• wera

    pinsamt

    Jag lever i ett mångåringt förhållande med världens underbaraste man. Men ett problem har dykt upp för oss båda. Vi får lätt svamp i underlivet. Har aldrig tidigare haft dessa problem. Kan det bara komma helt plötsligt. Har fått barn för ett år sedan, men det borde inte ställa till några problem tycker jag.
    Så fort vi har sex, vilket vi båda vill ha, minst två gånger i vecka, få jag svamp. Jag smörjer och smörjer med Kanesten och Pevaryl men det hjälper bara till nästa gång vi har sex då får jag tillbaka svampen. Det spelar ingen roll om jag duschar efteråt. Jag får svamp ändå.
    Jag hatar denna svamp!!!! Hur gör ni andra för att slippa svamp? Jag känner mig om världens smutsigaste kvnna. Knappast sexig och fräsch, men sex vill jag bara inte avså från.
    Evigt tacksam för hjälp oh stöd.

  • Svar på tråden pinsamt
  • snuttepuffan

    Är det bara du som behandlar svampen? I såna fall kanske han bär på den hela tiden utan att märka det...

  • moneysister

    Håller med snuttepuffan, kanske dags för din man att undersöka om det är han som ser till att du har återkommande problem med svamp.
    Det är inte alls ovanligt att tjejer som tidigare aldrig haft problem med svamp får det i samband med graviditeten och att det sen håller i sig.

  • Tant Pernilla

    Precis som snuttepuffan säger så är det bra om man gör en partnerbehandling när man har fått svamp. Och ser till att behandla ett lite större område än vad man kan se är infekterat av svampen (alltså ut mot ljumskarna). Kanske är det dags för lite "starkare" grejer...? Jag fick svamp i början av graviditeten och fick rekommenderat dactacort (tror jag det hette) och att sedan behandla en lite längre tid, inte bara tills man är symptomfri.

    Torka underlivet med en liten handduk som du byter efter varje gång och tvätta alla underkläder i 60 grader så att svampen dör (byt trosor/kalsipper varje dag).

    Du är inte smutsig! Tänk inte så, utan sök ordentlig hjälp hos en bra gynekolog om inget hjälper. Du ska inte behöva gå med konstant svampinfektion.

  • Pixie

    Ok här kommer lite tips från en som har haft mkt svamp:

    * Sluta att använda Pevaryl och Canesten hela tiden. Om de används för ofta så bli slemhinnorna bara skörare!

    * Använd bara underkläder i bomull och sov naken. Tvätta alltid underkläderna i minst 60 grader. Luftiga kläder i övrigt är också bra.

    * Undvik sex ett tag så att slemhinnorna får återhämta sig.

    * Lactal-gel finns på apoteket. Jag fick en gång rådet att använda denna gelé varje natt i två veckor och blev bra länge efter det. Obs! Denna skall dock inte användas när man har en svampinfektion, då kan det svida och bränna. Men den är bra att använda i förebyggande syfte. Särkilt i slutet av mens och efter samlag.

    * Tvätta dig inte med tvål i underlivet. Och tvätta inte för intensivt - det skadar bara slemhinnorna. Var försiktig. Du är inte "smutsig" för att du har svamp. Den kan du inte tvätta bort. Apoteket har en ny serie som heter Intim. Det finns en tvättolja som är bra att använda och även en kräm man kan stryka på som lenar. Att smörja in underlivet med olivolja (extra virgen) är också bra enl min barnmorska.

    * Kontrollera att din karl inte har svamp. Han kanske behöver genomgå en behandling så att ni inte smittar varandra.

    * Undvik sötsaker. Har hört att detta kan påverka balansen i slidan så att svampen lättare utvecklas. Har hört av andra att detta inte stämmer, men man kan ju alltid ta det säkra före det osäkra...

    * Få en läkare att skriva ut några förpackningar Diflucan. Detta är tabletter mot svamp som man sväljer. Mkt effektiva. Se till att du får flera doser utskrivna så att du har medlet hemma.

    * Äter du p-piller? Tyvärr är de ofta en stor bov i dramat när det gäller sköra slemhinnor och svamp. Jag fick nog tillslut och slutade äta dem. Har aldrig mått bättre i mitt underliv!

    * Det viktigaste av allt: Ha tålamod. När man väl har fått obalans i underlivet kan det ta lång tid att få balans igen. Tyvärr! Det är lätt att börja misströsta, jag vet! Men det är bara att hålla ut.

    Lycka till i din kamp mot det hemska svampmonstret!

  • Sweetchili

    Jag har också svamp ganska ofta, just nu till exempel!! Gaahh! Man blir ju galen!
    Första gången det här dök upp, för ett antal år sedan så gick jag till gyn och frågade vad det var.
    De sa: svamp, köp Pevaryl.
    Så det gjorde jag och har gjort då och då när det känts outhärdligt. Men jag har ändå ofta tanken att:
    Är det säkert att det verkligen är svamp och inget annat??
    Jag har aldrig haft nån könssjukdom vad jag vet och har testat mig när jag bytt partner. Men skulle någon annan oblyg kvinna vilja gå in lite mer i detalj på era symptom så att jag kan känna igen mig, eller inte??

  • Sweetchili

    Puffar lite här, vill gärna ha hjääälp..

  • SYL

    Ga till doktorn och fa utskrivet diflucan, bade till dig och mannen och sa hall uppe med sex i en-tva veckor. Ni kommer bli bra!

