• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Sussili

Sorry Kattiz,
    jag lyckades visst missa ditt svar. Men jag var så angelägen om att få veta, det var väl därför jag inte såg det.

Min diet ser ut ungefär som din i fas 1; ta bort de flesta kolhydraterna, inte äta mer än högst 30 kolhydrater/dag, inte äta vitt mjöl, socker, dricka kaffe osv.
    Jag tycker de flesta av dessa låg-kolhydratdieter är liknande i början och att de sedan skiljer sig när man kommer in i olika faser.
    Sedan är de ju också liknande i slutändan eftersom alla bygger på att man ska äta mat med lågt GI. Jag valde in sådan här typ av diet, med lågt GI för att jag tänkte vänja mig och försöka att äta så i fortsättningen (ja, mat med lågt GI menar jag). Att jag skrev på detta forum som handlar om SBD beror på att jag, som jag skrev nyss, tycker att dieterna är liknande i vissa faser och att problem och viktminskning är densamma oavsett diet.

Du undrade vad jag äter:
    I morse åt jag bacon, stekt svamp samt salladsblad. Till lunch blev det keso och kassler och till middag kommer det att bli ostgratinerad squash med köttfärsfyllning.

Jag har också funderat på om jag kanske äter för lite fett eller protein så idag beslöt jag mig för att börja ta 1 msk olivolja/dag samt 1 proteindrink/dag.

Jag använder inte så mycket salt OCH jag väger mig ungefär samma tid varje morgon - innan jag druckit vatten eller ätit.

Men kan det vara så att motionen har gett mig muskler (trots att jag inte motionerar så mycket) så att jag har gått upp pga det eller att motionen gör att jag binder vatten?

• eyescream

Så, nu har vågen stått stilla en vecka. Men så har jag läst i era svar, angående för mycket salt och för lite fett... jag använder bara olja till stekning, och mina nötter har jag slutat med, så det kanske är därför. Mellisarna har mest blivit kesella eller liknande, det kanske är så att jag äter för mycket proteiner, och för lite fett... En annan sak jag har problem med är att jag bara hittar låglaktosmjölk med 1, 5 % fett... och det är den enda mjölk jag kan "dricka". Visserligen är det bara till kaffet och ibland till gröten, men kan det ha att göra med viktplatån?

• Vindla

Bara en liten kommentar till Sussili:

Du kan definitivt inte gå _upp_ i vikt av att äta för lite fett. Det som händer när man äter för lite fett är att förbränningen stannar av, men givetvis kan kroppen inte "lägga på sig" fett som du inte äter.

• Vindla

Hejsan alla!
    Det var ett tag sedan jag hade tillgång till en dator, och har nu suttit och bläddrat igenom era inlägg från de senaste dagarna.
    Det låter som det går bra för er! För vissa är vi ju inne på slutspurten i fas 1, så nu är det dags att tänka om och börja läsa på om fas 2.

För min del har jag gått ner från 62,4 till 59,3, vilket jag är mycket nöjd med!
    Ska bli spännande att ladda upp med lite kolisar nu, så man slipper bli så slutkört på träningarna.

Ha en bra dag allihop, och lycka till!

• Kattiz

Sussili:

Jag tycker att du passar här oavsett vilken diet du går efter, GI som GI. Jag ville bara påpeka att jag inte vet hur just den metoden ser ut, grundpelarna är de samma men....alltså inget försök till att vara otrevlig!

