Wera och Psh:
Ok ska försöka bena lite =). SBD är upplagt på 3 faser den första är en "avgiftningsfas", du ska ha bort onödigt sötsug och cravings som du har, få fram de naturliga sugen som hunger, törst. Du äter inga andra kolhydrater i fas1 annat än det du får ur grönsaker, bönor, nötter, kött osv.
Fas2 är en _reintroduktionsfas_ där du börjar plocka in bra kolhydrater (långsamma med lååågt GI). Du ska inte få tillbaka ditt sötsug eller ev cravings. Får du tillbaka det så är det bara att skippa det du ätit..kan vara en apelsin och pröva nåt annat. Man fortsätter minska i vikt i Fas2. Du plockar in fullkornsprodukter och skippar vitt mjöl och de produkter som har tillsatt socker. När du uppnått din idealvikt så går du över till fas3. Jag har inte kommit till fas3 ännu och därför så kan jag heller inte berätta om den.
Jag gillar inte Atkins, för mkt mättade fetter och inga kolhydrater alls. Kroppen spec. hjärnan måste ha kolisar för att kunna fungera. Skillnaden är att SBD= Low carb-low fat diet (bra fetter som kommer ur olivolja, nötter, avocado osv även i SBD är grädde, creme fraiche tillåtet men med lååååg fetthalt!).
Atkins är low carb (med väldigt mkt mättade fetter) och kroppen ska gärna hållas i Ketos. Tillståndet kan vara farligt för vissa människor.
I SBD är nötter, mandlar i alla former tillåtna, begränsade visst men alldeles tillåtna. Har aldrig räknat nötterna jag ätit, dels för att jag är så himla dålig med att ringla över olivolja på min mat och fettet ska komma nånstans ifrån.
För att äta rätt och få bra resultat och inte slita på kroppen så är det _viktigt_ att läsa på om dieten man jobbar med. Låna böcker, läs på nätet (finns en uppsjö av information på engelska om SBD) innan man börjar. Man kan må riktigt illa om man inte äter rätt.
SBD och Atkins är inga dieter där man räknar kcal.
Hoppas jag inte gjort er mer förvirrade!!
Ha det!! ;)