Inlägg från: augustibrud2004 |Visa alla inlägg
  • augustibrud2004

Järnrik mat?

Var på företagshälsovården idag och gjorde en hälsokontroll som min arbetsgivare betalade. Det visade sig dessvärre att jag hade dåligt blodvärde och behöver få i mig mer järn. Sköterskan rekommenderade tabletter vilket jag nog kommer att börja med, men bäst tycker jag ju det är om man kan få sig mer järn på "naturlig väg". Har ni några förslag på vad man kan äta?

• Svar på tråden Järnrik mat?
  • augustibrud2004

Tack för tipsen! Leverpastej gillar jag så det ska jag ha på mackan i fortsättningen. Blodpudding är också helt okej, så det får jag väl försöka käka oftare. Torkad frukt är också gott. Det här ska nog gå bra

Någon mer som har bra förslag?

• augustibrud2004

Tack för alla svar! Var och handlade järntabletter på väg hem från jobbet och hon på apoteket varnade mig för att man kunde bli dålig i magen, symptomen var dock olika en del fick diarré andra förstoppning, vet inte vad jag ska hoppas på

Tabletterna ska bara tas under en begränsad tid, men det kan ju vara bra att lägga om kosten lite också, verkar ju finnas en hel gott att stoppa i sig, även om just broccoli inte är min favorit. Messmör jag jag aldrig ätit i hela mitt liv, så det är väl dags att jag testar! Avokado och spenat är ju också riktigt gott, så det blir nog inga problem det här.

Återigen igen, tack, visste att man kan lite på er BT-brudar! Om någon mer har ett bra förslag mottas det förstås tacksamt

• augustibrud2004

Melie! Tack för din omtanke och dina bra tips! Russin gillar jag jättemycket så det är ju perfekt att äta, inte minst när suget sätter in. Russin istället för choklad måste vara ett plus bara det! Aprikoser är ju också smaskigt. Solrosfrön och nötter, det hade jag ingen aning om. Men vad kan man använda solrosfrön till? Linser och bönor är ju tacksamt att koka grytor på, det värsta är att man mage brukar göra uppror då, men den kanske vänjer sig?

Imorgon måste jag åka iväg och handla mat, jag har ju fått massor med bra tips, kommer ju att variera (och förbättra) kosten en del tack vare detta.

Imorgon blir det iallfall pastagratäng med massor av broccoli till lunch och ikväll hade jag leverpastej på mackan!

• augustibrud2004

Åh, vad man får många bra tips här på BT! Solrosfrön på fruktsallad, den tanken hade jag aldrig kommit på själv. Det måste jag testa, i filen låter ju inte heller så dumt.

Det är bara sååå dumt att järn inte ska ätas tillsammans med mjölk, eftersom jag är en storkonsument av mjölk. Kan det rent av vara så att jag egentligen får i mig tillräckligt med järn, men att effekten försvinner eftersom jag häller i mig så mycket mjölk? Vad kan man ersätta mjölk med då? Fil på morgonen blir det oftast, när det inte är gröt med mjölk (!) och till kvällsmaten dricker jag alltid mjölk. Kanske ska jag koncentera järnintaget till lunch då det oftast blir vatten till maten? Värst vad komplicerat det har blivit

Svar på tråden Järnrik mat?