• Vanilj

Ni som använder kondom

Hej

Jag ska snart sluta med p-piller. Sa till min sambo igår att nu vill jag inte äta dem mer. Jag har ätit dem i 10 år. Han blev lite ställd tror jag. Vi planerar inte barn ännu men jag vill bli ren från hormoner.
    Alternativet som jag ser det blir kondom. Vi har inte pratat om det hemma ännu men jag kan ju räkna ut vad han tycker om det.

Ni som använder kondom. Hur tycker ni att det är? Dödar det spontaniteten? Vad tycker era killar? Vilka sorter är bäst?

Jättetacksam för svar och erfarenheter.

/Vanilj

• Svar på tråden Ni som använder kondom
  • yrvädret

När jag har diskuterat sex och preventivmedel med killar (alltså vuxna i 25-35- årsåldern) så häpnar jag över deras okunskap om ämnet. När det kommer till den oftast minimala och dåliga sex och samlevnadskunskap man har i skolan så verkar killar stänga av hörseln vid preventivmedelsinformationen. Okej, kondom, för det måste man ju som kille vara medveten-om-eftersom-det-är-något-som-ska-på-snoppen-och-dessutom-kan-det-ju-vara-ganska-kul-och-se-hur-det-ser-ut...

men när det kommer till hormoner som kvinnan måste stoppa i sig, nada kunskap.
    (eller pessar, spiral och annat)

Faktum med att jag fick ha preventivmedelsundervisning med min blivande när vi först träffades, eftersom jag tyckte att han borde veta vad det är jag stoppar i mig och vilka biverkningar det kunde få.
    Tycker att alla killa borde tycka att det är relevant att veta vad deras älsklingar gör med sina kroppar när de stoppar i sig hormoner. Och ser man på det är det egentligen ganska otäckt - lite som anabola steroider fast i annan bemärkelse, hua!

Jag väljer att ha min p-stav för att det är bekvämt och för att jag varken litar på kondomer eller killar i den här frågan. Inte ens om det funnits ett p-piller för killar (som är jävligt enkelt att ta fram)så hade jag litat på att killen tog dem i tid. För blir jag gravid, så är det jag som blir det, jag som får ta beslutet om abort, jag som upplever att min kropp ändras, jag som har det yttersta ansvaret för det lilla livet i min mage.
    Tror jag att det yttersta ansvaret ligger på oss tjejer att inte bli gravida, det är ju ändå vi som blir det.

• EhjärtaK = sant

Man 35:
    Jag kan självklart bara svara utifrån mig själv.

Jag blir inte arg över att vissa killar upplever det som mindre skönt att ha sex med kondom. Jag blir arg (eller snarare ledsen) över att det finns killar som kräver eller starkt uppmanar sina flickvänner att stoppa i sig hormoner. Det handlar säkert om okunskap i vissa fall. Men om man inte har kunskap om preventivmedel och dess biverkningar så tycker jag nog inte heller att man är mogen att ha sex.

Min åsikt är att både kvinnans och mannens hälsa måste gå före sexuell njutning. Och helt ärligt så tycker jag att det låter jätte trist om man ser kondom som ett så stort hinder. Om man anser att spontaniteten försvinner bara för en kondoms skull så undrar jag om det fanns någon spontanitet från början . Och som många redan har skrivit så finns det mycket alternativ till själva samlaget. Är det så att killen (eller tjejen) inte uppskattar sex med kondom så finns det ju mängder av andra saker att göra .

Angående kopparspiral så är det inte helt ovanligt att den skapar stora blödningar vid menstruation. Hormonspiral är bättre än p-piller, men inte helt hormonfritt.

• inte min tur än

Vill bara varna för Zenith kondomer, provade dem för någon månad sen och de var helt värdelösa, gled av!

• marian

Jag blir arg därför att det finns killar som suckar och gnölar när kondom kommer på tal, för att det inte känns lika mycket. Och att det nästintill förväntas att en tjej ska ta p-piller i ett långvarigt förhållande.

