Inlägg från: blivande fru J |Visa alla inlägg
  • blivande fru J

Näringsvärden i livsmedel, hur höga skall de vara?

det är hemskt olika på olika livsmedel och vad du vill uppnå med din kost. På bröd är tex inte fetthalt särskilt intressant utan oftast vill man åt en hög fiberhalt som håller magen i form. Jättesött bröd bör man undvika och mörkt bröd=nyttigt utan kan egentligen innebära att det är en massa mörk sirap i det. Det viktigaste är att brödet är grovt,dvs innehåller hela korn eller stora bitar och inte finmalet mjök som enda mjöltyp.

Generellt på livsmedel måste man se på helheten. vissa livsmedel kanske får ha en högre fetthalt och kaloriinnehåll om de samtidigt är rika på fiber, mineraler, vitaminer eller något annat man vill åt.
    Kaloriinnehållet säger hur mycket energi livsmedlet innehåller och du bör om din vikt ska ligga kvar äta lika många kalorier som du gör av med.

Stirra dig inte blind på nyckelhålsmärkning. i dagsläget säger det bara saker om fiberhalt och fetthalt inte om sockerhalt (men det jobbas på regelförändring) utan ta alltid hänsyn till sockerhalt. Socker finns i nästan allt och det måste man se upp med.
    grönsaker och frukt kan du äta mycket av trots att de saknar hälsomärkning!

• blivande fru J

olivianna: du har inga specifika frågor? jag utbildar mig inom livsmedelsområdet och svarar gärna om jag kan, men generella frågor är hemskt svåra att svara på.
    Man måste som sagt ta hänsyn till helheten som jag tidigare skrev, Jennie med ie förtydligar det på ett bra sätt. Fettrika produkter har alltid högt energiinnehåll men är ändå viktiga för att vi ska få i oss fett. Bra fetter finns i feta fiskar, nötter, baljväxter (ex sojabönor) och vegetabilier, medan fettet i chokladkakan, bullarna och vispgrädden är sådant vi klarar oss utan.

Svar på tråden Näringsvärden i livsmedel, hur höga skall de vara?