• mrs.

South Beach Revival!!

Hej och god morgon!

Pigg tja... men jag mår fint, igår kväll blev det riktigt mys kväll med kramar och en film.

Min make åt sitt snacks *skratt*
    (jag fattar inte hur han inte går upp i vikt, han kan stoppa i sig hur mycket som helst utav vad som helst...)

Men jag var inte ett dugg sugen i o för sig... Bra va!?
    Jag satt med en skål jordgubbar och hallon, från frysen som hade tinnat lite, åh vad gott det var när de smälte i munnen och man fick i sig allt vad man behövde.

Min mage har lugnat sig och det känns mycket roligare. Men lite trött av medicinen är jag fortf.

Men vad ska jag göra på fredag när kuren är slut?
    Ska jag gå då till fas.2?
    Jag har ingen aning om vad man ska göra troligen forts där...

Hur har helgen gått?
    Jag hoppas att ni har haft en lika bra helg som jag :)

Ha det bra och vi hörs!

• mrs.

Hej,

vad åt du då under helgen?

du vet om att i fas2 får man äta fullkornsbröd i backarna ;) och emellan härlig kött/skinka el ost/ägg.
    Du behöver ju inte äta 1 bröd utan lägg in flera och du håller tanken rätt...

jag har bestämt mig för ca.1gång i månaden fr det att jag sista ätit en kur köra om, på så sätt spelar det ingen roll om något kg rör på sig under dessa veckor, för 1v och så borta igen *förhoppningsvis* (max 7-dagars dieter o behöver inte vara samma).

vad tror ni om det? kan det vara lösningen?

Känner ni någon gång att när man var "större" var man ledigare-friare mot sig själv?
    Själv började jag kolla varje burk av innehåll, vill inte äta ute om det inte finns sallad på menyn (skeptisk o vet inte vad det finns i likn kcal/kolhydrater..) sen jag gått ner mina överflödiga kg.

Min make vet hur stor "sak" det är för mig att gått ner, men jag märkte sist i affären när han sa typ:
    - Åh vad skönt det skulle vara om du någon gång igen bara tog det du vill ha från hyllan, istället för att läsa på varje förpackning.

Efter det har jag sett lite annorlunda på mig, jag går faktiskt nu och kollar innehåller den socker....hur många kcal, och kollar skillnaden.
    Jag har i plånboken en lista med lågt/mellan gi-tabell där jag skrivit oxå kolhydraterna per 100gr.
    Dvs det tar tid att handla med mig om jag inte köper exakt samma varor varje gång.

Rädd för att bli "tjock/rund" har tagit över, jag vet att anorexi det vill jag inte ha och så...därför försöker jag hålla pointsen med vv, så det inte går över styr.

När jag ser min mamma är jag rädd att jag ska se ut som hon om några år, hon var smal alla år, smalare än jag någonsin varit eller vill bli, men sen när min bror dog -98 så tröstäter hon, eller tja numera är väl det en vana (hon är typ 162lång och väger 70-75kg).

• mrs.

hallå igen,

Jag tycker du ska skita i din kollega, hon är bara avis på dig, och därför vill irritera dig.

Barnsligt att säga så, men menade hon verkligen det eller var det för att hon inte ville ha dem själv (kanske inte passa utan hon hoppades i affären att hon skulle vara mindre än vad hon egentligen är) och ville sälja eller?

Ja men det låter inte så illa med denna helg, låter (förrutom godiset) som fas.2.

Det är ju tillåtet med vin, banan, fullkornsbröd..osv i fas.2.
    Fas.2. kan man ju gå rakt in på om man behöver lite kolhydrater, och inte vill vara trött o ev lätt irriterad. Det går bara lite långsammare, inget annat :)

Kanske ska du börja äta i fas.2. så kommer du in i det riktigt innan du ska iväg, för på resor "faller" man ju oftast.

Börja sedan på fas.1 efter åre och skidorna eller varför inte över påsk, så blir det inga godis ;) förrutom nötter...

Upp med huvudet, du kommer igenom det, tänk inte på helgen utan ta nya tag, kanske fas.2. passar dig om du tränar så du inte går på lågförbränning, man kan faktiskt göra det.

Nu ska jag ut och köpa lite frukt och samtidigt få i mig lite frisk luft, sen forts. jag med mina studier *grrr* fattar ju inte varför jag är såå omotiverad att sätta mig ner och bara lära mig.
    Vet inte om jag är fortf "sjuk" så jag bara inte orkar få allt inmatat. Nåja jag har bara 2 uppgifter kvar av denna kurs, så nu ligger jag inte illa till. Och min make printar ut på jobbet några papper som jag hittade på nätet om det, så går det lättare :) Poss. tankar behövs väl bara.

• mrs.

Hej,

Jag försökte läsa dina medd. när man såg nytt kl.slag men... nåja.

Tråkig jobbar kompis.