Då tänker man inte längre än dit näsan räcker - för en av de vanligaste biverkningarna vid p-pilleranvändning är att kvinnans lust minskar. En annan biverkning är att slemhinnorna kan bli torrare och skörare vilket i värsta fall kan leda till vestibulit. Knappast skönt!

Så, av två onda ting... Minska känseln för killen eller minska lusten för kvinnan? Kondomanvändning eller humörförändringar, riskera blodpropp och cancer?

Personligen tycker jag att det är mycket skönare med kondom.

• Man 35

marian:

Det är just det jag inte begriper, när du skriver att du blir arg över killar som klagar på att det inte känns lika mycket med kondom. Det *känns* ju inte lika mycket med kondom!! Vad är problemet med att killen känner så? Tror du killar hittar på att det inte känns lika mycket?

Jag kan förstå när du klagar på om killen som förlängning av sin kondomaversion förutsätter att tjejen ska äta p-piller, men som du skriver det så verkar det som om du blir "arg" bara för att killen uttrycker hur han känner inför kondomer.

Vad det gäller biverkningar så tänker jag inte argumentera emot vad det gäller att det *finns* biverkningar, men det är ju inte så att *alla* som äter p-piller får minskad lust, torra slemhinnor, vestibulit, blodproppar och cancer, så att väga mannens njutning mot kvinnans hälsa rakt av är för mig att göra det hela lite för svartvitt.

• Zandrisen

Har precis som du slutat med p-piller efter ca 10 års användning, och min m2b var med på noterna om kondom. Har använt kondom nu i ca 1 år, och det är nu en helt naturlig del i vårt sex-liv, alltså inte alls nån lustdödare eller liknande. Det enda jag kan oroa mig för ibland är om de går sönder, men det har faktiskt inte en enda gjort hittills, ta i trä! Min m2b är rätt välutrustad, och då är okeido (tror att det stavas annorlunda..?) de som passar honom bäst. Näcken är knottriga, och de kan vara skoj ibland!

• marian

Killar får självklart tycka att det känns mindre med kondom, det är inte det jag säger. Det är suckandet och stönandet och klagandet jag har svårt för, för det sätter trots allt press på tjejen. Det är en väldigt stor skillnad mellan att uttrycka hur man känner, att förklara att det tar ner känseln en del, och att gnälla och klaga över det. Plus, som du sade, om man förutsätter att tjejen ska äta p-piller.

Problemet, tycker jag, är att det är så himla enkelt att använda kondom. Och okej, det påverkar killarnas känsel (dock har jag haft sex med killar som tvärtom föredrar att använda kondom just FÖR att det tar ner känseln, och andra som påstår att de inte märker någon skillnad) men det känns helt ärligt som en liten fjärt i rymden i jämförelse med p-piller. Jag har hittills inte träffat på någon tjej som inte har upplevt några biverkningar av p-piller, och ofta är det biverkningar som påverkar hela ens tillvaro (som viktuppgång, personlighetsförändringar, humörförändringar) snarare än bara sexlivet.

Och sedan har vi ytterligare en fråga. Jag förstår absolut att man nog hellre undviker kondom om man lever i ett långvarigt förhållande. Men jag har träffat på många, många killar innan jag träffade min make som bara förutsatte att p-pilleranvändning = kondomfritt. P-piller förhindrar visserligen oönskad graviditet, men inte könssjukdomar. Och det är väl kanske mest det jag reagerar på. Det borde vara en självklarhet för både killar och tjejer att kondomen ska vara på vid tillfälliga sexuella kontakter, oavsett om tjejen tar hormoner eller inte, och då tycker jag bara att det är jäkligt onödigt att killen ifråga rackar ner på kondomer för att det får honom att känna mindre.

• Umebruden

Jag tillhör också skaran som ätit p-piller men slutat. Jag provade kopparspiral, som fungerade alldeles utmärkt tills den en dag efter fem månader kom ut av sig själv... inte så utmärkt.
    Sedan dess har vi använt kondom, och det har vi gjort i tre år nu.

Om kondom dödar spontaniteten så är det i alla fall bättre än p-piller, som i mitt fall dödade s*xlusten! Det var det mest effektiva preventivmedlet för mig, för jag ville banne mig aldrig!

