• Eurydike

South beach diet

Hej alla!
    Har precis läst boken samt inhandlat diverse ingredienser för att kunna starta SB imorgon. Är väl bäst att förbereda lite rätter och ställa i frysen kan jag tro. Så det bara är att värma när man blir hungrig. Finns det fler tips på mellanmål än nötter? Känns inte som om man vill ta med sig fyllda selleristjälkar eller kalkonrullader till jobbet precis.
    sen undrar jag om ni fått ta på flytande vanilj- respektive mandelextrakt? vet att det fanns flytande vanilj förr. Men har inte sett det på länge.
    P.S Hoppas man kan vara med i detta forum fast man inte går i giftastankar...ännu.

• Eurydike

Får man äta crabsticks i fas 1?
    Det står på att det är socker i, men kan det vara så mycket?

• Eurydike

Koffein har samma effekt på insulinet som socker. Därför ska man dricka koffeinfritt kaffe. Det står i boken. Men det står ju också på flera ställen att det är bättre att "fuska" lite och klara följa dieten än att man drar in på för mycket och riskerar ge upp. Så man får väl överväga själv hur mycket man behöver sitt koffein

• Eurydike

Den här sockerfria gelén man ska äta efter lunch vissa dagar i fas 1. Var får man tag på den? Eller gör man själv med vatten, essens och gelatin? Innehåller förresten gelatin stärkelse?

• Eurydike

Jaha då var vecka 1 i fas 1 till ända.
    -2,5kg blev reslutatet. Inte fy skam på en vecka
    Dags för nya friska tag inför vecka 2.

• Eurydike

Tja det är väl lite olika men tex:

Frukost: 1 glas vatten med psylliumfrö
    2 grönsaksquicher

Mellanmål: några körsbärstomater

Lunch: Sallad och en klick kesoröra (ex rökt kalkonbröst, tomat och lök)

Mellanmål: en liten bit ost, typ Västan

Middag: Lax eller kyckling med "broccolilåda" och sallad

Kvällssnacks: nötter

Någon kväll har det blivit ricotta med sötningsmedel och rivet citronskal.

Motion blir ingen utöver det vanliga: Hundpromenader och cykling fram och tilbaka till jobbet. Men det gör jag ju alltid. Ska försöka motionera mer i fas 2 har jag tänkt.

• Eurydike

broccoli delad i bitar
    hackad lök
    riven mager ost (typ Västan)
    ägg
    muskot, salt & peppar

Lägg allt i en ugnssäker form och grädda tills det blivit fast.

Vet inte hur mycket av varje. Tar lite på måfå tills det fyller en form med broccoli och lök och sen får man anpassa äggen efter hur mycket broccoli det är. Går att frysa in, så slipper man laga mat varje dag.

• Eurydike

Åh, jag glömde ju delge mitt SB-sushi recept. Jag är tokig i sushi, men det får man ju inte äta nu. Klibbigt ris dessutom....extra högt GI. Jätteförbjudet.

Huvudsallad
    Räkor
    Avocado
    Majonnäs
    Wasabi

Blanda en liten klick majonnäs med wasabi efter smak. Stryk på salladsbladen, ett och ett. Lägg på en rad med räkor och en tunn, tunn remsa avocado. Rulla ihop och njut.

Tyvärr går det väl inte att äta för många eller för ofta. Blir ju rätt fett med både avocado och majonnäs, även om man tar lite. Men man kan unna sig ibland

• Eurydike

Morötter, betor, potatis, rödbetor och sötpotatis är helt förbjudet i fas 1. Kålrot och pasternacka kan jag inte hitta något om. Är det inte så att "underjordiska" grönsaker ofta har mer stärkelse? Morot innehåller för mycket socker i alla fall. Därför är den förbjuden även i fas 2.

Något jag tycker är lite tvetydigt i boken är att det står långa listor med vilken mat man får äta och vilken man inte får äta. Men sen används förbjudna livsmedel ändå i recepten.

Det finns jättebra listor på internet, där fler livsmedel än de som räknas med i boken står med. Problemet är väl bara att de är på engelska och jag kan inte påstå att jag vet vad precis alla köttstyckningar motsvarar på svenska. Någon som är mer haj här?

• Eurydike

Jaha då var fas 1 över. 3,5 kg blev det. Inga 6 kg som det kunde vara men man får väl vara glad ändå. 3,5 på 2 veckor är inte illa, även om det mest är vatten.
    Ska bli så underbart att få äta frukt igen. Gröna äpplen och apelsiner! MUMS!

• Eurydike

Kerran:
    Jag har faktiskt smakat en tugga då och då av min sambos mat under de senaste dagarna. En tugga fläskkarré, en potatisskiva och hua... en liten tugga semla. Andra veckan var jättejobbig! Jag hade sådant sug efter allt möjligt. Det gick visserligen över rätt fort men, det var så starkt. Det var nästan så att jag kunnat mörda för ett glas juice, eller en portion spaghetti & köttfärssås, eller korvstroganoff.

Det svåra var nog att man var mätt längre än vanligt och då glömde bort att äta lunch i tid. Då hann blodsockret sjunka i alla fall, och så kom suget krypande framåt kvällen.

Har nog lite svårt för förbud generellt...Har jätteabstinens efter morötter tex. som jag alltid knaprade i tid och otid förut.

Vet ärligt talat inte om jag ska förtsätta med SB längre. Utan kanske anpassa så gott man kan enligt GI. Äta det man är van att äta fast i nyttigare tappning. Jag är rädd att jag trilar dit på storsynd annars och frossar i mig stora lass av förbjudna maträtter.

• Eurydike

Jag har inte heller ätit enligt menyerna. Tyckte som ni att det blev på tok för mycket att handla hem. Även om de har anpassat lite och använt typ måndagens kvälls-kyckling till lunch på onsdagen eller dyl.

Så jag har knåpat eget enligt JA-MAT listan. Har kanske inte blivit bästa tänkbara kompisitioner, vad vet jag.

Men jag är starkt skeptisk till att mat som är förbjuden enligt listorna återfinns i recepten. Får man eller får man inte? Det finns flera sådana exempel.

Jag har nog mer elelr mindre bestämt mig för att inte följa SB så slaviskt längre utan med GI....är ju ändå vad SB är uppbyggt på. Man kan ju använda recepten men kanske inte följa listorna så slaviskt.
    Finns en hel del pärlor bland recepten ändå.

Svar på tråden South beach diet