Inlägg från: Tvåbarnsmamman |Visa alla inlägg
  • Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • Tvåbarnsmamman

Jag har bara tänkt att jag ska koka en stor gryta gulasch som jag ska äta med lätt creme fraiche i till lunch tillsammans med en rå morot, till frukost (på måndag) så får det bli äggröra med skinka och ost (gör jag kvällen innan tänkte jag), mellanmål - lättfil och några nötter (har hittat rostad mandel på willys - jättegoda), middag får bli ugnstekt kycklinglår med ugnsrostade grönsaker (paprika, aubergine o sqaush, lite röd lök också). Jag var å handlade igår o passade på att köpa hem billig fransyska (till gulaschen), o sedan köpte jag cheddarost (kvibille - jag älskar den), massor av ägg och nötter då. Jag har sedan tidigare hamstrat billig kryddkorv, sen ska vi göra tjälnöl i påsk o det kan man ju äta av även nästa vecka. Det ska bli spännande detta...

• Tvåbarnsmamman

Eyescream

Du har rätt - jag har kollat nogrannare nu, men det verkar som sagt råda delade meningar om det, jag tänker nog inte bli för extrem i detta, jag ska hålla mig borta från snabba kolisar, men jag kommer att tillåta mig att äta skinnfria kycklinglår lagade i ugnen. Samma gäller morötter, jag har kollat upp kolhydratinnehållet i morötter och det är minst lika lågt som andra "tillåtna" grönsaker - ska dock inte koka dem.

Kattis o Eyescream
    Kul att ni vill vara med! O ni ligger redan före, så då får ni ju tipsa oss och tala om hur det går för er nu när vi inte börjar förrän på måndag!

Tufft att börja innan påsk!

Vi hörs!

• Tvåbarnsmamman

Eyescream

Jag glömde en sak, jag var inne o tittade på den sidan du nämnde förut (tror det var samma) och där står det ju olika på varje sida, bla står det att det är tillåtet med hur många koppar kaffe man vill under fas 1, o sedan står det på nästa sida att kaffe är begränsat till 1 kopp i ALLA faser...samma med mjölk/youghurt verkar det finnas olika bud på. Hur tänker ni? Jag tror att det är lite amerikanskt att vara så hysterisk över kaffe - de ska alltid hålla på med decaf o allt vad det är. Mjölk kan jag nog förstå, det smakar sött - tycker jag.

Men hör ni, hur mår ni och hur går det? Funkar det?

• Tvåbarnsmamman

Japp då var man igång då! Denna första dag har gått bra tycker jag, jag har mått helt ok, inte vimsig eller så, men jag gissar att det kan bli tuffare imorgon då kolisarna i lagren borde vara mer eller mindra slut. Mitt enda fel idag var att jag ätit för mycket feta saker o för lite grönsaker, men jag ska bättra på det imrogon!

Jag kommer att göra som Mie sa ovan, köra nåt medel eftersom det finns olika direktiv, jag tar helt enkelt det som passar mig bäst, jag komemr att äta råa morötter och använda light mejeriprodukter.

Idag åt jag ganska många ägg, men jag gillar det så det är ok, sen åt jag gulasch till middag (paprika, kött o tomatsås samt buljong - himla gott!). Ikväll har jag gjort en moussaka (det ni!) med aubergine (som jag grillade i ugnen med olivolja), samt köttfärssås på mager köttfärs och en ostsås på minimjölk, havregrädde och riven parmesan. Den är rätt fet, men en liten portion ihop med en stor sallad måste funka! Det får bli lunchen imorgon det.

Jag ska gå ner från 59 (vägde 57 innan påsk, snyft) till 52 har jag tänkt, jag är bara 154cm så det är ingen undervikt om ni undrar. Jag får se om jag ska använda SB hela vägen, det beror på hur det går.

Vi hörs alla o lycka till nu!

Kram kram

• Tvåbarnsmamman

Dag två fölöper bra så här långt, börjar dock få dålig smak i munnen, kan jag ha hamnat i ketos trots att jag åt för mycket igår avseende fett och det totala antalet kalorier? Har precis ätit min moussaka (kom på efteråt att man kanske inte ska äta färs även om den är mager?) med ett lass grönsaker, ett lass som kunde ha varit större ska erkännas. Till frukost blev det inget bra idag - ett ägg och några mandlar samt min kopp kaffe. Hungrig är jag inte, men känner mig lite luddig i huvet samt som sagt, dålig smak i munnen...

Vad kul att vi är några som håller på och att vi har en proffstipsare här (Kattiz), tack för frukosttipset, det såg tilltalande ut. Vad det gäller minipajerna så är de hämtade fån senaste numret av Topphälsa (tidning), jag ska göra dem ikväll tänkte jag.

