• Nikki27

så himla trött...

Jag måste få veta om det är fler än jag som ofta känner sig trötta och orkeslösa?

Jag har varit hos läkaren för att kolla om jag har brist på något, men alla värden ser bra ut. Trots detta är det enda jag går och tänker på att jag vill slänga mig på soffan eller i sängen.

Det är inte alltid så att jag är sömnig heller. Den senaste tiden har jag varit väldigt okoncentrerad. Jag orkar inte ens läsa igenom en artikel i en tidning som jag alltid tyckt var rolig och lättsam (Elle, Femina, Allt om mat etc). Förstå då att ta sig igenom något faktaspäckat, det g å r bara inte!
    Jag äter nyttigt förutom vid mens (eh surprise!!) och tar dagliga promenader.

Känner någon igen sig? Hur har ni löst det?
    kram från en väääääääääldigt trött tjej

• Svar på tråden så himla trött...
  • mrs.

hej,

jag känner igen mig i samma som du beskriver.
    Endel frågar om det är säsongen, andra frågar om man är gravid, andra påstår att man har problem.... (bara för att värdena på några prov visar okej, betyder det inte att man har problem hemma-tycker folk borde fatta så pass mycket).

Jag vet inte, kanske är det vädret, eller att man snålar med fett/kolhydrater osv.

Jag köpte nu iallafall järn-tabl från apoteket så får man se om jag piggnar till.
    Jag är glad att jag inte har "krävande" jobb eller likn.

(jag är sjuk just nu men... samma var innan, så nu har jag "rätt" att vara trött men... inte för evigt tycker man).

Men ta hand om dig!
    Nu ska jag äta min banan o glas mjölk sen ska jag gå ut en liten sväng.

• Victory

Jag har också mina perioder av trötthet. Sover du tillräckligt mycket? Jag behöver väldigt mycket sömn, annars sitter jag och håller på att somna på jobbet! Alla är ju olika, det kanske bara är så att du behöver mer sömn än andra. Men jag gissar att det är något annat, särskilt om du är okoncentrerad i största allmänhet också. Jag brukar bli piggare när jag har tränat.

• Nikki27

Fast det är det jag inte fattar. Jag sover tillräckligt, är aldrig uppe sent om kvällarna på vardagar. Äter nyttigt, dvs jag håller ingen diet, men jag tänker på mitt fett och sockerintag. Jag äter mycket grönsaker. Jag kommer inte ihåg när jag åt en pizza eller hamburgare senast. Dricker aldrig cola etc, hatar kolsyra. Smågodis handlar jag aldrig. Däremot lockas jag lätt av en ostbricka! :) Men nog om mina passioner!!

Vad jag vill komma fram till är att jag tror att många andra känner som jag. Det kan mycket väl vara som mrs. skriver; vädret.
    Kanske man ska lägga sig i ett solarie då? Fast om det kom det ju en rapport om i förra veckan att forskare nu har fått bevis för att det faktiskt är så farligt som man alltid trott. Åååh. Ångest...

• Victory

Ja, jag tror inte du är ensam, många känner säkert igen sig. Kan det vara alla krav: man ska göra bra ifrån sig på jobbet, ha det fint hemma, träna, planera bra mat, hinna umgås med sin älskade, träffa familjen och kompisar, helst ha någon givande hobby vid sidan om och mitt i allt kanske planera bröllop också! Jag vågar inte ens tänka på hur det blir när (om) man får barn!!

Ibland vill man ju ha tid till att bara vara...

• snuttepuffan

Har du det ljust och trevligt hemma? Jag deppar själv ihop om jag inte drar upp persiennerna.... Lite trivialt kanske, men tål att tänkas på.

• StinaS

Mår du bra psykiskt i övrigt? Annars är det ju trötthet ett typiskt symptom när man mår lite dåligt psykiskt. Och då hjälper det inte med vitaminer. Ljus kan ju hjälpa om det är brist på ljus som är orsaken. Annars är det som hjälper att ta tag i det som gör att man mår dåligt. Eller i alla fall fundera ut vad det är.

Mår man lite dåligt psykiskt så kvittar det hur mycket man sover, man kan vara trött ändå.

• M Magdalena

Har du olösta saker i ditt liv?
    Trivs du med ditt liv??

Jag e sviiintrött men det e nog för att jag har mkt olösta saker som hänger i luften, är understimulerad och trivs inte så jättebra just nu i mitt liv.

Jag försöker äta bra o träna, men e ändå trött.

Lycka till å hitta orken o energin, jag vet, det e frusterande!

• lij

Om det är nu den senaste tiden som det kommit så kan det ju vara sk vinterdepression. Inte helt ovanligt i vårt mörka land. Solsemester eller någon billigare variant av ljusterapi kanske kan hjälpa..?

• Nikki27

ja, jag har nog vissa saker i mitt liv som jag skulle kunna vara utan eller i alla fall inte hängande över mig - stressmoment. Annars är jag nöjd över de sk stora sakerna; min pojkvän, boende, familj, hälsan för övrigt.

Träffade en kompis tidigare, hon sa att det kunde vara en slags vårdepression. Alltså vissa människor kan istället bli deppiga när vi går mot ljusare tider. Det låter inte helt omöjligt, med tanke på att jag inte känner mig så glad heller. Äsch. Visst skulle jag behöva miljöombyte, men jag har ju inte rååååd. Bidrag, någon?? ;)

ps. jag blev faktiskt lite gladare när jag såg att det var endel som har svarat på mitt inlägg. vad gulliga ni är! ville bara säga det.

• Victory

Nu när solen börjar återvända brukar jag och min sambo åka ut på utflykt i naturen någon solig dag. Då sätter vi oss i en snödriva (bor i norrland) och äter mackor och dricker varm choklad (mums!). Det gör mig gladare på våren! Och så får man ju gratis ljusterapi!

• suss*

Hej på er alla!
    Känner igen mig mycket i era beskrivningar av trötthet. Jag sover som jag ska (ca åtta timmar/natt/ men känner mig ändå seg på dagen. Lite molande huvudvärk och jag får liksom inget gjort.... Har försökt med rosenrot men det verkade inte hjälpa...
    Ja vad ska man göra...?!
    /Suss

• Pixie

Håller med vad övriga talare redan sagt, det kan vara våren, värden, stress tom graviditet. Men tänkte höra hur du har det med synen? Om man har ett synfel kan man bli väldigt trött och man vill inget annat än sova en liten stund. Jag har ett litet synfel, inte så mycket att skärpan är dålig, men mina egna linser måste arbeta väldigt hårt för att hålla skärpan vilket gör att man blir trött. Jag är också lite astigmatisk. Med glasögon så hjälper det väldigt mycket för mig!

• madelyn

Jag känner oxå igen mig i det här med att vara trött och orkeslös.. vet inte om det är solbrist kanske?

Svar på tråden så himla trött...