• E&I

Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????

Jag har en fråga till er som ska flytta ihop med era män från utlandet. Hur funkar det för mannen???
    Alltså min man ska flytta hit i maj men han kommer inte ha jobb eller gå i skolan just då. Efter sommmaren ska han börja SFI (svenska för invandrare). Men därifrån får han inga pengar. Och jag studerar på högskola så med mina csn pengar kan jag knappt försörja oss båda. Ska man söka socialbidrag eller får han pengar från någon annanstans?? Vet inte hur vi ska göra ärligt börjar bli orolig...
    Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????
  • Secret

Hej..hos oss var det tvärtom, det var jag som flyttade till Sverige. Vi slet så mycket då. Det var riktigt svåra tider. Min blivande studerade på högskolan och fick CSN+ vi fick bostadsbidrag på 1000kronor. Totalt hade vi inte ens 8000 i månaden och hyran var 4000. Vi har inte sökt socbidrag för det skulle kännas helt fel för mig att få det. Vi klarade oss på något sätt. Köpte inga kläder, gick inte ut...efter 9 månader så fick jag ett jobb och det löste sig för oss. Hoppas att det går bra för er med.

• E&I

Tack så mycket secret men varför tyckte du att det var fel att söka socialbidrag. Så klart att man kommer leva "snålt" men jag är mest rädd för att vi inte kommer få ihop det. Hyran på den lägenheten jag tittat på ligger på 4500 kr. Jag har svårt för att tro att det kommer räcka. Jag börjar bli nervös inför allt det här och man vill ju inte bo hos föräldrarna...

• Secret

Vi sökte inte soc.bidrag för att på något sätt lyckades vi betala alla räkningar och köpa mat. Visst, vi hade inte råd för något annat men allt annat var inte en nödvändighet.
    Ni måste vara medvetna att det kommer vara väldigt svårt. När det blir som värst ska man tänka på varför man utsätter sig för det, att man kommer ihåg att man gör allt detta för varandra.