• Vanilj

Ni som använder kondom

Hej

Jag ska snart sluta med p-piller. Sa till min sambo igår att nu vill jag inte äta dem mer. Jag har ätit dem i 10 år. Han blev lite ställd tror jag. Vi planerar inte barn ännu men jag vill bli ren från hormoner.
    Alternativet som jag ser det blir kondom. Vi har inte pratat om det hemma ännu men jag kan ju räkna ut vad han tycker om det.

Ni som använder kondom. Hur tycker ni att det är? Dödar det spontaniteten? Vad tycker era killar? Vilka sorter är bäst?

Jättetacksam för svar och erfarenheter.

/Vanilj

• Svar på tråden Ni som använder kondom
  • Eleanor

Tean - Ups, jag läste visst lite väl snabbt... Sorry!

• Gable

I vårt fall är det jag som tjej som ogillar kondomer. Vi har kört avbrutet i 1,5 år utan oönskad graviditet. Ja, jag vet att det inte är världens säkraste men för oss funkar det än så länge.

• Eleanor

Gable - Om du vet att det är honom du vill ha barn med och om det inte skulle göra så mycket om du blev gravid nu är det väl en okej metod. Det var så jag blev med barn...

• Meddelande borttaget
  • Guldfisken

Jag kan bara tala för mig själv, men tyvärr tycker jag att det är förbannat osexigt med kondom. Självklart använder jag det med tillfälliga sexpartners men jag skulle aldrig fixa att använda det med en fast partner.

• Gable

Eleanor - Ja, nån dag är det väl tänkt att han ska han väl skjuta skarpt men inte riktigt än.

• Gable

Men hur skriver jag?!

Ska han väl skjuta... menar jag. Sorry!

• Man 35

För min egen del så är svaret solklart att det påverkar spontaniteten mycket negativt samt att det utan överdrift för mig tar bort ca 50 procent av känslan.

Jag tycker det är väldigt synd att det inte finns p-piller för oss män, för jag skulle gladeligen äta dylika om det fanns något piller för män, (och allra bäst vore det ju om det fanns något som var lika kliniskt testat och praktiskt beprövat vad det gäller säkerhet och biverkningar som de p-piller för kvinnor som finns idag....)

Det enda alternativet för män i dagsläget är ju sterilisering, och det känns lite väl drastiskt.

Har du övervägt att sätta in en kopparspiral? (Den utsöndrar som kanske bekant inga hormoner)

• Man 35

Ska kanske även tillägga att mängden hormon som kommer ut i kroppen (blodet) med s.k. hormonspiraler är väldigt liten jämfört med t ex p-piller.

• Mama

Blir arg när jag läser att era män inte vill använda kondom och att det är krångligt att sätta på osv. Jag och min sambo har alltid haft kondom (utom när vi gjorde barn förstås). Vägrar att trycka i mig hormoner.
    Och krångligt var det väl att sätta in en tampong första gången och kanske andra men är det det nu???

Varför ska det alltid ligga på KVINNAN att ha preventivmedel?

Jag tycker att du, Vanilj har gjort ett bra val i att sluta med p-piller!! Prova er fram med märken och sånt. Det är ett oslagbart p-medel! Och sen när/om ni vill ha barn så slutar ni bara använda dem och din kropp är mottaglig!

Lycka till!

Svar på tråden Ni som använder kondom