Torra slemhinnor, vätska i kroppen och - sedan jag fått veta att blodproppar finns i släkten - oro för min hälsa var mycket mer negativt för min s*xlust än en kondom nånsin skulle kunna vara.

Dessutom tycker jag det här med kondom beror på om man är van vid dem, i så fall fumlar man inte. Klarar man inte ett avbrott på 20 sekunder kanske man inte var på hugget från början dessutom?

Nackdelen är förstås att de kan ta slut, och då är det inte så roligt om man inte har köpt nya. Man måste också hitta en sort som känns bra. Vi kunde inte använda apotekets röda paket, eftersom de "torkade ut" mig, medans min väninna tycker de är toppen. Och så är de ju ganska dyra förstås.
    Men det är trots allt ett väldigt säkert preventivmedel, och ett av de få som inte ger biverkningar av något slag.

• EhjärtaK = sant

Man 35:
    om kvinnan inte vill stoppa i sig hormoner (pga alla risker det trots allt medför) så finns det väl ingen anledning att mannen överhuvudtaget skall klaga eller komma med uttalanden som att det inte är lika skönt eller känns mindre osv. Ingenting blir bättre av det, och det gör snarare så att kvinnan känner sig tvungen att använda hormon-preparat (bara för att möjligheten finns).

Jag tror att du har missat kvinnors utsatthet i ämnet och det gör mig upprörd!

Föreställ dig själv att en tjej är missnöjd med din penisstorlek. Blir du då gladare över att hon påpekar det . Antagligen blir du inte det, och då är det ju helt onödigt att hon har sagt det överhuvudtaget eftersom du inte kan göra något åt saken.

Jag skulle aldrig för mitt liv äta p-piller och om en kille då kommer och talar om att "det känns mindre" så är det för mig en totalt onödig kommentar (känns faktiskt ganska barnsligt).

• Bröllopstokiig

EhjärtaK = sant:

Jag förstår att du är upprörd, men tyvärr verkar det som att din upprördhet gör att du tillskriver mig tankar och åsikter jag inte har.

Jag förespråkar inte på något sätt att killen ska pressa kvinnan att äta p-piller, det jag skrivit är:
    - att det känns mindre för mig med kondom
    - att jag förvånas över de som skriver här och är arga och upprörda över att killar uttrycker att det känns mindre med kondom

Jag har *inte* skrivit att jag tycker det är ok att killen genom klagande och gnällande pressar tjejen till äta p-piller.

Om du tolkar det som att jag förespråkar något sådant så är det bara att beklaga, det är verkligen inte vad jag förespråkar.

-Jag tror att du har missat kvinnors utsatthet i ämnet och det gör mig upprörd!

Tråkigt att du är upprörd, och ännu tråkigare är det för att du har så totalt fel när du drar den slutsatsen. Jag uppfattar det som att jag får klä skott för en generell ilska riktad mot män som har åsikter och attityder som jag själv inte bär, men det kan jag väl bjuda på, vi är väl inte så många män här på BT...

-Jag skulle aldrig för mitt liv äta p-piller och om en kille då kommer och talar om att "det känns mindre"
    -så är det för mig en totalt onödig kommentar (känns faktiskt ganska barnsligt).

Är det barnsligt att våga prata öppet? För min egen del så vill jag veta så mycket som möjligt om min partners önskemål och tankar, exempelvis om hon inte vill äta p-piller, och på motsvarande sätt vill jag att min partner ska vara intresserad av mina önskemål och tankar. För mig är det självklart att man ska kunna prata om olika preventivmetoder och gemensamt kunna hitta en lösning som funkar bra för båda. Vad ingen vill är väl att ha en partner som bestämt sig för en sak och vägrar prata om det och inte heller vill höra på sin partners tankar och åsikter?

Jag kan ju inte ta ansvar för om andra män pressar sina flickvänner, lika lite som jag kan ta ansvar om dessa flickvänner väljer att ge vika och äter p-piller mot sin vilja.

Svar på tråden Ni som använder kondom