• Tvåbarnsmamman

South Beach 2005

Jaha, nu har jag startat ett bra forum för oss som ska testa SB dieten med start på måndag (annandag påsk)! Nu laddar vi med kött o grönsaker och planerar vår kost ordentligt innan vi drar igång. Vi kan ju försöka begränsa svullandet i påsk också så vi inte ger oss in i några svullorgier bara för att vi ska börja på måndag, eller vad säger ni tjejer .

Andra tips är att ni börjar dra ner på kolisar redan nu, så ni inte hamnar i chocktillstånd på måndag, ät ägg o massor av kyckling i påsk, men begränsa påskgodiset som ju bara är socker. Sedan måste ni ta era mått på söndag kväll, eller måndag morgon då ni väger in er, så stämmer vi av hur vi minskar i både vikt och omfång.

Nu kör vi!

Kram kram

• Svar på tråden South Beach 2005
  • augusti -05

Hej
    Börjar själv min tredje vecka i fas 1 idag å det går väldigt bra. Tänkte köra på denna veckan å kanske en till i fas ett när det ändå inte känns jobbigt. Det enda jobbiga var dag två då jag först trodde jag höll på att bli sjuk (kände mig yr, matt, darrig å svag) innan jag förstod vad det var å nu e allt bra. Känner mig piggare och hoppfull, kan det vara så att jag ÄNTLIGEN hittat min väg till en sundare vikt. Kämpa på alla, detta klarar vi!!!

• Vindla

Hejsan! Börjar också min första dag med South Beach idag, som några andra här inne!
    Åt några ägg och lite kalkonkött till frukost och är fortfarande mätt. Fast jag börjar redan känna hur blodsockret dalar. Jag är otroligt känslig för blodsockersvackor, får ont i huvudet, blir matt och darrig.
    Men jag vet att det bara är de allra första dagarna det handlar om, så jag får helt enkelt stå ut... ;)

Jag satsar på att gå ner alla mina överflödiga kilon med SB, väger 62,5 och ska ligga runt 54-55 egentligen. Hur mycket satsar ni andra på att gå ner?

Kramar

• Kattiz

Augusti -05

OJ att du orkat så länge med Fas1 de säger ju man ska sluta efter två veckor, kroppen behöver ju kolisar i viss form. Nåväl man _kan_ gå längre i fas1 men det rekommenderas att man inte gör det. Du går ju ner även i Fas2. ;)

• Kattiz

Vindla

Vet inte riktigt hur mkt jag ska ner..ngr kg iaf. Lyckades spåra ur helt för en tid sedan och det visade sig på vågen. Men det känns som om de kg är bort nu. =)). Ska väga mig imorgon, efter det kan jag berätta hur mkt som ska bort =)

• Tvåbarnsmamman

Japp då var man igång då! Denna första dag har gått bra tycker jag, jag har mått helt ok, inte vimsig eller så, men jag gissar att det kan bli tuffare imorgon då kolisarna i lagren borde vara mer eller mindra slut. Mitt enda fel idag var att jag ätit för mycket feta saker o för lite grönsaker, men jag ska bättra på det imrogon!

Jag kommer att göra som Mie sa ovan, köra nåt medel eftersom det finns olika direktiv, jag tar helt enkelt det som passar mig bäst, jag komemr att äta råa morötter och använda light mejeriprodukter.

Idag åt jag ganska många ägg, men jag gillar det så det är ok, sen åt jag gulasch till middag (paprika, kött o tomatsås samt buljong - himla gott!). Ikväll har jag gjort en moussaka (det ni!) med aubergine (som jag grillade i ugnen med olivolja), samt köttfärssås på mager köttfärs och en ostsås på minimjölk, havregrädde och riven parmesan. Den är rätt fet, men en liten portion ihop med en stor sallad måste funka! Det får bli lunchen imorgon det.

Jag ska gå ner från 59 (vägde 57 innan påsk, snyft) till 52 har jag tänkt, jag är bara 154cm så det är ingen undervikt om ni undrar. Jag får se om jag ska använda SB hela vägen, det beror på hur det går.

Vi hörs alla o lycka till nu!

Kram kram

• Vindla

Hej igen.
    Nu är alltså första dagen avklarad, samt lite av den andra. Sov förbannat dåligt i natt, så är jag trött och yr idag så beror det nog snarare på sömnbrist än lågt blodsocker.
    Apropå mejeriprodukter - åt en minikeso till frukost, och den innehåller ju bara 2,5 gram kolhydrater/100 gram. Det är ju typ lika mycket som blomkål, och det får man ju äta massor av. Så då måste det väl vara okej med keso?
    Har inte riktigt fattat kärnan av den här dieten - är det att hamna i ketos och således ha ett väldigt lågt kolhydratintag, eller är det bara att ha ett riktigt lågt GI på de kolhydrater man får i sig? Nån som vet?

Ska bli spännande att se hur vi mår idag, om det märks någon skillnad. Ska väga mig imorgon, det ska bli kul ;)

Kramar

• Kattiz

Vindla:

Du ska INTE hamna i Ketos med SBD därför är det viktigt att du får i dig den tänka mängden mjölkprodukter/dag, dessa gör att du inte går i Ketos. Om du dessutom äter de grönsaker, bönor och linser du ska så upprätthåller kroppen såpass att du inte går i Ketos. Keso är alltså ok, en toppenmellis.
    Det finns ju fettfri naturell yoghurt med väldigt låg fetthalt (0.1%) den brukar jag kombinera med lite kanel (som tar ner GI) och hackad mandel. Mkt gott, det är mitt kvällsmål. I Fas2 kombinerade jag ännu med ngr hackade torkade aprikoser som har lågt GI.

Min frukost brukar vara ca 2.5DL grönsaker, ett helt ägg + en äggvita lite hackad skinka med låg fetthalt(steker dessa), 0,5L vatten + kaffekopp med minimjölk.

Du ska äta 2.5dl grönsaker till frulle, 5dl till lunch och middag av dessa 5dl ska gärna 1dl vara bönor/linser.

Kärnan i SBD är att i Fas1 avgifta kroppen fr alla sötsug/cravings, ta fram de naturliga känslor som finns (hunger, törst). När du gjort detta gnm att välja produkter med lågt GI (grönsaker, kött,, bönor,linser)så får du en jämn produktion av insulin. Förutom detta ska du välja bra fetter, som inte slaggar igen blodkärlen. I Fas2 tar du in långsamma kolisar igen. SBD bygger på produkter med lågt GI och hälsosamma fetter i kombination.

Hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad!
    Lycka till idag!!

• MieMatlådan

Gårdagen gick mycket bra måste jag säga och hittills, klockan är 11, har denna dag börjat lika bra. Inget ont i huvudet, inte trött eller yr.
    Jag har valt att inte dricka/äta mjölk, fil, fraich o.dyl första veckorna. Nu är jag så inkörd på det jag läst mig till och det verkar fungera. Skulle jag bli galen av sug så tar jag naturligtvis lite lättyoghurt. Jag tänker ju inte lida mig igenom dagarna..
    I morse så åt jag två av minipajerna som fanns i Topphälsa, de var riktigt goda men jag tänker göra om dom lite nästa gång. Mindre paprika och ha i squash i stället. Jag blir ju så rapig av paprika.. :)
    Hoppas det går bra för er alla och nu kör vi!

• Kattiz

MieMAtlådan

Minipaj?? Vad har jag missat??? ;) Eftersom dietisterna rekommenderar att man äter mjölkprodukter tycker jag man ska göra det oxå. OM du mot all förmodan inte gör det så är iaf kalktillskott!!

Svar på tråden South Beach 2005