Hur mkt bacon? Skulle byta ut bacon mot vanlig skinka och knäcka med 1-2ägg, öka på grönsakerna på morgonen med gurka, tomat, paprika (inte så kul att tugga sånt på morgonen men vad gör man inte? ;)Salladsblad är bra men det ger inte kroppen nåt att jobba med. + VATTEN

Lunch: har du grönsaker där med?? Det får alltså inte bli ett tomt utrymme på din tallrik när du "plockar bort" (ris, pasta och potatis) fyll med olika grönsaker och kanske bönor (mungbönor är gott om du vill ha "kalla" grönsaker till lunch). Gissar att du får om du äter sallad ringla över lite olivolja. + VATTEN

Middag: meeeer grönsaker :D, är jag inte kul så säg ;). Kör gärna varma grönsaker ett av målen (broccoli, blomkål, haricot verts, bönor, linser osv). +VATTEN

Mellanmålen..var är mellanmålen?? Sätt in två mellanmål, som består av en näve nötter (helt vanliga jordnötter är bra), fettfri naturell yoghurt med lite kanel (kanel sänker GI värdet)kanske ev ngr hackade torkade aprikoser (om du äter sånt), ngr ostskivor (mager), grönsaksstavar dippade i hoummus. Finns mkt att välja på!

Självklart kan det vara så att musklerna binder mer vätska när du motionerar mer men det ska nog "ge ifrån" sig oxå, det är mest dagen efter motion som de binder vätska.
    Har du använt måttbandet?? Ibland får du resultat där och inte så bra på vågen.
    Hoppas det släpper snart och du får fina minus.

• Kattiz

Sussili:

Tillägg..karlar går betydligt lättare ner än kvinnor. Kvinnor har kroppar som gärna lägger på sig extra reserver ifall nåt oväntat inträffar.

• Sussili

Hej igen!
    Det var intressant det ni har svarat.
    Angående mellanmålen så är det väl i princip att man antingen kan äta 3 stora måltider eller 5 mindre och jag (som alltid tidigare ätit mellanmål när jag bantat) har nu valt 3 stora.
    Precis som i Atkins ska kroppen komma i ketos i början (högst 6 veckor) och jag tror att det under den tiden är bäst att äta gröna grönsaker - jag som älskar grönsaker, helst röda såsom tomater, paprika, morötter och allt möjligt.

Jag köpte faktiskt SDB-boken igår och ska snart börja sätta mig in er metod på ett mera grundligt plan, men först ska jag köra ytterliagre 2½ vecka med det jag håller på med nu.
    Vatten försöker jag dricka massor, normalt sätt dricker jag väldigt lite vatten men nu , sedan jag började med dieten så tvingar jag mig att dricka mycket. Har en 1-literskanna vid datorn.

Jag trodde att min viktökning kunde bero på att jag hade mens förra veckan. Jag gick inte upp något under mensperioden, men jag har för mig att jag har läst att man kan samla på sig vatten antingen före, under eller efter mensen. Är det någon som vet mer om detta? Eller om det kan ha något med någon typ av hormoner att göra - jag är ju snart 40 .

Detta är visst ett väldigt aktivt forum och jag har läst massor av vad ni har skrivit så om jag går över till SBD-metoden när jag klarat av min fas 2 (som jag är inne i nu) så har jag ju fått lite kött på benen redan.

Just det måttbandet ja, jo, det visar fortfarande på minskat omfång, ingen ökning där inte. Dessutom har jag en våg som även mäter fettprocenten i kroppen och även där är det mindre. Men just kilona ville öka. Hoppas det nu är tillfälligt. Jag väger mig varje dag (vet att man inte "ska" göra det) och idag har jag kört en hårdpromenad och hoppas nu på minskning på antalet kilon imorgon.

• wera

Min "diet"verkar mest stämma överens med Atkins introduktion, men nu tänker jag byta till South beach. Kan jag hoppa in på fas två när man följt Atkins introduktion. Eller måste jag börja om igen....åhhh fy det vill jag inte men det kanske är ett måste.

• Kattiz

Wera:

Det borde nog gå att "hoppa över" till SBD. Du kan ju ta in långsamt olika produkter så ser du bäst hur kroppen reagerar. Välkommen och lycka till!

• Kattiz

Sussili:

Ja om du ska ha kroppen i Ketos så är det lite andra bullar. SBD är inte en "ketos-diet".

För mig tar det max 1.5vecka efter mens förrän jag är kvitt all överflödig vätska. SBD har gjort att jag inte drar på mig lika mkt heller =).

Ha det!

Svar på tråden South Beach 2005