• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • MieMatlådan

Jajamensan.. nu kör vi och förbereder oss så där lite lagom?!
    Hur går det med planerandet?? Jag har väl inte riktigt kommit dit än!

• Tvåbarnsmamman

Jag har bara tänkt att jag ska koka en stor gryta gulasch som jag ska äta med lätt creme fraiche i till lunch tillsammans med en rå morot, till frukost (på måndag) så får det bli äggröra med skinka och ost (gör jag kvällen innan tänkte jag), mellanmål - lättfil och några nötter (har hittat rostad mandel på willys - jättegoda), middag får bli ugnstekt kycklinglår med ugnsrostade grönsaker (paprika, aubergine o sqaush, lite röd lök också). Jag var å handlade igår o passade på att köpa hem billig fransyska (till gulaschen), o sedan köpte jag cheddarost (kvibille - jag älskar den), massor av ägg och nötter då. Jag har sedan tidigare hamstrat billig kryddkorv, sen ska vi göra tjälnöl i påsk o det kan man ju äta av även nästa vecka. Det ska bli spännande detta...

• Kattiz

Man får väl hänga på fast jag då redan är inne på min andra vecka i Fas1??...Hade ju hamnat i en smärre sockersvacka så nu kör jag igång igen =)..åt duktig med SBD länge före det.

• eyescream

Jag hakar gärna på denna tråden också. Är dock inne på dag 3, men jag vill fortfarande lära mig mer, och få recepttips från er andra.

• eyescream

Tvåbarnsmamman

kanske bara jag som inte läst på, men jag har för mig att kycklinglår är något man ska undvika.. *vet inte varför dock*
    southbeach-diet-plan.com/shoppinglist_p1.htm
    Kolla på denna.
    Samma gäller nog morötter, men det råder olika åsikter omdetta..

Mvh

• Tvåbarnsmamman

Eyescream

Du har rätt - jag har kollat nogrannare nu, men det verkar som sagt råda delade meningar om det, jag tänker nog inte bli för extrem i detta, jag ska hålla mig borta från snabba kolisar, men jag kommer att tillåta mig att äta skinnfria kycklinglår lagade i ugnen. Samma gäller morötter, jag har kollat upp kolhydratinnehållet i morötter och det är minst lika lågt som andra "tillåtna" grönsaker - ska dock inte koka dem.

Kattis o Eyescream
    Kul att ni vill vara med! O ni ligger redan före, så då får ni ju tipsa oss och tala om hur det går för er nu när vi inte börjar förrän på måndag!

Tufft att börja innan påsk!

Vi hörs!

• Tvåbarnsmamman

Eyescream

Jag glömde en sak, jag var inne o tittade på den sidan du nämnde förut (tror det var samma) och där står det ju olika på varje sida, bla står det att det är tillåtet med hur många koppar kaffe man vill under fas 1, o sedan står det på nästa sida att kaffe är begränsat till 1 kopp i ALLA faser...samma med mjölk/youghurt verkar det finnas olika bud på. Hur tänker ni? Jag tror att det är lite amerikanskt att vara så hysterisk över kaffe - de ska alltid hålla på med decaf o allt vad det är. Mjölk kan jag nog förstå, det smakar sött - tycker jag.

Men hör ni, hur mår ni och hur går det? Funkar det?

• Kattiz

Alltså, det har kommit vissa uppdateringar på SBD, nu får man äta morötter 1dl/dag och mjölkprodukter "two servings" per dag (nyaste uppdateringen av SBD dietister). Viktigt att man äter dessa för att kroppen inte ska gå i ketos. Jag gissar att man ska hålla sig fr kycklinglår enbart för att det innehåller mer fett, men jag har ärligt sagt aldrig tänkt på vilken del jag ätit utan ätit och ändå fått resultat =). Kaffe kan ha en sån effekt att man blir mer hungrig och ger en "kick" åt förbränningen som man inte vill åt, därför är det begränsning även där..

Det viktigaste av allt är att LÄSA om SBD, banka in all information man kan komma över för gör man inte det då är man ute på _djupt_ vatten och kan börja må riktigt illa. Kunskap är i detta fall nödvändigt!! Dag 1-4 brukar vara värst, det är då man har mest abstinens efter kolisar. Sedan brukar man må bättre. Jag har mått väldigt bra under SBD och det mräkte jag tydligt då jag börja slarva igen.

Kan bidra med mer råd sedan då ni kommit igång...=)

Ha en bra påsk!!

• eyescream

precis, Kattiz har blivit min lilla SBD-guru här. Med dairy gällde 2 cup/day, och jag vet inte, men är en cup verkligen 2,5 dl? I sådana fall så funkar ju lättmjölk och liknande i 5 dl.. Själv är jag laktosintolerant, så jag har bara lite "låglaktosmjölk", i mitt älskade kaffe! Och skippa inte kaffet, om ni brukar dricka det. Jag menar, man behöver ju inte göra "pinan" värre än den kan vara. Man ska ju inte skälla ut man och barn bara för koffeinbristen! Dessa är ju viktigare än ett par kilo mindre runt midjan...

• MieMatlådan

Då var klockan slagen... :) idag börjar jag/vi med SB och jag måste säga att jag är peppad och nyfiken.
    Till frulle värmde jag en massa goa grönsaker i pannan och slängde i några ägg och gjorde omelett, gott. Till middag blir det kyckling med rostade grönsaker, till mellis och lunch vet jag inte än vad jag ska ta men det ger sig.

Jag har varit runt på en massa olika sidor för att läsa om SD-dieten och det är ganska förvirrande. Det som är tillåtet enl. vissa är det inte enl. andra. Så därför har jag blandat ihop alla och kör något genomsnitt i stället. Det lär ju visa sig om det ger resultat snart... Men berätta gärna hur ni gör, vad ni äter osv.
    Nu kör vi så det ryker va?!
    Kramar Mie

Svar på tråden South Beach 2005