• Meddelande borttaget
  • mrs.

Hejsan,

jag tänkte hör med er;

Följer ni SB dag för dag plan?
    jag kör själv lite bara ditåt dvs äter det som finns i skåpet eller känns bra, denna gång när jag ätit mer och inte snålat med grönt o fisk osv har jag inte en ända dag mått dåligt (utom igår :( jag åt tyvärr jello-sockerfri men ändå lite mer än vanligt och färsk-rå blomkål, magen svälde upp och jag fick ont, när min make kom från träningen sa han på en gång att vad har du gjort, har du stoppat i dig massa choklad eller! för då sväller jag).

Någon annan som sväller om man äter mer än vad man ska?

Jag känner mig besviken idag har jag varit i fas1 2v, men igår fick jag sneslag, ska jag börja om fas1 och ska jag då äta enligt SB-bokens dag för dag????

• mrs.

Ja, men jag tycker det är bara massa produkter och allt är inte ens åtkomligt utanför usa.
    Gjorde en lista för affären oj oj oj, skulle bli massor.

jag har gått ner iallafall, och dess utom det står i boken att man kan äta nötter men i dagsmenyn-listan finns dom inte, alltså när äter man då isåfall, jag tycker det är lite oklart, räcker det inte med att hålla frukost, mellanmål, lunch... och rätta produkter skulle man tycka

Hmm... nåja, jag ska köra t på fredag i fas1 ännu och sedan så åker vi t sv och då kan man smyga in med något från fas 2 sen kan man se hur det är, eller????

• mrs.

förresten har du hittat eller hittat på något gott som e lovligt???

jag fick just ett recept fr en fr vv-e med där sen höstas men.. äter nu sb fast räknar points så jag inte äter för lite.

hon gjorde rostade kikärtor, ska prova ikväll redan, och det är ju lovligt *jippii*

andra pradade om muffins osv men jag är inte såå mycket för det, jag gillar faktiskt SB spenat-muffins

• mrs.

Joo jag märkte oxå idag när jag började skriva upp lite recept att endel förbjudna produkter är i receptet.

samt man säger äggvita, men sen hittade jag sidor där det står att hela ägg är okej om ens läkare inte har annan invändning???

Nåja, jag äter det mesta nuförtiden som inte innehåller mycket fett, kcal, kolhydrater och socker.
    dvs ganska noga.....*skratt*

men... jag mår jätte bra och jag lär mig nya recept, sådant jag inte skulle prova om jag åt den vanliga maten.

jag tror det är bra för mig, sb förra gången gick nog fel för jag var SÅ noga att inget extra inte för mycket grönsaker osv... för att inte gå upp i vikt, men nu äter jag oliver, peparoni, räkor, nötter, ibland jordnöttssmmör utan socker, funlightglass- som jag själv gjort och fryst, det innehåller inte socker, kolhydrater per st blir typ 0, något och samma gäller kcal.

har inte sett det som fusk faktiskt.

tuggummi har jag ofta i fikan, det funkar bra när man går förbi alla härligt doftande bagerier/konditorier (här är dom i varje hörn-tyskl.)

• mrs.

*skratt*

exakt som jag gjorde redan som barn, fast nu med funlight, jag har i funligt i formarna ich sen fyller på med vatten oc i med pinnen.

var och inhandla dem för kanske 2v sedan, kostade runt 10kr form dvs 4st isglassar blir det, så jag köpte 3 st och nu har jag alltså 12 glassar i frysen ;) och 3 olika smaker.

tänkte pröva senare m pressad frukt eller likn så... det blir bär i osv. eller kanske light joghurt m smaksatt... får se.

• mrs.

