• Vanilj

Ni som använder kondom

Hej

Jag ska snart sluta med p-piller. Sa till min sambo igår att nu vill jag inte äta dem mer. Jag har ätit dem i 10 år. Han blev lite ställd tror jag. Vi planerar inte barn ännu men jag vill bli ren från hormoner.
    Alternativet som jag ser det blir kondom. Vi har inte pratat om det hemma ännu men jag kan ju räkna ut vad han tycker om det.

Ni som använder kondom. Hur tycker ni att det är? Dödar det spontaniteten? Vad tycker era killar? Vilka sorter är bäst?

Jättetacksam för svar och erfarenheter.

/Vanilj

• Svar på tråden Ni som använder kondom
  • Texas

Min kille gillar inte kondomer och detta gör mig faktiskt ganska arg. Som om jag skulle gilla att ta p-piller med alla dess biverkningar. En kondom har man bara på sig korta stunder då och då, piller effekterna finns ju där dygnet runt jämt. Klart att kondom tar bort en del spontanitet. Du har ju tagit piller i 10 år och det är väl inte rättvist att du ska behöva ta allt annsvar för skydd hela tiden. Ni får väl prova och se vad ni tycker. Hoppas det går bra.

• Fea

Vi använder kondom eftersom jag fick konstigt humör av p-pillren. Min man tycker inte att det gör något alls, han tycker till och med att det kan vara rätt sexigt när jag sätter på den.

• halstabletten

Jag använder inte kondom eftersom jag är allergisk mot latex. I början använde vi kondom ändå, men nu tillförlitar vi oss endast på p-piller eftersom kondomen "river" i mig.

Killen föredrar utan kondom...det är skönare för honom då. Dessutom finns ju en viss risk med kondom, man bör vara medveten om att de kan spricka och är man inte redo att bli gravid så kanske man står där.

• Ananas

Vi har också kondom eftersom jag inte vill äta p-piller mer. Mådde inte bra av dem.
    För oss är det inga problem alls och jag tycker inte att det "avbryter" när man tar på den.
    Enda risken är kanske att man måste se till att vara förberedd om lusten skulle falla på någon annanstans än i sängkammaren... ;)

Märken... Vi brukar köpa RFSUs kondomer som finns på apoteket i en röd 20-förpackning. De kostar bara hälften av vad de mer kända märkena kostar och vad jag har förstått så är det samma som "profil".

• Vanilj

Jag tror att killar inte ens reflekterar över att deras tjejer faktiskt stoppar i sig en massa hormoner och vilka biverkningar det ger. Jag själv har inte insett det förrän på senare år.

• Tean

Går ju faktiskt att ha s*x utan att komma i varandra också. Vi brukar variera det hela ganska mycket eftersom maken är som så många andra karlar väldigt anti-kondom.

• Eleanor

Att ha sex utan att komma i varann är inte så smart, eftersom det kan komma små mängder spermier innan själva utlösningen. Alltså stor risk att bli oönskat gravid.

Jag blir så arg på killar som är anti kondomer. Om alternativet är inget sex eller sex med kondom tycker nog de flesta män att de senare är betydligt skönare.
    Varför är vi tjejer så villiga att offra oss så att killarna ska få det aningen skönare?

Jag slutade äta p-piller eftersom det enligt senaste forskningen ger ökad risk för bröstcancer - något jag redan har ökad risk att få. Kondom fungerar alldeles utmärkt och maken har då aldrig klagat på vårt sexliv.

Att sätta på kondomen är nog bara fumligt och avtändande om man är blyga inför varandra. Jag tycker tvärtom att det sexigt som Fea skrev. Och det öppnar ju för ännu fler variationsmöjligheter!

• wera

Vi använder kondom och det medför inga problem för oss. Min sambo och jag vill inte att jag skall knapra i mig massa hormoner. Kondomer är bra och förstör inte sexlivet. Dessutom håller jag med Tean att man inte behöver använda kondom varenda gång utan kan variera sig. Men det finns en risk med kondom - att den kan spricka eller att den åker på försent så jag har tänkt att testa pessar. Flera här på nätet har skrivit att det fungerar jättebra.

• Swing

Man kan tycka vad man vill om butikerna Lidl! Men dom har 12-pack med kondomer billigt, 30 spänn! Finns vid kassorna i varianterna Classic, Sensitive och Fruit (olika fruktsmaker i samma paket). Värt att pröva, kanske. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om och har inte märkt så mycket själv, det gör mest killen.

• Tean

Eleanor: om du kommenterade mitt inlägg så menade jag naturligtvis inte oskyddat samlag utan jag menar att man kan ha sex på många olika sätt utan att sticka in penis i slidan, man kan t.ex. smeka varandra tills killen kommer (och naturligtvis även efter det)

Svar på tråden Ni som använder kondom