    Forresten, det kan visst bero pa att du fatt barn, en graviditet, forlossning, ammning etc forandrar hormonnivaerna i kroppen och precis som hormoner kan ligga bakom acne sa kan de ligga bakom svamp. Eller, inte hormonerna i sig men de forandringar de ger i tex hud, slemhinnor mm..

  • SYL

    Sweetchili => Om det luktar illa sa kan det vara en bakterieorsakad infektion som ger liknande symptom som svamp. Ngn konssjukdom ar det nog inte om du som du skriver testar dig regelbundet. Prova starkare mediciner tex diflucan eller sporanox. Min asikt ar att pevaryl och canesten ar bara skit och borde inte fa saljas.

  • Jenca

    Som Pixie nämde, sötsaker gör att svamp frodas lättare.

    Se över era matvanor och försök minska på sötsaker, söt mat och mat med jäst i (vilket väl mest är bröd). Har för mej att jag hört att vitt bröd, typ rostbröd och formfranska osv, är sämre att äta än grövre bröd.

  • Sweetchili

    Jag läste någonstans att man kunde köpa några tabletter på hälsokost som skulle vara bra, någon som vet vad det kan vara? Har för mig att det skulle reglera någonting i kroppen...??

  • Vitklädd i vinter

    Jag fick oxå svamp rätt lätt ett tag. det var efter att jag haft mens varje gång.

    Jag fick då tipset att inte använda samma handduk som min man. Kan vara så att killen har svamp. Han kan ha svamp mellan tårna och det är vanligt att killar har svamp i ljumsken utan att de märker det. Det är samma svamp som finns på hela kroppen därför smittar det så lätt.

  • Wih

    Har inte själv haft svamp i underlivet men jobbat inom hemvården och hjälpt en kvinna bli fri från eländet. Hon hade dessutom en sjukdom som gjorde att sår som hon fick inte läkte (en sån där 3-bokstavssjukdom som jag aldrig lär mig). Ivf, hon hade verkligen testat ALLT under flera år, hon såg nästan sönderfrätt ut. Till slut tog distriktssköterskan till det tunga artilleriet och satte in: FILMJÖLK. Efter en vecka var svampen borta...

  • Ayla29

    jag fick rådet utav min gyn att använda barnolja istället för vatten när besvären börjar kommma. Tycker att det var ett superbra trix som verkligen hjälper.

  • TingelingAnna

    Här är en till med eviga besvär.
    Råden som finns ovan är bra. Några andra kan vara att tvätta med vanlig olja (olivolja, barnolja ex.) varje gång du tvättar underlivet. Absolut ingen tvål o inte heller apotekets intimtvål. All två är bannlyst även om den heter intimtvål. Sen tycker jag oxå du ska gå till en läkare o få bekräftat att det verkligen är svamp. Be att dom gör en odling oxå. Själv äter jag flukonazol (samma som diflucan) regelbundet pga svampinfektion.

  • magnusfästmö

    Sweetchili - tabletterna från hälsokosten kanske kan vara Symbioplex eller Acidofilus? Det är kapslar med bra bakteriekultur i. Jag antar att de kan reglera bakteriekulturen i underlivet också, och det resonemanget passar med Wih´s tips om filjmjölk. Har tidigare jobbat i en hälsokostbutik, och det är det enda preparatet jag kan komma på som skuller reglera något i det här sammanhanget. Annars är det väl Membrasin, men det är ju för torra slemhinnor.
    /Harriet

  • wera

    Tack för alla råd! Det känns skönt att veta att fler har samma eller haft samma jobbiga problem.

    Kan säga att min blivande har också behandlats med Pervaryl och Kanasten. han känner precis som jag att svampen kommer efter sex. Har bestämt mig för att gå till en gynekolog och få utskrivet diflucan eller vad det nu hette till både mig och min blivande.

    Bomullstrosor på dan och inget på natten kör jag redan efter. Tyvärr måste jag väl medge att endel av mina byxor förmodligen anses för taijta. Även det där med sockret, har jag svårt att avstå från. Godis och sötsaker är en passion för mig, men kanske måste jag ta mig en funderare trots allt. Att avstå från socker , godis och bröd kanske bara gäller temorärt, under "svampperioden". Eller gäller det för tid och evighet? Nä snälla, det måste väl bara gälla då det är en obalans i kroppen och underlivet.

    Skall ställa in en olivoljeflaska i duschen. Jag måste erkänna at jag har använt lite av varje, intimtvål, intimolja och vanlig duschcreme, men nu blir det olivolja.

    Tack för hjälpen!

  • SYL

    De lakare jag varit hos sager att det finns inget bevisat samband mellan svamp i underlivet o godisatande, men att manga, daribland jag sjalv, markt viss skillnad. Det kan alltsa vara vart att prova. Men du behover nog inte skippa allt, forsok bara ata mindre mangder

  • blivande fru J

    om ni använder stringtrosor: kasta dem åt skogen! Tvätta aldrig underlivet med något annat än olja, inte ens vatten!

    jag äter diflucan hela tiden, dessvärre är det väldigt vanligt att candida får fäste som kroppens sätt att säga ifrån när den inte mår bra, stress är nämligen en mycket avnlig orsak till svampinfektioner. Märker ni att ni tex har mindre besvär när ni är lediga, tex under semestern så kan er svamp mycket väl vara orsakad av stress.
    Kanske blev du mer stressad sen du fick barn?

    Generellt ser man att Candida ökar i samhället, särskilt hos unga kvinnor.
    P-piller kan ge besvär, hur vet man inte. jag blev mycket bättre av att byta från p-piller till minipiller.

Svar på tråden pinsamt