• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • thevovvegang

Psh:

De två dieterna är ganska lika men south beach är en snällare variant av atkins. Enligt atkins ska man skippa alla kolhydrater och äta mycket fett och protein. Här spelar det ingen roll om det är bra eller dåligt fett (I SB ska det bara vara magert fett). Man kan säga att man kör SB:s fas ett hela tiden och inte bara i två veckor. Hoppas att du förstod!

• thevovvegang

Hur länge har ni som är inloggade kört South Beach? Jag är ju som sagt bara inne på min andra dag i fas ett. Vad kan man räkna med för viktminsking om man är nära sin idealvikt och bara ska gå ner ca fem kilo? Det lär ju gå mycket trögare än om man har ex. 20 kilos övervikt?

• wera

Har precis börjat med Atkins mår ganska bra. Att jag mår ganska bra beror förmodligen på att jag snart skall ha mens och sannolikt inte på Atkins.

Nu till saken; har läst att SB är en bättre medtod då ketos inte uppstår. Men är Atkins farlig? Ketos uppstår väl under introduktionsveckorna i Atkins program eller har jag fattat fel? Jag börjar undra om jag inte skall byta över till SB istället. Samtidigt gillar jag att Atkins tillåter mycket grädde, ost, olivolja som inte brukar få vara frikostig med under dieter (vet att atkins ej är en diet utan livsstil).

Jag måste erkänna att jag inte kunnat avstå från nötter, mandel och frusna osockrade hallon.
    Däremot väljer jag bara livsmedel med max 10 gram kolhydrater i, vilket innebär att jag äter feta som fettfria livsmedel bara kolhydraterna är mindre än 10 gram/100gram. Spannmål, bröd, ris, pasta, potatis och socker, grönsaker och frukter med högt GI undviker jag däremot. Påminner min livsstil som SB eller liknar den mer Atkins? Jag vill absolut inte få njurproblem eller belasta de inre organen för att få en "snygg" kropp.

Finns det någon bra sida om SB på svenska?

• Sussili

Hej! Har en fråga.
    Jag har kört låg-kolhydratdiet enligt Ola Lauritzon (GI). De första faserna är ungefär som SD och Atkins. Jag är 40 år och har ca. 30 kg att minska och har hållit på i 3½ vecka nu (i måndags hade jag gått ner 2,9 kg på 3 veckor). När jag ställde mig på vågen igår (tisdag) så hade jag gått upp 1 kg på 1 dag. Jag har INTE fuskat, jag har dock promenerat lite snabbare än vad jag tidigare har gjort. Vad tror ni att det beror på? Jag hade mens förra veckan, kan det hänga ihop med det eller kan jag ha fått muskler genom att jag motionerar hårdare (jag kör endast med promenader några gånger i veckan). Min sambo, som äter samma mat som mig har INTE gått upp utan istället ner 0,5 kg sedan i måndags. Vad gör jag för fel? - som sagt jag har INTE fuskat.

• Kattiz

Wera och Psh:

Ok ska försöka bena lite =). SBD är upplagt på 3 faser den första är en "avgiftningsfas", du ska ha bort onödigt sötsug och cravings som du har, få fram de naturliga sugen som hunger, törst. Du äter inga andra kolhydrater i fas1 annat än det du får ur grönsaker, bönor, nötter, kött osv.
    Fas2 är en _reintroduktionsfas_ där du börjar plocka in bra kolhydrater (långsamma med lååågt GI). Du ska inte få tillbaka ditt sötsug eller ev cravings. Får du tillbaka det så är det bara att skippa det du ätit..kan vara en apelsin och pröva nåt annat. Man fortsätter minska i vikt i Fas2. Du plockar in fullkornsprodukter och skippar vitt mjöl och de produkter som har tillsatt socker. När du uppnått din idealvikt så går du över till fas3. Jag har inte kommit till fas3 ännu och därför så kan jag heller inte berätta om den.

Jag gillar inte Atkins, för mkt mättade fetter och inga kolhydrater alls. Kroppen spec. hjärnan måste ha kolisar för att kunna fungera. Skillnaden är att SBD= Low carb-low fat diet (bra fetter som kommer ur olivolja, nötter, avocado osv även i SBD är grädde, creme fraiche tillåtet men med lååååg fetthalt!).
    Atkins är low carb (med väldigt mkt mättade fetter) och kroppen ska gärna hållas i Ketos. Tillståndet kan vara farligt för vissa människor.

