• CyberPet

Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????

Kan ju bara säga att det är SVÅRT! Så lär er tänka ekonomiskt, kör på stenhård budget osv. När min make kom hit för 7 år sedan från Kanada så blev han snabbt erbjuden en provanställning på ett företag. Det var toppen... MEN... han fick inte läsa på SFI samtidigt, trots att arbetstiden och skoltiden var åtskilda (något som jag senare fann ut att det strider mot lagen, alla invandrare har rätt till undervisning i svenska, även på arbetstid). Så valet var ganska lätt... plugga svenska utan betalt eller jobba i minst 6 månader med betalt.

Så min make har lärt sig svenska på egen hand genom att kommunicera med andra svenskar. Han kan inte skriva svenska värt vatten, men han läser, talar och förstår svenska flytande.

Hans nuvarande jobb har som krav att deras anställda (invandrare) klarar SFI:s slutprov, så det fick han göra för ett par veckor sedan. Han klarade det galant med en anmärkning om att han bör träna mer på att skriva svenska. Annars var det fullt godkänt.

Så trots att allt tog längre tid, och några år som arbetssökande (företaget som han fick provanställning gick i kk efter 2 år) så har han nu både fast jobb och behärskar svenskan utefter de krav som finns i SFI:s slutprov.

Lycka till!

Petra

• CyberPet

Kan ju också tillägga att jag är sjukskriven, så vi har levt ganska mycket på min sjukpenning. Har aldrig behövt söka socialbidrag. Det går om man handlar klokt. Köper storpack, fryser in och satsar på billig mat, men ändå nyttig och fyllande.

Vi bråkade aldrig om pengar under hela denna tid, varför bråka om något man inte har. Något mer stärkande för ett förhållande (och framtida äktenskap) är att börja i botten och jobba sig uppåt.

Sen vill jag bara påpeka att invandrare inte bara kommer från arabländer och att det finns för många svenskar som drar alla invandrare över en kam, trots att det är ett fåtal som syns. Dessutom är det MEDIA som drar upp detta med invandrare och brottslingar, det sitter fortfarande fler svenskar i fängelserna, det sitter fortfarande fler män som slagit ihjäl sina fruar som är svenskar än invandrare.

Fundera på den du!

Petra

• CyberPet

Skönt att det fixade sig med UT:t. Det var då inga problem för oss att få förlängt och sedan permanent. Vi blev aldrig intervjuade om föräldrar och sånt, utan mer om planer för framtiden och sånt. Jag tror killen på Immigrationsverket hade svårt att missa vår kärlek till varandra.

Petra

• CyberPet

Men Turkiet ska väl inte vara några problem, de är ju nästan godkända av EU nu som blivande medlemmar (eller har de fått gå med?). Så det låter lugnt. :)

Måste säga att det verkar vara mer byråkrati i hemländerna än det är väl här i Sverige. För maken fick åka till Ottawa för att få papper underskrivna av svenska ambassaden (vi hade bara telefonintervju då, för hans UT, vi träffade bara tjänstemän här i Sverige när det skulle förlängas - det tog förresten bara 1.5 år för oss!). Men å andra sidan tar det flera månader för kanadensare att få ett pass, inte är det lika smidigt som här i Sverige, även om reglerna nu ändrats lite.

Nu funderar vi på att ansöka om dubbelt medborgarskap för maken. Någon som gjort det?

Petra

Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????