• Pixie

pinsamt

Ok här kommer lite tips från en som har haft mkt svamp:

* Sluta att använda Pevaryl och Canesten hela tiden. Om de används för ofta så bli slemhinnorna bara skörare!

* Använd bara underkläder i bomull och sov naken. Tvätta alltid underkläderna i minst 60 grader. Luftiga kläder i övrigt är också bra.

* Undvik sex ett tag så att slemhinnorna får återhämta sig.

* Lactal-gel finns på apoteket. Jag fick en gång rådet att använda denna gelé varje natt i två veckor och blev bra länge efter det. Obs! Denna skall dock inte användas när man har en svampinfektion, då kan det svida och bränna. Men den är bra att använda i förebyggande syfte. Särkilt i slutet av mens och efter samlag.

* Tvätta dig inte med tvål i underlivet. Och tvätta inte för intensivt - det skadar bara slemhinnorna. Var försiktig. Du är inte "smutsig" för att du har svamp. Den kan du inte tvätta bort. Apoteket har en ny serie som heter Intim. Det finns en tvättolja som är bra att använda och även en kräm man kan stryka på som lenar. Att smörja in underlivet med olivolja (extra virgen) är också bra enl min barnmorska.

* Kontrollera att din karl inte har svamp. Han kanske behöver genomgå en behandling så att ni inte smittar varandra.

* Undvik sötsaker. Har hört att detta kan påverka balansen i slidan så att svampen lättare utvecklas. Har hört av andra att detta inte stämmer, men man kan ju alltid ta det säkra före det osäkra...

* Få en läkare att skriva ut några förpackningar Diflucan. Detta är tabletter mot svamp som man sväljer. Mkt effektiva. Se till att du får flera doser utskrivna så att du har medlet hemma.

* Äter du p-piller? Tyvärr är de ofta en stor bov i dramat när det gäller sköra slemhinnor och svamp. Jag fick nog tillslut och slutade äta dem. Har aldrig mått bättre i mitt underliv!

* Det viktigaste av allt: Ha tålamod. När man väl har fått obalans i underlivet kan det ta lång tid att få balans igen. Tyvärr! Det är lätt att börja misströsta, jag vet! Men det är bara att hålla ut.

Lycka till i din kamp mot det hemska svampmonstret!

Svar på tråden pinsamt