• augustibrud2004

Järnrik mat?

Var på företagshälsovården idag och gjorde en hälsokontroll som min arbetsgivare betalade. Det visade sig dessvärre att jag hade dåligt blodvärde och behöver få i mig mer järn. Sköterskan rekommenderade tabletter vilket jag nog kommer att börja med, men bäst tycker jag ju det är om man kan få sig mer järn på "naturlig väg". Har ni några förslag på vad man kan äta?

• Svar på tråden Järnrik mat?
  • Gudde

Ät blod- och inälvsmat. Utöver nämnda rätter kan du äta torkad frukt. De innehåller en hel del järn.

• augustibrud2004

Tack för tipsen! Leverpastej gillar jag så det ska jag ha på mackan i fortsättningen. Blodpudding är också helt okej, så det får jag väl försöka käka oftare. Torkad frukt är också gott. Det här ska nog gå bra

Någon mer som har bra förslag?

• bellis

Har helt för mig att man ska vara noga att äta ordentligt med c-vitaminer då man försöker få upp järnvärdet, för c-vitaminet hjälper kroppen att ta upp järnet! Kanske var det tvärtom,men det tror jag inte...

• MammaP

C-vitamin hjälper mycket riktigt till att ta upp järnet. Annan järnrik mat är kött och gröna grönsaker. Kanske bönor också??

• Nyfiken gul , nu fru

Messmör!!

fick tipset av en barnmorska när jag var gravid att ta en macka med messmör på till frukost för att höja järnnivån som låg på farligt lågt...

Broccoli innehåller mycket järn också!

Avocado har jag för mig också är järnrikt..

Brysselkål...

Spenat!

• Suusaan

Om man äter järnrik mat, så har jag hört att man inte tar upp järnet om man dricker mjölk till. Tror att det är kalcium som gör att man inte tar upp järnet ordentligt. Kan ju vara värt att tänka på...

• shalimar

Iofs så tar man inte upp järn från grönsaker lika bra som järn från kött. Något av det allra bästa är blodpudding, följt av lever och annan blodmat och inälvsmat, men det har ju redan nämnts här i tråden...

• Pixie

Hej!
    precis som nämnts ovan så är inälvsmat rikt på järn. Även "vanligt" kött innehåller järn.

Även grönsaker innehåller järn, särskilt broccoli. Jordgubbar och Kiwi innehåller också mycket järn. C-vitamin gör att kroppen lättare tar upp järn, men man ska undvika mjölk och te eftersom det hindrar att järn tas upp av kroppen.

Snabbaste sättet att få bättre järnvärde är såklart att äta järntabletter. Man kan bli lite risig i kistan av dem dock...
    Lycka till!

• augustibrud2004

Tack för alla svar! Var och handlade järntabletter på väg hem från jobbet och hon på apoteket varnade mig för att man kunde bli dålig i magen, symptomen var dock olika en del fick diarré andra förstoppning, vet inte vad jag ska hoppas på

Tabletterna ska bara tas under en begränsad tid, men det kan ju vara bra att lägga om kosten lite också, verkar ju finnas en hel gott att stoppa i sig, även om just broccoli inte är min favorit. Messmör jag jag aldrig ätit i hela mitt liv, så det är väl dags att jag testar! Avokado och spenat är ju också riktigt gott, så det blir nog inga problem det här.

Återigen igen, tack, visste att man kan lite på er BT-brudar! Om någon mer har ett bra förslag mottas det förstås tacksamt

• melie

Jag är vagan och är noga med att få i mig tillräckligt med järn. Som nån tidigare skrev är det bästa om du äter c-vitamin rika frukter eller grönsaker vid samma måltid som järnet. Eftersom jag inte äter kött får jag mitt järn från järnrika grönsaker som broccoli, gröna ärtor, kidneybönor eller andra bönor som innehåller mycket järn samt russin och aprikoser som jag äter varje dag och det är ju jättegott. Äter även mycket nötter och solrosfrön och dessa innehåller även de mycket järn. Ta vara på dig tjejen!

Svar på tråden Järnrik mat?