• E&I

Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????

Jag har en fråga till er som ska flytta ihop med era män från utlandet. Hur funkar det för mannen???
    Alltså min man ska flytta hit i maj men han kommer inte ha jobb eller gå i skolan just då. Efter sommmaren ska han börja SFI (svenska för invandrare). Men därifrån får han inga pengar. Och jag studerar på högskola så med mina csn pengar kan jag knappt försörja oss båda. Ska man söka socialbidrag eller får han pengar från någon annanstans?? Vet inte hur vi ska göra ärligt börjar bli orolig...
    Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????
  • E&I

Tack så mycket secret men varför tyckte du att det var fel att söka socialbidrag. Så klart att man kommer leva "snålt" men jag är mest rädd för att vi inte kommer få ihop det. Hyran på den lägenheten jag tittat på ligger på 4500 kr. Jag har svårt för att tro att det kommer räcka. Jag börjar bli nervös inför allt det här och man vill ju inte bo hos föräldrarna...

• E&I

Ja det känns faktiskt bra att man bygger upp det tillsammans på ngt sätt. Ja jag vet att det kommer blir svårt men som du sa så bara man har varandra för det börjar bli jobbigt att vara ifrån varandra.

Jag ska på sån intervju imorgon. Hur e dte att gå på sån jag är jättenervös. Alltså man har ju inget att dölja men tänk om man säger ngt som dem vrider på o tar det på ngt annat sätt...

• E&I

Secret han kommer från Istanbul i Turkiet...

Mrs Rocha
    Tack så mycket. Det skulle kännas bra att prata med någon som gått igenom det man ska göra nu. Hur många intervjuer gör man senare efter att han får sitt UT. Vad är det för slags frågor de frågar???

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • E&I

Tack för alla uppmuntrande ord. Fick svar idag att han har fått sitt UT i 6 månader än så länge. Och jag är sååå himla glad. Jag har hittat 2:a som ligger lite utanför men har bra hyra. Så fort han kommer ska han börja SFI. Och min morbror sa att han har xtra jobb för honom om han vill jobba vid sidan av skolan. Så nu känns det jättebra och känner att allt börjar lösa sig. Ville verkligen inte behöva gå till socialen. Skulle verkligen kännas dumt och vi kommer klara oss utan det.
    Är så himla lycklig nu bara att jag är uppe i molnen nu.... eller stjärnorna vid den här tiden heheh...

• E&I

Tack Patrik.

Yagmur jag bor i Borås. Va roligt hoppas han kommer gilla Sverige. De e ju lite skillnad heheh
    Hoppas att det kommer gå bra för er men det krävs nogrann planering av ekonomin så klart. Men ni kommer nog klara det.
    Vart kommer ni bo???

• E&I

Jag vet inte hur det funkar med Turkiet faktsikt. Men det verkar inte vara någon skillnad när man jämför med andra.

Yagmur vi har varit ihop i 2 år men känt varandra i 5 år. Han kommer i maj någongång. Han chef måste hitta en ersättare till honom innan han kan lämna jobbet.

Eleanor
    Vad skönt att det löste sig för er. Jag har faktiskt hört att det finns en hel del sura tanter som jobbar med socialbidrag.

Vi får se hur det kommer gå nu när han kommer. Han kommer förmodligen börja SFI och så får vi se om han hittar någon jobb vid sidan om för det brukar väl bara vara halvtid. Man har ju knappt andra val...

• E&I

Jag hittade ett jobb lyckligtvis men min kompis gjorde tyvärr inte det så hon gick till socialen och de hjälpte henne fast bara som lån. Hon var tvungen att betala tillbaka det sen när skolan började. Kommer inte ihåg om det var hela summan eller en viss del. Men det beror mycket på vem man får och hur villiga de är att hjälpa till...

Lycka till!!

Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????