• E&I

Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????

Jag har en fråga till er som ska flytta ihop med era män från utlandet. Hur funkar det för mannen???
    Alltså min man ska flytta hit i maj men han kommer inte ha jobb eller gå i skolan just då. Efter sommmaren ska han börja SFI (svenska för invandrare). Men därifrån får han inga pengar. Och jag studerar på högskola så med mina csn pengar kan jag knappt försörja oss båda. Ska man söka socialbidrag eller får han pengar från någon annanstans?? Vet inte hur vi ska göra ärligt börjar bli orolig...
    Tacksam för alla svar...

• Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Ansku

E&I (skall det förrästen vara i eller l?)

Tyvärr kan jag inte ge något svar på din fråga, men jag vill ändå ge dig en uppmuntrande kram. Det mesta brukar lösa sig bara man vill något tillräckligt mycket och är beredd att kämpa för det.

• Anna-Maja

Jag har ingen aning om han kan få socialbidrag. Jag hoppas inte det. Jag tycker det är fel att leva på socialbidrag när det är självvalt. Jag tycker ni får rätta munnen efter matsäcken. Antingen får han se till att spara ihop pengar innan han flyttar hit eller så får klara er på dina csn-pengar. Varför välja en lägenhet som kostar så mycekt pengar? Leta reda på en mindre lägenhet som kostar mindre pengar tycker jag. Jag har massor med kompisar som bott i lägenheter på 20kvm, allt från 1-4 personer på den ytan och det har visserligen varit lite jobbigt, men har gått jättebra. Jag har själv bott så. De har bott både i andra och tredje hand, jag också!

Lycka till med allt och hoppas din man kommer att trivas här i kalla Sverige.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • CyberPet

Kan ju bara säga att det är SVÅRT! Så lär er tänka ekonomiskt, kör på stenhård budget osv. När min make kom hit för 7 år sedan från Kanada så blev han snabbt erbjuden en provanställning på ett företag. Det var toppen... MEN... han fick inte läsa på SFI samtidigt, trots att arbetstiden och skoltiden var åtskilda (något som jag senare fann ut att det strider mot lagen, alla invandrare har rätt till undervisning i svenska, även på arbetstid). Så valet var ganska lätt... plugga svenska utan betalt eller jobba i minst 6 månader med betalt.

Så min make har lärt sig svenska på egen hand genom att kommunicera med andra svenskar. Han kan inte skriva svenska värt vatten, men han läser, talar och förstår svenska flytande.

Hans nuvarande jobb har som krav att deras anställda (invandrare) klarar SFI:s slutprov, så det fick han göra för ett par veckor sedan. Han klarade det galant med en anmärkning om att han bör träna mer på att skriva svenska. Annars var det fullt godkänt.

Så trots att allt tog längre tid, och några år som arbetssökande (företaget som han fick provanställning gick i kk efter 2 år) så har han nu både fast jobb och behärskar svenskan utefter de krav som finns i SFI:s slutprov.

Lycka till!

Petra

• CyberPet

Kan ju också tillägga att jag är sjukskriven, så vi har levt ganska mycket på min sjukpenning. Har aldrig behövt söka socialbidrag. Det går om man handlar klokt. Köper storpack, fryser in och satsar på billig mat, men ändå nyttig och fyllande.

Vi bråkade aldrig om pengar under hela denna tid, varför bråka om något man inte har. Något mer stärkande för ett förhållande (och framtida äktenskap) är att börja i botten och jobba sig uppåt.

Sen vill jag bara påpeka att invandrare inte bara kommer från arabländer och att det finns för många svenskar som drar alla invandrare över en kam, trots att det är ett fåtal som syns. Dessutom är det MEDIA som drar upp detta med invandrare och brottslingar, det sitter fortfarande fler svenskar i fängelserna, det sitter fortfarande fler män som slagit ihjäl sina fruar som är svenskar än invandrare.

Fundera på den du!

Petra

• E&I

Tack för alla uppmuntrande ord. Fick svar idag att han har fått sitt UT i 6 månader än så länge. Och jag är sååå himla glad. Jag har hittat 2:a som ligger lite utanför men har bra hyra. Så fort han kommer ska han börja SFI. Och min morbror sa att han har xtra jobb för honom om han vill jobba vid sidan av skolan. Så nu känns det jättebra och känner att allt börjar lösa sig. Ville verkligen inte behöva gå till socialen. Skulle verkligen kännas dumt och vi kommer klara oss utan det.
    Är så himla lycklig nu bara att jag är uppe i molnen nu.... eller stjärnorna vid den här tiden heheh...

• CyberPet

Skönt att det fixade sig med UT:t. Det var då inga problem för oss att få förlängt och sedan permanent. Vi blev aldrig intervjuade om föräldrar och sånt, utan mer om planer för framtiden och sånt. Jag tror killen på Immigrationsverket hade svårt att missa vår kärlek till varandra.

Petra

Svar på tråden Hur går det ihop ekonomisk med era nuinflyttade utländska män????