Inlägg från: Tottiz_Girl |Visa alla inlägg
  • Tottiz_Girl

Oromantisk Pojkvän

Jag och min blivande man har varit på en äktenskapskurs som ordnades av kyrkan, det var otroligt givande. Och när jag läser det här påminner det mig om nåt vi lärde oss där.

Har du hört talas om de olika "kärleksspråken"? Alla människor har ett unikt kärleksspråk, dvs. ett unikt sätt att visa kärlek eller uppfatta kärlek från en annan människa. De här språken kan grovt indelas i beröring, gåvor, att man ger av sin tid, ord, tjänster, m.m. Ifall du och din kille helt enkelt "pratar olika språk" så är det lätt hänt att ni kan uppleva att ni inte får nånting från varandra. Men det kan helt enkelt bara vara så att din kille har andra sätt att visa kärlek än vad du förväntar dig.

Ett klassiskt exempel. En man har tillbringat hela eftermiddagen och kvällen med att tvätta bilarna och städa garaget. Inne i huset sitter frun och är ledsen. Mannen kommer in, trött och dammig. Frun frågar senare: "Älskar du mig inte?" Mannen blir förvånad och svarar "Men klart jag gör det!" Frun säger med gråten i halsen. "Men du säger det aldrig till mig!" Mannen blir ännu mer förvånad. "Men nu har jag ju stått hela kvällen och tvättat och polerat din bil..."

Man måste ta reda på vad ens partner har för kärleksspråk, för att man ska kunna förstå varandra. Han måste också få veta hur du känner dig uppskattad. Ni måste helt enkelt lära er varandras behov.

• Tottiz_Girl

Jo, nu är det så att jag är finsk :) Men säkert finns det motsvarande i Sverige... och i England är det väldigt vanligt med "marriage course" förrän man gifter sig.. de har en egen hemsida.. sök på "marriage course" på Google så hittar du nog info... och ja, kursen kostade litegrann men mat, övernattning och material ingick.

Svar på tråden Oromantisk Pojkvän