Grönsaksquiche i portionsformar
    INGREDIENSER
    (6 portioner)

300 g fryst spenat, hackad

3 ägg

100 g mager ost, riven

50 g grön paprika, finhackad

50 g gul lök, finhackad

3 droppar tabasco (kan uteslutas)

Gör så här:
    Sätt in spenaten i mikrovågsugnen i 2,5 minuter på högsta styrka. Häll av överflödig vätska. Lägg ägg, ost, paprika, lök, spenat och eventuellt tabasco i en skål och vispa väl. Fördela blandningen i 12 muffinsformar. Grädda i 180 grader i 20 minuter, tills du kan sticka en kniv i mitten utan att blandningen känns klibbig.

Krabbsallad
    INGREDIENSER
    (2 portioner)

6 nävar romansallat, riven i lagom stora bitar

1 burk krabbkött (185 g), avrunnet

225 g hackade mogna tomater eller

halverade körsbärstomater

50 g grönmögelost, smulad

2 msk fettfri bacon i bitar

0,5 dl färdig lättdressing eller olivoljedressing

Gör så här:
    Lägg sallatsbladen på ett serveringsfat. Arrangera krabbkött, tomater, grönmögelost och baconbitar i rader ovanpå sallaten. Ringla lite dressing över salladen före serveringen och blanda väl.

Ricottakräm med mandlar
    INGREDIENSER
    (1 portion)

100 g mager ricottaost

0,25 tsk mandelextrakt

sockerersättning efter smak

1 tsk mandelspån, rostade

Gör så här:
    Blanda ricottaost, mandelextrakt och sockerersättning i en dessertskål. Servera desserten kyld och överströdd med mandelspån.

Havrepannkaka
    INGREDIENSER
    (1 portion)

60 g havregryn

60 g mager keso, kvarg eller tofu

4 äggvitor

1 tsk vaniljextrakt

0,25 tsk kanel

0.25 tsk muskotnöt

Gör så här:
    Blanda havregryn, färskost, äggvitor, vaniljextrakt, kanel och muskotnöt i en mixer och kör tills du får en slät massa. Värm upp en teflonpanna på spisen och lägg eventuellt i lite lättmargarin. Häll i pannkakssmeten och stek pannkakan på medelvärme tills båda sidor är lätt bruna. Du kan servera pannkakan med lättsockrad sylt till.

Chokadbägare
    INGREDIENSER
    (8 portioner)

8 muffinsformar av papper, ca 8 cm i diameter

450 g halvsöt blockchoklad

1 msk lättmargarin
    Fyllning:

2,75 dl minimjölk

2,5 msk maizena

sockerersättning

vaniljextrakt

1 dl kall minimjölk, skumvispad

Gör så här:
    Placera pappersformar i en muffinsform med 8 skålar. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg dem i en skål med margarin. Smält i vattenbad i cirka 5 minuter tills chokladen är flytande. Rör försiktigt några gånger. Fyll pappersformarna med den smälta chokladen genom att droppa chokladen från kanten och nerför sidan på formarna. Jämna ut chokladen lite med en tesked. Det går ungefär 3?4 msk choklad till varje form. Låt formarna stå i kylskåpet i cirka 30 minuter eller tills de har stelnat.
    Fyllning: Blanda kall mjölk och maizena i en liten kastrull. Värm och rör om tills det kokar upp. Låt sedan koka under omrörning i cirka 3 minuter. Smaksätt med sockerersättning och vaniljextrakt. Låt smeten kallna. Vispa minimjölken till fast skum. Blanda skummet i maizenasmeten strax före serveringen. Lyft upp chokladbägarna ur pappersformarna och fyll dem med maizenasmeten.