I SBD är nötter, mandlar i alla former tillåtna, begränsade visst men alldeles tillåtna. Har aldrig räknat nötterna jag ätit, dels för att jag är så himla dålig med att ringla över olivolja på min mat och fettet ska komma nånstans ifrån.

För att äta rätt och få bra resultat och inte slita på kroppen så är det _viktigt_ att läsa på om dieten man jobbar med. Låna böcker, läs på nätet (finns en uppsjö av information på engelska om SBD) innan man börjar. Man kan må riktigt illa om man inte äter rätt.
    SBD och Atkins är inga dieter där man räknar kcal.

Hoppas jag inte gjort er mer förvirrade!!
    Ha det!! ;)

• Kattiz

thevovvegang:

Det är helt normalt att känna som du gör, illamående av maten samt att man blir mätt väldigt snabbt, det är oxå en av "biverkningarna" första dagarna i SBD.
    Jag har inte heller spec. många kg att bli av med..bara trivselkg. MEN jag äter enl. SBD för att jag mår väldigt bra av det. Du måste helt enkelt pröva dig fram och se hur din kropp reagerar på dieten.

Jag har ätit SBD sedan slutet av nov.-04 gjorde ett uppehåll och är nu tillbaka igen. Fas 1 avslutades för mig i söndags. :)
    Lycka till och välkommen!

• Kattiz

Sussili:

Är inte alls bekant med dieten som du kör. Att du går upp i vikt kan bero på en viktig sak, äter du för lite?? För lite fett? Hur ser din matdag ut? Dricker du tillräckligt med vatten? Vägde du vid samma tidpunkt som innan?? Morgonvikt-kvällsvikt kan skilja 2kg, väg dig alltid på morgonen samma dag varje vecka. Då får man mest pålitligt resultat. Ätit mer salt så du bundit mer vätska??

Det finns många saker som kan påverka vikten. Kroppen har även "viktplatåer", man står stilla en stund på samma vikt innan det börjar röra på sig igen. Fortsätt kämpa du kommer att gå ner!! Även fast man har mkt övervikt behöver det inte gå snabbare. Det krävs mkt jävlaranamma att gå ner i vikt!!
    Lycka till!

*Kattiz som gick ner 44kg mellan 2002-03*

• thevovvegang

Kattiz:

Skönt att höra att det är normalt att må illa, funderade på om det kunde vara så att jag gjorde nått fel eller åt för lite (vilket jag vet är viktigt att man inte gör). Jag mår inte illa konstant utan bara efter vissa måltider.
    Nu är jag ju inne på dag tre så illamåendet borde gå över snart eller vad tror du?

En fråga till alla: Kan man äta ärtsoppa i fas ett? (Såna man köper på stora tubar)

• Sussili

Snälla, finns det ingen som kan svara på min fråga:

Jag har kört låg-kolhydratdiet enligt Ola Lauritzon (GI). De första faserna är ungefär som SBD och Atkins. Jag är 40 år och har ca. 30 kg att minska och har hållit på i 3½ vecka nu (i måndags hade jag gått ner 2,9 kg på 3 veckor). När jag ställde mig på vågen igår (tisdag) så hade jag gått upp 1 kg på 1 dag. Jag har INTE fuskat, jag har dock promenerat lite snabbare
    än vad jag tidigare har gjort. (Jag har ett löpband hemma och har nu ökat så
    att jag kör på ca. 75% av maxpuls i 10 graders bandlutning.) Vad tror ni min
    viktuppgång beror på? Jag hade mens förra veckan, kan det hänga ihop med det
    eller kan jag ha fått muskler genom att jag motionerar hårdare (jag kör endast
    med promenader 2-3 gånger i veckan, ingen annan motion). Min sambo, som äter samma mat som mig har INTE gått upp utan istället ner 0,5 kg sedan i måndags. Vad gör jag för fel? - som sagt jag har INTE fuskat.

• Kattiz

Sussili:

Har redan svarat dig!! Läs svaren i tråden högre upp...

thevovvegang:

Ja det brukar gå över runt dag 4. =) Snart alltså. Ärtsoppa är inte tillåtet, tyvärr.

Svar på tråden South Beach 2005