• Vanilj

Ni som använder kondom

Hej

Jag ska snart sluta med p-piller. Sa till min sambo igår att nu vill jag inte äta dem mer. Jag har ätit dem i 10 år. Han blev lite ställd tror jag. Vi planerar inte barn ännu men jag vill bli ren från hormoner.
    Alternativet som jag ser det blir kondom. Vi har inte pratat om det hemma ännu men jag kan ju räkna ut vad han tycker om det.

Ni som använder kondom. Hur tycker ni att det är? Dödar det spontaniteten? Vad tycker era killar? Vilka sorter är bäst?

Jättetacksam för svar och erfarenheter.

/Vanilj

• Svar på tråden Ni som använder kondom
  • annie_77

winter_rose: låter intressant. fick du veta vad är det för skillnad mellan en tjejkondom och ett pessar? är inte dessa två ganska lika?

• Ellte

annie_77: Oh nej *svarar i någon annans ställe* En "femidom" skyddar även mot könssjukdomar, något ett pessar INTE gör... Kolla på rfsl på femidom, där finns den beskriven. Visst är det lite konstigt att det inte är mer spritt i Sverige? Jag hade aldrig hört TALAS om femidomer innan jag åkte till UGANDA av alla ställen. Där vet alla vad det är... Kanske för att det är ett av världens mesta "aidsländer" och de är väldigt bra på info, men det finns ju så mycket man kan smittas av även i europa...

• Ellebelle

Jag säger exakt som Missy faktiskt, fast jag slutade med p-piller för ca två månader sedan.

• Offis

annie_77

Det var en kille från Sydafrika som pratade på föreläsningen jag var på. Han talade endel om hur männen där vägrar att använda kondom. Denna kvinnokondom var då riktigt bra, sa han, eftersom männen inte kände av den (enligt honom). Fruarna där blir slagna om de använder preventivmedel... En annan sak som var bra, sa han, var att dessa kondomer var gjorda av plast och inte gummi. Vissa kvinnor kan ju få klåda av själva gummit...

• Ellte

I en ungdomstidning i Uganda läste jag att femidomer är så bra för att kvinnan själv har koll... Där lurar nämligen vissa (tydligen många) män unga kvinnor genom att ta PÅ sig en kondom...men ta av den igen när hon inte ser... Så VIDRIGT! :(

• Xite

Jag förstår inte varför det talas så lite om att tjejers risk för livmodercancer ökar om man inte använder kondom.
    Det om något borde väl bidra till ökad kondomanvändning?

Kondomanvändning är en vana. För mig är det en självklarhet och därmed inte det minsta krångligt, lustdödande eller jobbigt.

• Meddelande borttaget
  • Xite

Män har bakterier på snorren som "triggar" kroppen att utveckla cancer (VÄLDIGT lekmanna-förklarat).
    Det är inte så många som känner till det.

• Genus

Vad bra att livmoderhalscanceraspekten kommer fram på den här tråden. Det är många som inte vet att alla de olika yttre bakterierformer/kulturer vi släpper in i kroppen faktiskt kan ställa till det där och då menar jag inte slidkatarr! Detta har visat sig vara mindre vanligt bland kvinnor som lever med omskurna män så det är ju en hygienfråga också, men att man vid tillfälliga kontakter inte skyddar sig och utsätter sig för hälsorisker är mig en gåta...jag har en kompis som hade för vana att ha oskyddat sex med one-night-stands såväl som pojkvänner och vips fick hon cellförändringar vid 23 års ålder. Hon hade ingen aning om farorna med sina vanor. Och föresten, fy ***för karlar som slår sina kvinnor för att de vill skydda sig! //G

• Meddelande borttaget
  • Xite

Nej, mannnen löper inga ökade risker för cancer vid oskyddat sex.

Kondom ska skydda.

• Sajmon

För mig är det tvärtom. Min tjej har nyss börjat använda piller. Innan använde vi kondom. Jag tyckte att det var lite tråkigt pga "förberedelserna" som behövs. Blir lixom inte så spontant. Dessutom tyckte jag att det var ganska avtändande. För en kille är det skönare utan. (Iallafall för mig) Dock är det ju bara småproblem. Jag har killkompisar som använder kondom hela tiden och som vägrar ha sex utan i princip. Medans jag har andra som inte vill använda kondom.

Sorter som är bäst? Beror nog på din partner. De är ju olika pga olika former osv.

Profil är nog den vanligaste använda.

Svar på tråden Ni som använder kondom