Vidare så tycker jag att jag har kissat massor dessa två dagar, jag gissar att det är vattnet som kolhydratlagrena binder som nu lämnat kroppen.

Jag kommer inte att väga mig förrän på måndag - jag är fast besluten, jag är rädd att jag blir besviken annars.

Lycka till allesammans!

• Tvåbarnsmamman

Eyescream

Grattis till toppenresultat -4,5kg de e ju fantastiskt! Kort men kanske känslig fråga - har du mycket som du vill/behöver gå ner? Jag ska ner så lite och har försökt länge med olika saker men de sista fem lossnar inte...

Ketos är när kolhydrater i kosten och de kolisar som är lagrade i kroppen inte räcker till (de används bla för att hjärnan ska fungera), då börjar kroppen omvandla fett till något som kallas ketoner som hjärnan använder istället för kolhydrater. Fettet tas från kosten och kroppens reserver. Ketos är inte nyttigt i längden (belastar njurar o dylikt och ketoner funkar inte lika bra som kolhydrater utan är endast nödbränsle för kroppen) och med SB ska man helst inte befinna sig i det stadiet.

En fråga - orkar ni träna när ni kör fas1? Jag vågar inte gå på friskis pga detta, tänkte promenera dessa veckor...fast det borde ha bättre effekt om man gick sina friskis pass?

Som sagt hur tränar ni och hur känns det?

• Tvåbarnsmamman

Hej alla glada!

Först: tack för alla goa tips! Denna min andra dag har jag också mått bra, men jag fuskar lite med för fet ost, lite havregrädde och med jordnötssmöret, dvs det känns som jag äter för mycket fett och för lite grönsaker, jag får nog skärpa mig om det här ska gå, men bra mår jag och det är skönt. Eftersom jag läst att sådana här dieter brukar funka pga att man äter för lite kalorier för att man blir så mätt, men mitt kaloriintag är inte så lågt att det blir något stort underskott av kalorier enligt de teorier som finns.

Ja om en vecka lär man bli varse...man får snällt vänta å se...

Bra kämpat alla och speciellt välkommen till Mary säger jag! Kul att se dig här!

• Tvåbarnsmamman

HURRA!
    Jag kunde inte låta bli att väga mig imorse...vilken disciplin va...men gissa vad: jag hade gått ner två kg sedan i måndags morse, på bara två dagar med SB. Ok det är väl mest vätska, men oj vad bra det kändes, och detta trots att jag ätit ca 2000kcal dessa dagar, o massor av fett. Det är nog som du säger Kattis, det är inte fettet man blir tjock av utan sockret.

Mie

Vad gott det låter. Vi hade gemensam frukost igår på jobbet, men jag hoppade den, orkade inte förklara varför jag inte åt något bröd, hur gör du? Talar du om som det är? Jag får alltid massa moralkakor serverade om de får för sig att jag bantar...

Min frukost idag blev inge bra ur grönsakssynpunkt, två kokta ägg med lite majonäs...o just nu sitter jag o knaprar nötter till mellanmål. Snart ska jag gå å äta en sallad på en jättefräsch restaurang här, de har jättegoda pastasallader, men idag får det bli utan pasta. Igårkväll hade barnens faster lagat mat när jag kom hem, hennes första kommentar när jag inte tog något ris utan bara kyckling och ugnsgrönsaker var: kolhydratbantar du? Då var det svårt att säga så mycket annat än att man försöker hålla igen. På kvällen igår så gjorde jag minipajerna, mest till min karl som inte kan äta nötter, han tyckte de var goda, så det var bra.

Jag mår toppen även denna dag, förstår inte varför man inte upptäckt detta tidigare, jag har inga som helst problem att hålla mig ifrån kolhydraterna, men jag hade ju redan innan gått över till fullkornsprodukter o mkt frukt och hade inte så mycket snabba kolhydrater i min kosthållning, det kanske är därför som jag mår så bra.

Nu kämpar vi på här, alla tillsammans.

• Tvåbarnsmamman

Mie

Bra taktik där! Ska jag också dra till med. Ditt recept verkar mycket bättre än orginalet, skippade du spenaten redan från början? Det gjorde jag o hade i squash istället för den, sen hade jag i röd paprika istället för grön, jag gillar inte grön papria - jag får halsbränna av det tyvärr. Jag funderar på middagen, men jag har inte bestämt mig ännu vad det blir, ska se om jag hittar nån inspiration på den amerikanske sajten tänkte jag.

Keep going!

