• Kattiz

South Beach 2005

Man får väl hänga på fast jag då redan är inne på min andra vecka i Fas1??...Hade ju hamnat i en smärre sockersvacka så nu kör jag igång igen =)..åt duktig med SBD länge före det.

• Kattiz

Alltså, det har kommit vissa uppdateringar på SBD, nu får man äta morötter 1dl/dag och mjölkprodukter "two servings" per dag (nyaste uppdateringen av SBD dietister). Viktigt att man äter dessa för att kroppen inte ska gå i ketos. Jag gissar att man ska hålla sig fr kycklinglår enbart för att det innehåller mer fett, men jag har ärligt sagt aldrig tänkt på vilken del jag ätit utan ätit och ändå fått resultat =). Kaffe kan ha en sån effekt att man blir mer hungrig och ger en "kick" åt förbränningen som man inte vill åt, därför är det begränsning även där..

Det viktigaste av allt är att LÄSA om SBD, banka in all information man kan komma över för gör man inte det då är man ute på _djupt_ vatten och kan börja må riktigt illa. Kunskap är i detta fall nödvändigt!! Dag 1-4 brukar vara värst, det är då man har mest abstinens efter kolisar. Sedan brukar man må bättre. Jag har mått väldigt bra under SBD och det mräkte jag tydligt då jag börja slarva igen.

Kan bidra med mer råd sedan då ni kommit igång...=)

Ha en bra påsk!!

• Kattiz

Augusti -05

OJ att du orkat så länge med Fas1 de säger ju man ska sluta efter två veckor, kroppen behöver ju kolisar i viss form. Nåväl man _kan_ gå längre i fas1 men det rekommenderas att man inte gör det. Du går ju ner även i Fas2. ;)

• Kattiz

Vindla

Vet inte riktigt hur mkt jag ska ner..ngr kg iaf. Lyckades spåra ur helt för en tid sedan och det visade sig på vågen. Men det känns som om de kg är bort nu. =)). Ska väga mig imorgon, efter det kan jag berätta hur mkt som ska bort =)

• Kattiz

Vindla:

Du ska INTE hamna i Ketos med SBD därför är det viktigt att du får i dig den tänka mängden mjölkprodukter/dag, dessa gör att du inte går i Ketos. Om du dessutom äter de grönsaker, bönor och linser du ska så upprätthåller kroppen såpass att du inte går i Ketos. Keso är alltså ok, en toppenmellis.
    Det finns ju fettfri naturell yoghurt med väldigt låg fetthalt (0.1%) den brukar jag kombinera med lite kanel (som tar ner GI) och hackad mandel. Mkt gott, det är mitt kvällsmål. I Fas2 kombinerade jag ännu med ngr hackade torkade aprikoser som har lågt GI.

Min frukost brukar vara ca 2.5DL grönsaker, ett helt ägg + en äggvita lite hackad skinka med låg fetthalt(steker dessa), 0,5L vatten + kaffekopp med minimjölk.

Du ska äta 2.5dl grönsaker till frulle, 5dl till lunch och middag av dessa 5dl ska gärna 1dl vara bönor/linser.

Kärnan i SBD är att i Fas1 avgifta kroppen fr alla sötsug/cravings, ta fram de naturliga känslor som finns (hunger, törst). När du gjort detta gnm att välja produkter med lågt GI (grönsaker, kött,, bönor,linser)så får du en jämn produktion av insulin. Förutom detta ska du välja bra fetter, som inte slaggar igen blodkärlen. I Fas2 tar du in långsamma kolisar igen. SBD bygger på produkter med lågt GI och hälsosamma fetter i kombination.

Hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad!
    Lycka till idag!!

• Kattiz

MieMAtlådan

Minipaj?? Vad har jag missat??? ;) Eftersom dietisterna rekommenderar att man äter mjölkprodukter tycker jag man ska göra det oxå. OM du mot all förmodan inte gör det så är iaf kalktillskott!!

• Kattiz

MieMatlådan:

Ost, keso, kesella är fritt under fas1 och då ska du välja de som har låååååg fetthalt. Mjölk och yoghurt är begränsade till 2.5dl/dag. Alltså mumsa du ost och keso bara!!

Eyescream:

Ditt tuggummi tuggande har knappast betydelse du får äta sockerfritt godis 75kcal/dag (om jag inte minns fel) tuggummi är sockerfritt eller sötat med sockeralkoholer och du kommer knappast upp i 75kcal med tuggummi. Man går inte ner lika mkt hela tiden..ras-stilla-ras eller så går det i jämn takt hela tiden. Grattis till dina förlorade kg!!! TOPPENRESULTAT!!!

TILL ALLA:

Under första dagarna i Fas1 lärde jag mig nåt väldigt bra(av en av mina SBD-gurus), du ska _inte_ vara hungrig eller behöva må konstigt. Då är det dags att äta, ta ngn grönsak, ngr nötter, en ostskiva eller nåt proteinrikt. Att du blir "flummig" är ett tecken på att du kanske behöver mer. Så ät, ät, ät. Detta är som sagt _ingen_ diet där man räknar kcal eller fett. Det är bara att äta så fort man känner för det och gör bra val! Jag har aldrig räknat nötterna jag ätit utan tagit en näve nu som då. Det har inte påverkat min viktnedgång negativt. Så gå inte runt med huvudvärk i onödan. Kom ihåg att vatten behövs så glöm inte att dricka! Och då ni lägger upp en portion ska det inte bli ett "hål" på tallriken där potatis, ris eller pasta varit utan ni ska se till att fylla upp ordentligt.

Träning då, förra gången jag körde Fas1 tränade jag aerobic och step up 2ggr/vecka dieten påverkade inte min ork på nåt sätt. Kände jag mig mot all förmodan konstig åt jag ngr mandlar innan passet. Fast detta är väldigt individuellt vissa orkar massor andra ingenting! Pröva...då vet man vilken kategori just du hör till.

Kör hårt!!
    =))

• Kattiz

RÄTTAR MIG SJÄLV 2cups = ~5dl inte 2,5 som jag skrev!

• Kattiz

Ok lite mellis tips :)

F.m mellis är jag jättedålig på så det skippar jag oftast, dels oxå för att jag inte hinner äta det. På e.m blir det ofta nötter till mellis och kvällsmål ja det skrev jag ju redan. Jag brukar inte variera mig så himla mkt.
    Vet att vissa ätit keso + lite funlight som smaksättare, ngr ostskivor, ngn skinkbit m. gurka/tomat, ngr körsbärstomater det finns massor av grejs som är enkla att ha med sig och plocka i sig då det behövs!

Kom ihåg att inte bara fastna i gurka, paprika,tomat och isbersallads-träsket..utan glöm inte zucchini, äggplanta, broccoli, blomkål, haricot verts, bönor, linser ja det finns massor som är lite mer matigare och mer mättande.

Till kvällsmat brukar jag ibland göra detta:

Tärna zucchini och äggplanta lägg i en ugnsform, hacka röd och gul paprika strö ovanpå, toppa m. lökringar (tunt skivade) och ev tomat. "Skvätta" över balsamvinäger och olivolja. Krydda med salt, svartpeppar och örtblandning (timjan, basilika och dyl.
    Gratinera i ugnen tills de nästan är klara ta ut och strö över riven ost (låååg fetthalt) och in i ugnen tills osten bubblar.
    Mycket gott med en biff till. Brukar ofta ha det som fredagsmat.

Chili con carne..toppen på grönsaksbädd =))

Svar på tråden South Beach 2005