• E&I

Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????

Jag har en fråga till er som ska flytta ihop med era män från utlandet. Hur funkar det för mannen???
    Alltså min man ska flytta hit i maj men han kommer inte ha jobb eller gå i skolan just då. Efter sommmaren ska han börja SFI (svenska för invandrare). Men därifrån får han inga pengar. Och jag studerar på högskola så med mina csn pengar kan jag knappt försörja oss båda. Ska man söka socialbidrag eller får han pengar från någon annanstans?? Vet inte hur vi ska göra ärligt börjar bli orolig...
    Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????
  • Secret

Hej..hos oss var det tvärtom, det var jag som flyttade till Sverige. Vi slet så mycket då. Det var riktigt svåra tider. Min blivande studerade på högskolan och fick CSN+ vi fick bostadsbidrag på 1000kronor. Totalt hade vi inte ens 8000 i månaden och hyran var 4000. Vi har inte sökt socbidrag för det skulle kännas helt fel för mig att få det. Vi klarade oss på något sätt. Köpte inga kläder, gick inte ut...efter 9 månader så fick jag ett jobb och det löste sig för oss. Hoppas att det går bra för er med.

• E&I

Tack så mycket secret men varför tyckte du att det var fel att söka socialbidrag. Så klart att man kommer leva "snålt" men jag är mest rädd för att vi inte kommer få ihop det. Hyran på den lägenheten jag tittat på ligger på 4500 kr. Jag har svårt för att tro att det kommer räcka. Jag börjar bli nervös inför allt det här och man vill ju inte bo hos föräldrarna...

• Secret

Vi sökte inte soc.bidrag för att på något sätt lyckades vi betala alla räkningar och köpa mat. Visst, vi hade inte råd för något annat men allt annat var inte en nödvändighet.
    Ni måste vara medvetna att det kommer vara väldigt svårt. När det blir som värst ska man tänka på varför man utsätter sig för det, att man kommer ihåg att man gör allt detta för varandra.
    En sak till: din pojkvän måste lära sig svenska omgåenge. Man ska inte ta det i sin takt och lära sig lite i taget. Man ska köra på!
    oroa dig inte...det kommer fixa sig lite senare. Bara man har varandra...

• Sweetpea

Vi levde på morötter det första halvåret. Det var inte en rolig tid - huh! - men det löste sig, det också.

• Secret

Vi levde på makaroner...;)Kommer ihåg när jag köpte ansiktskräm som kostade under 100 kronor...När jag kom hemm med den, tittade jag länge på förpackningen och njöt...det var så sällan vi köpte något nytt då...;) Visst var det jobbigt...Men nu är det något vi kommer kunna berätta för våra barn.: "Vi hade det fattigt när vi träffades...inte alls som ni har det nu" :)

• E&I

Ja det känns faktiskt bra att man bygger upp det tillsammans på ngt sätt. Ja jag vet att det kommer blir svårt men som du sa så bara man har varandra för det börjar bli jobbigt att vara ifrån varandra.

Jag ska på sån intervju imorgon. Hur e dte att gå på sån jag är jättenervös. Alltså man har ju inget att dölja men tänk om man säger ngt som dem vrider på o tar det på ngt annat sätt...

• Secret

Får man fråga från vilken land din pojkvän är ?

• Mrs Rocha

Jag vet exakt hur det känns. Jag har varit på intervjuer hit och dit och skapå sista nu i sommar då min man får permanent upphehåll/arbets tillstånd. Det får man ju efter 2 år. Att han lär sig svenska är A och O. Språk hinder förstör allting! Min man är amerikan och har startat eget företag inom video produktion. Då gör det ju inget att han inte är jätte bra på svenska eftersom att han har utlänska kunder och kunder i sverige har inget emot engelska i den branchen.
    men som sagt. Det vore inte fel om han skulle ha ett extra jobb, men det är typ omöjligt att få utan goda kunskaper i svenska för att det kräver nästa alla. han får börja på SFI och hålla ut och INTE hoppa av. Efter han klarat SFI kan han ta svenska på konvux eller något och först då kan man t.ex. få studiebidrag.
    Lycka till och hör av dig om du vill prata mer.

• E&I

Secret han kommer från Istanbul i Turkiet...

Mrs Rocha
    Tack så mycket. Det skulle kännas bra att prata med någon som gått igenom det man ska göra nu. Hur många intervjuer gör man senare efter att han får sitt UT. Vad är det för slags frågor de frågar???

• Secret

När vi va på intervjun frågade de mig om hans familj, hur vi träffades, vad har han för intresse. Det är bra om du kan visa bilder, brev för dem också.

Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????