Jag hoppas verkligen det går bra för er!
Vi var i en liknande situation när vi flyttade hit. Jag var student och min man kunde ingen svenska. Vi bodde i en sunkig etta i andra hand och hade ingen aning om hur allt skulle lösa sig. Vi hörde oss för om socialbidrag, men det gick in så bra. En sur tant förklarade att jag minsann var skyldig att försörja honom.
Men han hade jättetur och fick jobb efter bara någon månad. Han slet iofs hårt för att få det, sökte verkligen jobb minst åtta timmar om dagen och fick en massa nej. Han gick på SFI på kvälsstid första halvåret, men tröttnade snart på att vara borta så många kvällar. Han har läst lite privata kurser senare och det har gått bättre. Hans svenska är fortfarande inte jättebra, men nu pratar de bara svenska på jobbet och det går bra. Kan tillägga att han har engelska som modersmål, vilket säkert underlättar jobbsökande jämfört med andra språk.
Hans universitetsutbildning är validerad av Högskoleverket som motsvarande den svenska vilket gjorde att han kunde gå med i facket och få sin yrkestitel. Paradoxalt nog är det han som har försörjt mig ända sen han kom hit. Det kommer säkert att ordna sig för er också, men man får nog räkna med att det blir tufft i början.
CyperPet - Vi väntar fortfarande på permanent UT trots att ansökan skickades in för nästan ett år sen! Så fort han får det kommer han att ansöka om dubbelt medborgarskap. Kan tänka mig att det tar ännu längre tid...