• Tvåbarnsmamman

Nimis

Jag tror att 70% choklad är bäst, den innehåller inte så mycket kolhydrater, men jag gissar att dessa muffins inte är något för fas 1 ;)

• Tvåbarnsmamman

Mary och Kattiz

Stackars er, inte kul! Ni får verkligen krya på er o ta det försiktigt, blåbärssoppa brukar väl vara ett säkert kort efter vad jag har hört. Tröstkramar till er!

Kattiz

Du har rätt, orginallänken är såklart tillförlitligast, det verkar finnas sakfel i olika tidningsartiklar, men de ger trots allt en snabb överblick hur det funkar o sen kan man söka mer info på nätet.

Eyescream

Efter vad jag läst i ett annat SBD forum, minns inte var, så ska just den glassen från 7-11 vara helt ok i SB, kanske inte i fas ett men iaf i fas2.

MieMatlådan

Vilken hedersfigur du är, du måsta ha ett hjärta av guld, delar ut kopior till alla som vill ha ;), det borde finnas fler som du.

Alla

Fuskvägde mig imorse och som jag misstänkte står jag still nu, möjligtvis kan det vara ett halvt kilo mindre yttelligare, min våg är inte helt pålitlig. De två första kg tappade jag de två första dagarna, och nu efter fyra dagar så har jag fortfarande bara gått ner två kg. Men men det verkar ju som fler råkat ut för det och jag ser inga problem att fortsätta med detta, man mår ju som en prinsessa så jag fortsätter o hoppas på bättre resultat på måndag.

Trevlig helg allihop, kämpa på!

• Tvåbarnsmamman

Glömde berätta en sak, igår hämtade jag barnen på dagis och barnens mormor var med och föreslog att vi skulle hälsa på hos henne. Hon skulle göra pannkaka och vi fick gärna stanna på middag - HJÄLP vad göra? Lösningen fick bli att jag köpte med en grönsallad med kebab till mig och skippade brödet, det funkade helbra.

Hur brukar ni göra när ni råkar ut för såna jobbiga situationer?

• Tvåbarnsmamman

Har haft en helt underbar dag! Startade med kaffe o lite protein i form av äggvitor (kokta) rask promenad i 1,5 timmar, vilket var jobbigt på slutet då energireserverna tog riktigt slut. Fyllde på sedan med kebabsallad när vi kom hem som frukostlunch, därefter 7h trädgårdsarbete. Ja just det, glömde berätta att i morse stod vågen på -3kg och det efter bara 5 dagar - HÄRLIGT!!!

Kämpa på

Kram kram

• Tvåbarnsmamman

Hej Eyescream!

Bra att du är inne o skriver av dig, det är jag med och förhoppningsvis kommer det några fler. Själv har jag snart avslutat första veckan i fas 1 och igår var det som sagt -3kg, vi får se vad vågen visar imorgon. GRATTIS till halvkilot, det var väl en seger det! Vad menar du med att du har fuskat? Äggröra o grillad aubergine är väl ok? Det har iaf jag ätit!

Jag ska gå kurs några dagar och kommer inte att sitta vid skärm så nu kanske jag blir borta några dagar, har ångest för hur det ska gå med luncherna...får försöka fixa det genom att ta med mig egna minipajer bakade utan mjöl eller nåt. Hoppas de har mycket grönsaker till. Håll tummarna för mig!

Lycka till med sista halvkilot, och sluta inte skriv, jag vill inte bli ensam här ;)

• Tvåbarnsmamman

Hej Alla glada!
    Har varit på kurs i tre dagar så jag har inte varit i närheten av en dator och därför har jag inte kunnat rapportera heller. Jag är nu inne på min elfte dag och börjar få lite brist på fantasi vad gäller matlagning. Men så såg jag ju att någon gjort köttfärsfylld squash - kanon, det ska jag göra. På dessa elva dagar har jag tappat 3kg vilket jag eg redan hade gjort efter 6 dagar så nu har det stått still ett tag. Jag har dock mina kvinnodagar så det kan ju spela in. Jag är hursomhelst väldigt nöjd med resultatet och kommer nog att fortsätta någon vecka till med fas1 då det inte är någon som helst uppoffring som jag känner det. Har kommit fram till att jag nog kör en kombination av atkins och SB, jag äter mycket och en hel del feta saker, men fettet är i huvudsak från bra källor och inte från mättat fett. Jag tycker det verkar som jag går ner mer de dagar jag äter mycket protein/fett och fler kalorier än de dagar som det blir mer lågkalorimodell av det hela. Någin annan som har liknande erfarenheter?

Ska försöka ta tag i träningen any day now...har bara blivit promenader o sit ups.

