Inlägg från: Jonnes brud |Visa alla inlägg
  • Jonnes brud

var får man hjälp?

Lilla "Pluttan"! Det är svårt att va arbetslös och inte känna att man har en funktion i samhället. Det tar väldigt mycket på självförtroendet och att då börja fundera över meningne med sitt liv ligger nog nära till hands, tror jag. Fast det är tyvärr inte så enkelt att någon annan människa kan ge mening åt ditt liv - inte ens en annan man, för med honom skulle du antagligen få en annan typ av problem. Kom ihåg att det inte finns någon som är HELT perfekt (suck! ). Det är bara du som har ansvar för ditt eget liv och din egen lycka!

Vad gör du om dagarna? Försök göra något roligt, något som du aldrig tidigare har haft tid att göra. Måla, sy, gå på gymnastik, långpromenader, läsa böcker. Försök njut lite av ledigheten och se den inte bara som en belastning.

Vad vill du jobba med? Sök arbetspraktik på ett sådan arbetsplats. Finns det någon organisation som ligger dig varmt om hjärtat där du kunde göra ideellt arbete (Kvinnojouren, Röda Korset, idrottsföreningar). Att göra något för andra är faktiskt väldigt upplyftande, och man känner sig behövd.

Försök att prata - verkligen prata - med din man. Försök få honom att sätta sig in i hur du verkligen mår, att det inte är bara lite allmän trötthet. Diskutera barn.

Du kan också gå och prata med någon, en psykolog (vilket inte innebär att man är sjuk), en diakon i kyrkan etc.

Lycka till!

• Jonnes brud

Kan du tänka dig att annonsera i tidningen efter en tjejkompis, någon som också tycker att det är svårt att göra saker på egen hand. Eller här på Forumet, kanske? Tillsammans blir ni starka. Det finns så många som känner som du, du är inte ensam.

• Jonnes brud

Lilla Pluttan Jag önskar att det fanns en blömbukett förutom alla gubbar och frågetecken m.m.där man svarar på inlägg Då skulle du få den av mig

Man kan ringa till psykmottagningen och be att få komma till en psykolog Det gjorde jag under en period av mitt liv när jag tyckte jag borde må bra Efter många års hemskheter började saker ordna upp sig ock ändå mådde jag pest! Det finns även privatpraktiserande psykologer som är anslutna till Försäkringskassan

Försök att varje dag göra något som känns otäckt. Det växer man av att göra. Ju längre man drar på saker desto svårare blir det. Börja t.ex.med att ringa bokhandeln och fråga efter priset på en bok - även om du inte ska köpa den osv. Så småningom kommer du aff fråga om utbildningar, kurser, skriva en annons efter en kompis att göra saker med (som är lika rädd som du)

Lyckans ost som har en man som bjuder ut dig på bio och mat. SUCK!

Kram

Svar på tråden var får man hjälp?