• lehita

South beach diet

Hej på er allihop.

Jag har nu under en tid jobbat lite halvhjärtat med vikten, med lite halvdan effekt.
    Men så igår natt, så snubblade jag av en händelse över det här forumet och den här tråden.
    Började läsa de gamla trådarna och sög i mig tips och aqll underbar peppning m.m. som en svamp, och skrev ut tips och recept som en galning.
    Följde länk hänvisningar och studerade.

Ni alla fick mig så vansinnigt inspirerad att jag direkt ville hänga på och snabbt konstaterade att jag hade hemma vad som behövdes för att börja dag 1.
    Så... istället för mackorna jag brukar ta när jag kommer hem på morgonen, så slängde jag ihop en skink och broccoli omelett, och var så direkt igång med dag 1.

Kankse inte det bästa att börja när man har tre nätters arbete framför sig, men å andra sidan, om jag nu drabbas av dåligt humör m.m. som jag läst att man kan de första dagarna... ja, då får arbetskamraterna det istället för familjen.

Ser nu med nytt hopp fram emot sommaren!
    Tack alla för inspirationen!

• lehita

God morgon alla.

Nu är fyra dagar avklarade, och det har gått otroligt bra trots nattarbete. Det var väl först igår kväll, första kvällen hemma som det swichade förbi ett litet sötsug.
    Men idag kommer nog den riktiga prövningen, med en lång och intensiv dag framför mig, då jag ska hålla 2 kurser, på två olika ställen, med i princip ingen tid för lunch. Men, jag har förberett mig med både en ordentlig tonfisk-sallad och med keso, ägg, nötter och morötter för snabb mellis.

Ett litet ord på vägen innan jag rusar vidare.
    Glöm inte bort att dricka mycket vatten. Yrsel och huvudvärk beror ofta på vätskebrist, vilket även illamåendet kan göra.
    Jag blir lite småglad när jag blir så där jobbigt törstig, då jag har fått lära mig att många blir törstiga när kroppen bränner fett.

Lycka till över helgen nu allihop.
    Själv tänker jag i första hand leva på kärlek och massa mys med älsklingen, så addar jag väl lite kött och grönsaker till det.

*kram*

• lehita

Hej på er alla så här i början av veckan.

Trolla, jag hoppas det gick lika bra för dig som för mig, vad det gäller kärlek och mat i helgen.
    Har haft en underbar helg med älsklingen, som skämt bort mig något otroligt, och lyckades med det och god mat utan att det blev något fusk alls.

Så med stor spänning klev jag upp på vågen för första gången i morse... gnuggade mig i ögonen både en och två gånger, eftersom jag knappt vågade tro att det var sant som vågen visade. 4,5 kg borta. På EN vecka!!!!
    Helt OTROLIGT!!

Tusen, tusen tack alla för all inspiration och alla tips!!

ahe>> Jag har inte hållit stenhårt på 1/2 dl nötter om dagen, det har blivit lite som det vill.
    Kerran>> Jag har ingen aning om varför det står koffeinfritt kaffe, kan bara tänka mig att med koffein så är risken större för huvudvärk, och kanske är det koffeinet som är vätskedrivande.
    Jag har druckit vanligt kaffe, och MASSOR av vatten. Det har funkat hur bra som helst.

Massor av kramar till er alla.
    /lehita

• lehita

Tack Genki för tipset om skagenröra. Måste testa!

Idag kommer den stora prövningen. Sonens 18-års dag, med massor av gäster.

• lehita

Trolla, massor av kärlek, mycket och god (rätt) mat, och en del långa promenader.
    Sedan har jag en otrolig tur som har en pojkvän som förstår och uppmuntrar mig och hjälper mig genom att äta likadant, trots att han inte behöver gå ner ett gram. Bara för att det är, som han säger, nyttigt och bra för honom.
    Jag tycker du har varit jätteduktig med dina 2 kg, jag tror att det tar olika på oss, i olika perioder, vi är ju trots allt olika individer.
    Sedan beror det säkert också på hur mycket man behöver gå ner.

Promenader är jättebra, det är ju alla experter överens om. Och man behöver inte gå så vansinnigt fort, bara man inte "lunkar", även om det är bättre än inget.
    Om jag inte har helt fel, så är det när man börjar känna att man börjar bli lite varm, inte svettig, men varm, det är då förbränningen börjar ta fart.
    Och sedan är det bättre att äta efter promenaden/träningen, än innan. Det är efter som förbränningen är på topp.

• lehita

Hej igen allihop.

Måndag igen och en ny vecka framför oss.
    Nu är mina första två veckor avklarade, och även andra veckan gav ett bra resultat. Minus 2 kilo till.
    Jag måste säga att jag inte tycker det har varit ett dugg svårt. Lätt att följa, lättlagad mat, och framför allt... det finns utrymme för att fixa snabbmåltider när man har mycket omkring sig. Det är viktigt för mig då jag ibland har ett rätt stressigt jobb, och endast har en kort stund på mig mellan jobb på två olika platser, och då ibland måste äta i bilen. (Jag vet att det inte är bra, men vad gör man?) Lite planering är allt som behövs egentligen. Några kokta ägg, kall kyckling, keso ibland och lite blandade grönsaker.

Kajli... osockrade bär borde fungera, men kanske inte förän i fas två, och inte för mycket då det lätt kan locka fram sötsuget.
    Om jag inte minns fel, så är en begränsad mängd lättmjölkprodukter okej i den nya uppdaterade versionen av boken.
    Helt sockerfri yoghurt kan vara svårt att hitta, men arlas naturella yoghurt, lättvarianten fungerar.
    Jag har inte hört att det inte ska vara okej med grönsaker som växer under jord, snarare tvärtom, tror jag. Själv äter jag morötter varje dag, och bönor finns om jag inte missminner mig i flera recept.

Kolla de tidigare trådarna om South Beach, där finns länkar till en mkt bra och informativ sida, där du också kan hitta en del underbara recept.

Lycka till!
    *kram*
    /lehita

• lehita

Jag har själv funderat på vad det är som skulle kunna vara "farligt" med att fortsätta fas 1 längre än två veckor.
    Lite kolhydrater får man ju alltid i sig, frågan är bara om det är tillräckligt.
    Det borde heller inte vara någon större risk att kroppen går in i "svältläge", om man äter sina tre måltider plus mellanmål, och ser till att man faktiskt använder olja och äter lite fet fisk också. Då får ju kroppen hela tiden bränsle, och något att jobba med.
    Däremot bör man nog lägga till lite kolhydrater om man tränar hårt och/eller ofta.

Svar på tråden South beach diet