Jag lägger mig i...
    börja med att springa någon sträcka och sedan varje vecka kan du utöka den.
    Så ser du att din kropp orkar med det hela, med tanke på att du får knappt i dig kolhydrater i fas.1.

Brudjojo,
    kan din kropp kanske behöva lite kolhydrater och därför inte din vikt rör på sig?
    Vad åt du igår tex?
    Hur mycket rör du på dig?
    Äter du frukost,lunch,middag och mer än 2 mellanmål?
    Dricker du tillräckligt?

Tja, jag vet inte allt men...
    jag har nu gått ner med bantarsoppan-sb lite över 2kg, mer än jag jag gjorde på "ren" sb. Vet inte om det är en ren slump... det är jag glad över, nu väger jag de samma som innan jag blev "sjuk".
    Magen har sjunkit men...inte riktigt de samma som tidigare ändå, men jag är glad.

• mrs.

Tortilla pizzan

1 medelstort Santa Maria Tortilla bröd per portion
    2 msk av tomatsås, se nedan
    1 burk skivade champinjoner
    2 msk riven Slanke Danica 10% ost

Tomatsås
    1 burk krossade tomater smaksatt med vitlök, oregano, örter eller chili
    1 tsk strösocker
    1 tsk olivolja
    Salt och peppar

Häll tomatkrosset i kastrull, värm och tillsätt socker, olivolja och kryddor. Låt koka ihop.

Bre tomatsåsen på tortillabrödet, bred ut osten och toppa med champinjonerna. In i c;a 250 graders ugn tills det luktar pizza i köket.

Kan självklart bli till vad som helst, gillar du räkor, skinka, oxfilé, b-sås, lök eller ja vad som helst, så lägg på det.

POTATISSALLAD 2 personer
    6 points/portion

6 kokta kalla potatisar
    2 dl matlagningsyoghurt (max 8 %)
    2 msk lättmajonnäs
    1 röd lök
    1 äpple
    2 msk hackad dill
    Salt & svartpeppar (efter behov)

Tärna potatisen, skala och finhacka rödlöken.
    Skala äpplet och skär i tärningar.
    Blanda ihop majonnäsen och matlagningsyoghurten.
    Krydda med svartpeppar och salt.
    Häll i potatis, rödlök, dill och äpple

Souvlaki med fetaostsallad
    4 portioner

500 g lamm- eller nötkött
    Salt och peppar
    2 vitlöksklyftor
    1 msk olja
    Saft från 1/2 citron

1 dl finhackad bladpersilja
    1/2 finhackad rödlök

fetaostsallad:
    1 påse blandad sallad
    1 gurka i skivor
    4 tomater i klyftor
    1 rödlök i tunna skivor
    100 g smulad fetaost
    Färsk oregano

Souvlaki: Gnid in köttet med salt och peppar. Lägg det i en plastpåse tillsammans med pressad vitlök, olja och citron. Låt köttet marineras i minst 2 timmar. Trä upp köttet på grillpinnar. Grilla eller stek i ugn i 275 grader, cirka 5 minuter per sida. Strö på persilja och rödlök.
    Sallad: Blanda i sallad, gurka, tomater, paprika och rödlök. Bred ut salladen på ett fat. Smula över fetaosten och strö på oregano

VV?s Tortillalasagne per portion 7 po
    För 4 portioner

ingredienser

6 tortillabröd à 40 g
    4 kycklingfiléer à 125 g
    2 paprikor
    15 champinjoner (ca 200 g)
    1 gul lök
    1 tsk flytande margarin
    1 msk vetemjöl
    1 dl lättmjölk
    1 dl riven ost (max 17%)
    1 påse tacokrydda
    11/2 dl tacosås

Vitkålsallad:

4 dl vitkål
    2 dl ruccolasallad
    2 dl isbergssallad
    1 nypa socker
    2 tsk vinäger
    1 msk vatten
    salt och citronpeppar

Dela kyckling, paprika, champinjoner och lök. Bryn i margarinet. Strö över tacokrydda och vetemjöl. Häll i lättmjölk och tacosås. Låt koka ihop några minuter. Varva kycklingblandningen, ost och tortillabröd i en lasagneform. Grädda i ugn, 200° ca 20 min. Strimla vitkål och sallad. Krydda efter smak med salt, peppar, socker och droppa över vinäger och vatten.

Lax mde dragon- och yoghurtdressing (2 pers)

1 tsk Olivolja
    2 skivor Lök
    2 Laxfil'eer utan skinn, 120gr vardera
    2 skivor citron
    2 kvistar färsk dragon
    salt, peppar

dressing:
    1 dl lättyoghurt
    ½ tsk citronsaft
    1 msk Finhackad dragon

Tillbehör:
    Sallad på tex rosensallad, skivad paprika, gurka, rädisor och bladselleri.

