar det. Och imorgon, nar jag ska operera visdomstanderna, har han tagit ledigt fran jobbet och hamtar mig fran operationen. Och har laddat frysen med glass och videon med alla hemska tjejfilmer som jag alskar och han fullkomligt hatar...

*det* ar romantik for honom. Och da blir det ju det for mig ocksa, om du forstar hur jag menar.

• Mia-76

Tack för era svar, behövde nog bara ruskas om lite. För att ha nån som smyger upp en söndagmorgon och bakar scones är ganska trevligt faktiskt... Dessutom ringde han just 'bara för att berätta hur vansinnigt mycket han tycker om mig'. Ung det som jag efterlängtade...

• Tean

Åh, men det är ju jätteromantiskt!! Skatta dig lycklig

• Tottiz_Girl

Jag och min blivande man har varit på en äktenskapskurs som ordnades av kyrkan, det var otroligt givande. Och när jag läser det här påminner det mig om nåt vi lärde oss där.

Har du hört talas om de olika "kärleksspråken"? Alla människor har ett unikt kärleksspråk, dvs. ett unikt sätt att visa kärlek eller uppfatta kärlek från en annan människa. De här språken kan grovt indelas i beröring, gåvor, att man ger av sin tid, ord, tjänster, m.m. Ifall du och din kille helt enkelt "pratar olika språk" så är det lätt hänt att ni kan uppleva att ni inte får nånting från varandra. Men det kan helt enkelt bara vara så att din kille har andra sätt att visa kärlek än vad du förväntar dig.

Ett klassiskt exempel. En man har tillbringat hela eftermiddagen och kvällen med att tvätta bilarna och städa garaget. Inne i huset sitter frun och är ledsen. Mannen kommer in, trött och dammig. Frun frågar senare: "Älskar du mig inte?" Mannen blir förvånad och svarar "Men klart jag gör det!" Frun säger med gråten i halsen. "Men du säger det aldrig till mig!" Mannen blir ännu mer förvånad. "Men nu har jag ju stått hela kvällen och tvättat och polerat din bil..."

Man måste ta reda på vad ens partner har för kärleksspråk, för att man ska kunna förstå varandra. Han måste också få veta hur du känner dig uppskattad. Ni måste helt enkelt lära er varandras behov.

• madelyn

Tottiz Girl,

hur lång var den äktenskapskursen? Kostar det nåt? Och var finns den?

• Tottiz_Girl

Jo, nu är det så att jag är finsk :) Men säkert finns det motsvarande i Sverige... och i England är det väldigt vanligt med "marriage course" förrän man gifter sig.. de har en egen hemsida.. sök på "marriage course" på Google så hittar du nog info... och ja, kursen kostade litegrann men mat, övernattning och material ingick.

Svar på tråden Oromantisk Pojkvän