• Man 35

Ni som använder kondom

För min egen del så är svaret solklart att det påverkar spontaniteten mycket negativt samt att det utan överdrift för mig tar bort ca 50 procent av känslan.

Jag tycker det är väldigt synd att det inte finns p-piller för oss män, för jag skulle gladeligen äta dylika om det fanns något piller för män, (och allra bäst vore det ju om det fanns något som var lika kliniskt testat och praktiskt beprövat vad det gäller säkerhet och biverkningar som de p-piller för kvinnor som finns idag....)

Det enda alternativet för män i dagsläget är ju sterilisering, och det känns lite väl drastiskt.

Har du övervägt att sätta in en kopparspiral? (Den utsöndrar som kanske bekant inga hormoner)

• Man 35

Ska kanske även tillägga att mängden hormon som kommer ut i kroppen (blodet) med s.k. hormonspiraler är väldigt liten jämfört med t ex p-piller.

• Man 35

Jag måste säga att jag blir lätt fascinerad över att flera här skriver att de blir "arga" över killar som inte gillar kondomer.....hur tänker ni egentligen?

Jag gillar inte kondomer för att känslan minskar markant, men det betyder ju inte att jag vägrar använda kondom och situationen är sådan att det krävs. Är ni fortfarande arga i ett sådant läge? Bara för att det för killen inte är lika skönt med kondom som utan? Menar ni som är "arga" att man som kille ska låtsas att det är lika skönt med kondom som utan?

• Man 35

marian:

Det är just det jag inte begriper, när du skriver att du blir arg över killar som klagar på att det inte känns lika mycket med kondom. Det *känns* ju inte lika mycket med kondom!! Vad är problemet med att killen känner så? Tror du killar hittar på att det inte känns lika mycket?

Jag kan förstå när du klagar på om killen som förlängning av sin kondomaversion förutsätter att tjejen ska äta p-piller, men som du skriver det så verkar det som om du blir "arg" bara för att killen uttrycker hur han känner inför kondomer.

Vad det gäller biverkningar så tänker jag inte argumentera emot vad det gäller att det *finns* biverkningar, men det är ju inte så att *alla* som äter p-piller får minskad lust, torra slemhinnor, vestibulit, blodproppar och cancer, så att väga mannens njutning mot kvinnans hälsa rakt av är för mig att göra det hela lite för svartvitt.

Svar på tråden Ni som använder kondom