• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Kattiz

Opus:

Jag har både linfrömuffins recept och recept på tacokrydda (den köpta inneh. ju stärkelse/socker).
    Kan nog gräva fram det..

• thevovvegang

Kattiz:

*Haha* åt dietorelle igår och jag kunde inte sova för min mage spökade så! Och då åt jag bara en halv påse! Men det är ju bra för då äter man inte för mycket. Har läst om ärtsoppa i south beach boken nu. Det var ganska högt gi på det och ännu högre om det är gröna ärtor i, jag som alltid trott att det varit så nyttigt. Tji fick jag.

Har ni haft lätt att hitta vaniljextrakt? (Om det nu är någon som letat) Hittar det inte i nån affär, alla andra smaker finns: bittermandel, citron mfl, men inte vaniljextrakt. De ska väl vara i små "karamellfärgsburkar"?

När det gäller ost i fas ett? Hur mager ska den vara? Läser bara mager hela tiden. Det blir ju så dyrt om man köper under fetthalt 17...

• Sussili

thevovvegang:

Vaniljextrakt är jättesvårt att få tag på i "vanliga" butiker, men du kan ju kolla in Essencefabriken i Stockholm du kanske kan beställa därifrån.
    www.essencefabriken.se/

• opus

Kattiz:

Det vore toppen!

Och alla andra tips och recept är förstås oxå välkomna!
    Jag är som sagt bara på andra dagen.

Opus

• Tvåbarnsmamman

Hej Alla glada!
    Har varit på kurs i tre dagar så jag har inte varit i närheten av en dator och därför har jag inte kunnat rapportera heller. Jag är nu inne på min elfte dag och börjar få lite brist på fantasi vad gäller matlagning. Men så såg jag ju att någon gjort köttfärsfylld squash - kanon, det ska jag göra. På dessa elva dagar har jag tappat 3kg vilket jag eg redan hade gjort efter 6 dagar så nu har det stått still ett tag. Jag har dock mina kvinnodagar så det kan ju spela in. Jag är hursomhelst väldigt nöjd med resultatet och kommer nog att fortsätta någon vecka till med fas1 då det inte är någon som helst uppoffring som jag känner det. Har kommit fram till att jag nog kör en kombination av atkins och SB, jag äter mycket och en hel del feta saker, men fettet är i huvudsak från bra källor och inte från mättat fett. Jag tycker det verkar som jag går ner mer de dagar jag äter mycket protein/fett och fler kalorier än de dagar som det blir mer lågkalorimodell av det hela. Någin annan som har liknande erfarenheter?

Ska försöka ta tag i träningen any day now...har bara blivit promenader o sit ups.

Kämpa på!

• wera

Hur är det med mandlar och hasselnötter, får man äta det när man är i fas 1?. Jag har under två dagar stoppat i mig en påse av varje. Kunde inte behärska mig!!! Jag var och är fortfarande så sugen på bröd, godis och mat. Trots att jag äter mycket kött, lax, olivolja, ägg, grönsaker, men det hjälper inte. Det har tyvärr lett till att jag stoppat i mig antingen mandel eller hasselnötter.

Vilka knep tar ni till för att slippa suget? Har kört Atkins i kombination men SB. Är inne på 4 dagen, vill inte vara i fas 1 längre! Samtidigt vill jag vara lika duktig som ni andra kämpar. Ni klarar SB så bra och verkar vara uppfinningsrika kockar till skillnad från mig.

Hjälp mig att återfå kämparglöden. Jag försöker göra allt för att inte springa in i köket och ta fram frukt och hälla en skvätt grädde på frukten. Jag är så sugen på allt det förbjudna.

Får man lov att hälla i lite mjölk i kaffet eller är det bättre att ta grädde? Enligt Atkins får man äta 2-3 msk grädde, men ingen mjölk. I SB får man inte äta några mejeriprodukter alls. Hur gör ni? Tror ni "dieten" funkar fast man fuskar lite då och då?

• Tvåbarnsmamman

Wera

Du kämpar på bra tycker jag, jag tror inte att det gör något att du har ätit lite för mycket mandlar o andra nötter, för mig har det inte gjort nåt - jag har också överkonsumerat av det och jag har ändå gått ner 3,5kg på 10 dagar. Faktum är att jag tycker att jag verkar gå ner mer de dagar då jag äter mer än när jag är måttlig - konstigt men så är det.

Sen vill jag bara säga HÅLL UT, första fasen är jobbig om man är van att äta mycket kolhydrater, du genomgår ju just nu en avgiftning från dem och när den är klar så ska suget försvinna, du är ju trots allt bara på dag 4 så det kan säkert dröja några dagar än innan det är borta. Jag har inte alls haft något sug konstigt nog, utom någon enstaka gång, men då har det mest varit att jag vill stoppa något i munnen och då har jag gjort det i form av nötter. Jag har dessutom lyckats konsumerat 1,5 burk jordnötssmör på dessa 10 dagar, men ändå tappat i vikt (jag har bara ca 5kg att tappa och har tappat 3,5 av dessa på 10 dagar). Ett tips kanske kan vara sockerfria tuggummin, inte några överdrifter, men de smakar ju lite sött. Jag tuggar tuggummi mest för tänderna och är sådan att jag inte gillar sötningsmedel o liknande, jag dricker aldrig lightläsk och har alltid varit sån att jag hellre äter lite riktigt godis istället för konstgjort lågkalori godis. Jag har dock alltid haft problem med saltsug istället, men det tillfredställer ju nötter i olika former.

Jag ska förlänga fas 1 en vecka till o sedan ska jag börja med fas2 tänkte jag, det har gått så bra så jag känner att jag gärna gör det.

Som sagt - håll ut så ska du se att det ger sig, tom min karl som gör detta tillsammans med mig är chockad över att han inte är chokladsugen, han är normalt sett "chokladoman".

Keep up the good work o Lycka till.

• Kattiz

WERA:

Måste bara svara, vet inte var du läst att man inte får äta mejeriprodukter i SBD!! HELT FEL!! DU SKA äta mjölkprodukter det är en bidragande faktor till att du inte hamnar i Ketos. Detta är en uppdatering på SBD fr 2004. I fas1 ska du äta 2cups/day av fettfrimjölk eller naturell fettfri yohurt. Samt obegränsat av light ost, keso.
    Har ätit det och får bra reslutat!!
    Kollade som snabbast Topphälsa då vi var i en rejäl tidningsaffär och den nuddar bara dieten. Läs istället på dessa SBD sidor.

Kontrollera att du skippat allt med tillsatt socker och alla former av stärkelse.

Måste rusa nu..

• eyescream

Mandlar i mängd tror jag låg på 15 st, men jag håller med, det är sååå gott. Det jag gjorde då jag började var att "mäta upp", små burkar som stod färdiga i skafferiet, istället för att ta med hela påsen...
    Jag är inne i fas 2 nu, och måste lägga in en varningens ord för min gårdagsblandning... Såg att någon annan haft en liknande upplevelse... Blanda inte en ask läkerol med torkade aprikoser som "mellis"...!!! Magen blir INTE glad!

Svar på tråden South Beach 2005