Kämpa på!

• Tvåbarnsmamman

Wera

Du kämpar på bra tycker jag, jag tror inte att det gör något att du har ätit lite för mycket mandlar o andra nötter, för mig har det inte gjort nåt - jag har också överkonsumerat av det och jag har ändå gått ner 3,5kg på 10 dagar. Faktum är att jag tycker att jag verkar gå ner mer de dagar då jag äter mer än när jag är måttlig - konstigt men så är det.

Sen vill jag bara säga HÅLL UT, första fasen är jobbig om man är van att äta mycket kolhydrater, du genomgår ju just nu en avgiftning från dem och när den är klar så ska suget försvinna, du är ju trots allt bara på dag 4 så det kan säkert dröja några dagar än innan det är borta. Jag har inte alls haft något sug konstigt nog, utom någon enstaka gång, men då har det mest varit att jag vill stoppa något i munnen och då har jag gjort det i form av nötter. Jag har dessutom lyckats konsumerat 1,5 burk jordnötssmör på dessa 10 dagar, men ändå tappat i vikt (jag har bara ca 5kg att tappa och har tappat 3,5 av dessa på 10 dagar). Ett tips kanske kan vara sockerfria tuggummin, inte några överdrifter, men de smakar ju lite sött. Jag tuggar tuggummi mest för tänderna och är sådan att jag inte gillar sötningsmedel o liknande, jag dricker aldrig lightläsk och har alltid varit sån att jag hellre äter lite riktigt godis istället för konstgjort lågkalori godis. Jag har dock alltid haft problem med saltsug istället, men det tillfredställer ju nötter i olika former.

Jag ska förlänga fas 1 en vecka till o sedan ska jag börja med fas2 tänkte jag, det har gått så bra så jag känner att jag gärna gör det.

Som sagt - håll ut så ska du se att det ger sig, tom min karl som gör detta tillsammans med mig är chockad över att han inte är chokladsugen, han är normalt sett "chokladoman".

Keep up the good work o Lycka till.

• Tvåbarnsmamman

Opus

Vi finns här i bakgrunden o kämpar vidare. Har själv gått på en mina denna vecka o ätit både ostbågar en sallad med nudlar och lite godis - bra va! Men jag kände att det inte var gott och att det här med att äta mindre kolhydrater nog kommer att bli en livsstil för mig. Jag mår bättre av det känner jag och jag går inte upp i vikt av det som jag lätt gör när jag äter mycket kolisar. Visserligen har vikten stått stilla denna vecka, men jag mätte mig igår och kunde konstatera att ett antal cm försvunnit lite här å där, jag känner mig även fastare i kroppen och överlag smalare än innan. Nu ska jag lägga i överväxeln o börja jogga lite varannan dag, då borde man få ytterligare en skjuts i kampen mot de sista 3,5kg. Kör hårt så ses vi här åtminstone ibland

• Tvåbarnsmamman

Emc

Så länge de inte innehåller massa kolhydrater o de gör de förmodligen inte om det inte är socker i, för mjöl ingår väl knappast heller. Ät på du, jag har hört att dessa makrillar är jättebra mat, tyvärr gillar jag dem inte själv...

• Tvåbarnsmamman

thevovvegang

Det låter inte bra med ditt sötningsmedelberoende...jag har inga egna erfarenheter dock, jag tycker inte om sötningsmedel, tycker att det smakar illa. Man kan säkert bli beroende av det, kan du inte hitta några inte söta alternativ till kvällssnacket, man får ju äta ju, ta lite gurkstavar o dippa i kesella som du kryddat, några ostskivor lite nötter vad vet jag. Det är ju meningen att sötsuget ska försvinna så om du längtar efter sött fortfarande kanske du ska försöka minska på det sockerfria godiset eftersom det verkar få in dig i ngn slags ond cirkel. Ja, det är ju lätt att säga för mig, men det verkar som det inte finns någon annan lösning. Om det inte funkar att vara av med det så tror jag inte heller att det är någon katastrof, jag tror inte att det hindrar dig från att gå ner i vikt på något sätt, 75kcal är ju ingenting. Det kan snarare vara så att du inte går ner för att du kanske äter för några kalorier - glöm inte att du inte ska räkna kalorier på denna diet och framförallt - ha inte dåligt samvete, det blir inget bättre av det. Ät det du äter och känn att det är ok att njuta av det man helst vill ha, men inte för ofta kanske. Försök fokusera på de saker du får äta som är goda!

Hoppas du slutar ha dåligt samvete snart och att du lyckas byta ut det sockerfria mot något annat.

Lycka till.

Svar på tråden South Beach 2005