Pensla en bit aluminiumfolie med olja och lägg på lökringarna. Lägg på laxen, salta och peppra och lägg citronskivan och dragonkvistar ovanpå. Gör ett paket och sätt in på en eldfast fat i 200grader i ugnen 12-15min. Ta sedan ut det ur ugnen och svalna. Blanda ingredienserna till dressingen och smaka av lite saften från laxen när du öppnar paketet. Servera med sallad

Stekt kyckling

1 kycklingfile
    salt och peppar

Tillbehör:
    Kokta morötter, potatis och blomkål eller broccoli
    1 dl philadelphia light
    1 tsk dijonsenap
    1 msk gräslök
    Krydda kycklingbröstet med salt och grovmalen peppar och stek det 6-7min. vå var sida. Ät rikligt med lättkokta grönsaker tillsammans med en kall dressing som gjorts på philadelphiaost, senap och gräslök

Köttgryta (2 pers)

1 purjolök
    1-2 morötter
    3 dl nötkött i tärningar
    1 tsk olja
    3 ½ dl grönsaks- eller köttbuljong
    2 tsk vinäger
    2 dl champinjoner
    1 tsk blandade örtkryddor, torkade el färsk
    salt, peppar.

skär purjolöken och morötter i ganska tjocka skivor. Bryn köttet i oljan och tillsätt de skivade grönsakerna. Låt allt fräsa en liten stund. Tillsätt buljong och vinäger och låt det koka upp. Stora champinjoner delas, mindre kan användas hela. Krydda med örtkryddor. Låt grytan puttra i ca 45min tills köttet är mört och grönsakerna mjuka. Smaka av med salt och peppar.

• mrs.

GRATTIS!!!

Vad kul att det börjar ge sig :)

Jo du sa iallafall då att du åt mer fett och fett måste du ju få i dig för att din kropp ska orka, så kanske som jag sa är du lite "snål" nu mot dig själv, för att du vill snabbt ner Jag vet inte men...kan kanske ligga något i det eller?

Jag är glad, jag hade gått ner 0.4kg sen igår, jippii
    Soppa kuren är sista dagen imorgon.
    Sen är det helg då ska jag äta "normalt" sen må-on kör jag en 3-dagars diet sen helgen(4dagar) vanligt....osv. ska prova vad min kropp säger om det.

Men sb ligger ju i skallen, inget socker, stärkelser/sirap...Godis...osv.

• mrs.

*skratt*
    ja vodka är väl ingen hit kanske.

Jag har idag gått ner 3kg kul att kolla imorgon, idag är ju min sista dag på kuren.

jag mår jätte bra.

jag är bara så omotiverad att börja träna (eller sanningen är att jag känner inte att jag har riktigt krafter till det ännu).
    Men... jag hoppas att jag kommer ingång snart.

Nu fundera jag på om jag ska satsa en vecka till med samma kur och sedan har jag fått bort allt t påsk och då bara hålla den, eller nu sluta och försöka hålla och gå ner mina 3kg som är kvar???

Vad skulle ni göra?

• mrs.

Olivianna,
    den ser ut lite så här:

GI

Låg: upp t 55
    Mellan: 55-70
    Hög: från 70

/ betyder kolhydrater

Grape 25
    Aprikos 31-torkad
    Äpple 38
    Päron 38
    Broccoli 15 / 3,2
    blomkål 15/ 3,1
    tomat 15/ 3.7
    Paprika 15/3.3

(kan kommit något fel, då ber jag om ursäkt)

kolhydrater hittar du på bla: www.fruktogront.se

och gi hittar du bla på :
    www.southbeach-diet-plan.com/gi_index.htm

• mrs.

Sen kommer ett recept som var i tidningen och jag tänkte skicka den nu:

NYTTIG NÖTDIP (4pers)

3 dl cashewnötter
    1 kruka koriander (går lika bra med persilja)
    1 liten nypa havssalt
    1 dl havremjölk eller vatten

Mixa alla ingedienser och severa gensat!
    Kcal 283.

• mrs.

Hur går det brudjojo?

Mrs.R, vad tråkigt/jobbigt med ryggen, tja kanske ska du gå t en dr, du kan fått muskelinflamation eller annat om du fått drag/kallt.

Jag hoppas du blir bra snart.

Nu ska jag fast jag inte alls orkar/har lust...gå ut en sväng så är det gjort för dagen.´

Jag hoppas ni har en bra dag och vi hörs.
    Ta hand om er.

• mrs.

Hejsan och God morgon!

:)
    Jag började inte Sb igen utan (sockerfritt,stärkelser,lågt/mellan Gi-i tanken men....) utan började äta "normalt" men begränsat, har gått ner mer (bara 2kg från mitt mål nu)

Brudjojo hade du 0514 i adress?
    Hur har det gått för dig? tränat något? Hur har helgen varit?

Jag och min make har varit under lördagen en liten runda på stan sen började det regna och igår gick vi 1 timme.

Jag är mycket gladare nu, när jag inte känner mig begränsad utan vet vad som kan åka ner i mun, slipper känna ångest att göra "fel". Dess utom blev jag piggare.

Men jag stöttar gärna o peppar er om ni vill o behöver.

kram

Svar på tråden South Beach Revival!!