Laxöring provençale
    INGREDIENSER
    (4 portioner)

0,5 dl extra jungfruolja

750 g filéer av laxöring

75 g kalamataoliver

2,5 msk kapris

225 g burktomater, krossade

3 msk schalottenlök, hackad

0,5 msk färska rosmarinblad

0,5 msk vitlök, finhackad

0,75 dl vitt vin

Gör så här:
    Förvärm ugnen i 230 grader. Hetta upp en stor stekpanna på hög värme i 2-3 minuter. Häll olja i pannan och sprid den över hela ytan. Lägg fiskfiléerna i pannan och skruva ner värmen till medelvärme. Låt fisken steka i 6?10 minuter. Vänd en gång efter halva tiden. Ta upp filéerna ur pannan när köttet skivar sig utan svårighet och lägg dem försiktigt på en ugnsplåt. Sätt fisken i ugnen så att den håller sig varm. Lägg oliver, kapris, tomater och schalottenlök i stekpannan. Rör ner rosmarin och vitlök, häll i vinet och låt sjuda i 5 minuter. Lägg upp fiskfiléerna på ett fat, häll över tomatblandningen och servera.

är dom vanliga recepten, någon som har fler bra??

• mrs.

Någon som vill hjälpa mig med denna recept?

här kommer den:

roasted chickpeas -ph1
    (these are great if you crave potato chips)

1. rise & drain a can of garbonzo beans/chickpeas
    2. pat dry
    3. mix with 2T olive oil
    4. sprinkle with spices of your choice as needed
    5. spread on cookie sheet
    6. bake 450 degrees 20-30 min until golden and crispy..soft in middle. Do not overcook or they get dry and hard!!)

Enjoy!

• mrs.

här kommer ett recept till, verkar lätt ska prova någon dag i helgen, låter gott mellanmål:

All this talk of Mexican food made me hungry so I devised my own "nachos."

-sliced up some red, yellow and green bell peppers
    - sprinkle with low fat cheddar and low moisture part skim mozzarella

I popped them in the microwave for 3 minutes on medium and whala......nachos! They even crunched a little bit! At least I can think i am eating the real thing! The cheese really helped!

• mrs.

här är ännu en dessert:

Makes 6

Crepes:
    6 eggs
    6 Tablespoons 1% Cottage Cheese
    1 T Vanilla (or to taste)
    1T Almond Extract (or to taste)
    1T Splenda

Mix all ingredients in a blender until smooth.
    Spray a non-stick medium crepe or fry pan liberally with Pam. Pour enough crepe batter into the pan to cover the bottom. Swirl the pan around to evenly distribute the batter. Continually shake and swirl the pan so the crepe does not burn.
    When the top of the crepe is dry looking then you need to flip it.
    This can be tricky.
    Make sure the top of the crepe is dry...lift one edge with a wide spatula and flip completely over. (If you're really talented you could do the cool Julia Child wrist flip...no utensils needed!)
    Cook on the other side for a few seconds and slide off onto a plate.
    You should get about 6 crepes from the batter.
    Stack your crepes up with wax paper in between to prevent sticking.

When cool, fill with Almond Ricotta Creme and fold over.
    Place a dollop of almond creme on top and sprinkle with chopped toasted almonds.

Chocolate Version: Fill each crepe with Chocolate Ricotta Creme, fold over and top with a dollop of chocolate ricotta creme and a squeeze of SF chocolate syrup.

You can also combine cocoa powder and Splenda and sprinkle that on top and around the sides of the plate for a scrumptious presentation.

The crepes make take a few tries to get them right but the time and effort is well worth it!

• mrs.

Sommar drink:

8 Ounce glass of sparkling water
    1/2 Fresh squeezed lemon OR 1/3 cup bottled lemon juice
    Crushed ice
    Mint sprigs
    Splenda to taste

Mix the water and splenda together with the mint...using a spoon crush and mix the mint and splenda together in bottom of glass...add your water,and crushed ice and stir well....add a sprig of mint for decoration and enjoy!

• mrs.

Jag hoppas att ni som börjar tröttna har hittat bra sidor med recept, jag har gjort det, så... det är bara försöka sig på dem, soppor, desserter, fisk, kött, fågel, snacks osv.
    ph1 o 2,3 :)

lycka till och hör av er

Svar på tråden South beach diet