• Olivianna

Näringsvärden i livsmedel, hur höga skall de vara?

Hej.
    När man tittar på näringsvärdet på livsmedel undrar jag vad man skall tänka på.
    Hur höga skall värdena vara på respektive område för att anses bra om man vill gå ner i vikt?

Framför mig har jag en påse skivat mörkt bröd och per 100g är följande värden uppraddade:

Energivärde: 1050 KJ.... 250 kcal
    Protein: 8,0 g
    Kolhydrater 47 g
    varav sockearter 9,5 g
    Fett 3,5 g
    varav mättat fett 0,5 g
    Kostfiber 6,0 g
    Natrium 0,3 g
    (0,3 g natrium motsvarar 0,8 g koksalt)

Ja vad säger ni som kan lite om detta? Vilka värden skall man kolla på och vad bör dessa inte överstiga?
    Jag har ingen koll alls och skulle bli superglad för lite skolning i detta.

Vad brukar ni tänka på när ni handlar i övrigt för att hålla er till den hälsosamma linjen.

Jag försöker att dra ner på socker och salt när jag handlar men det är lite svårt när man inte vet vilka måttstockar man skall gå efter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Näringsvärden i livsmedel, hur höga skall de vara?
  • blivande fru J

det är hemskt olika på olika livsmedel och vad du vill uppnå med din kost. På bröd är tex inte fetthalt särskilt intressant utan oftast vill man åt en hög fiberhalt som håller magen i form. Jättesött bröd bör man undvika och mörkt bröd=nyttigt utan kan egentligen innebära att det är en massa mörk sirap i det. Det viktigaste är att brödet är grovt,dvs innehåller hela korn eller stora bitar och inte finmalet mjök som enda mjöltyp.

Generellt på livsmedel måste man se på helheten. vissa livsmedel kanske får ha en högre fetthalt och kaloriinnehåll om de samtidigt är rika på fiber, mineraler, vitaminer eller något annat man vill åt.
    Kaloriinnehållet säger hur mycket energi livsmedlet innehåller och du bör om din vikt ska ligga kvar äta lika många kalorier som du gör av med.

Stirra dig inte blind på nyckelhålsmärkning. i dagsläget säger det bara saker om fiberhalt och fetthalt inte om sockerhalt (men det jobbas på regelförändring) utan ta alltid hänsyn till sockerhalt. Socker finns i nästan allt och det måste man se upp med.
    grönsaker och frukt kan du äta mycket av trots att de saknar hälsomärkning!

• Olivianna

blivande fru J) Tack för ditt svar du har så rätt i att det varierar för olika livsmedel. Jag hade dock hoppats på att fler skulle titta förbi den här tråden och att någon skulle ha lite mer specifik kunskap att dela med sig.

Vi får väl se framöver helt enkelt.

• Johanna = en lat kock

1. Man kollar på hur mycket energi det är i livsmedlet - vill man gå ner i vikt så ska det vara så lågt som möjligt

2. fiber och sockerinnehåll
    högt fiberinnehåll (gärna 8-9g och uppåt för bröd)
    lågt sockerinnehåll

3. fettsammansättningen - det ska vara så lite mättat fett som möjligt

har du mer specifika frågor så kom med dom - det är vansinnigt svårt att svara generellt

• Sweetpea

Vad gäller ditt bröd tycker jag att 9,5% socker låter ganska mycket. Jag försöker att inte äta något som innehåller mer än 5% socker, helst mindre. Undantaget är såklart godis och kakor och sånt, de få gånger jag äter det.

• shalimar

Just när det gäller bröd så är det enklast att kolla på innehållsförteckningen i stället för på näringsdeklarationen. Ingredienserna anges alltid i fallande ordning, dvs det som det finns mest av står först, det som finns näst mest av kommer sen osv. Om man vill ha ett bröd utan socker så ska man se läsa sig till ifall "socker" står före eller efter "jäst" på ingredienslistan. Om det finns mindre socker än jäst (alltså om "socker" kommer efter "jäst" så innehåller det färdiga brödet inget socker, eftersom den lilla sockermängden förbrukas under jäsningen. Vidare är brödet nyttigare ju mer fullkorn det innehåller, så se till att det nnehåller en stor andel fullkornsmjöl och gärna med hela korn. Det kan tex stå så här: "Ingredienser: vatten, grovt rågmjöl, surdeg, vetemjöl, rågkärnor, jäst, socker, salt". Då har du ett nyttigt (= fiberrikt, osötat) bröd med lågt GI.

Vad det gäller andra livsmedel så håll samma princip: stirra dig inte blind på kalorier och fett utan läs hellre ingredienslistan och undvik livsmedel med tillsatt socker, vitt mjöl, snabba kolhydrater (läs på om vad GI innebär, kort sagt) och omättat fett.

• Jennie med ie

Apropå Johannas punkt ett så är det en grov förenkling som kan bli väldigt fel att följa ordagrannt. Att bara äta livsmedel med så lågt energiinnehåll som möjligt kan göra att man går miste om mycket viktiga näringsämnen. Och det finns produkter med högt energiinnehåll som är bra om man vill gå ner, bl a pga stor mättnad.

• Olivianna

Tack för alla inlägg jag har nog lärt mig lite av er alla. Nu är det bara ut i affären och handla. :)

• blivande fru J

olivianna: du har inga specifika frågor? jag utbildar mig inom livsmedelsområdet och svarar gärna om jag kan, men generella frågor är hemskt svåra att svara på.
    Man måste som sagt ta hänsyn till helheten som jag tidigare skrev, Jennie med ie förtydligar det på ett bra sätt. Fettrika produkter har alltid högt energiinnehåll men är ändå viktiga för att vi ska få i oss fett. Bra fetter finns i feta fiskar, nötter, baljväxter (ex sojabönor) och vegetabilier, medan fettet i chokladkakan, bullarna och vispgrädden är sådant vi klarar oss utan.

• Johanna = en lat kock

Jennie har helt rätt

jag satt och funderade på bröd när jag skrev - men det syns ju inte alls på det jag skrivit sorry

och bröd med mycket fibrer, lagom fettinnehåll och lågt socker har lågt energiinehåll

• Ellte

Just vad gäller bröd brukar jag i princip bara kolla på kolhydrater och kostfibrer. Ju lägre kolhydratinnehåll och högre kostfiberinnehåll desto gladare blir Linda ;) (Gärna under 40g kolh. och över 8g kostfibrer) Detta är som sagt bara bröd och har med GI´t att göra...

Svar på tråden Näringsvärden i livsmedel, hur höga skall de vara?