• marian

Ni som använder kondom

Jag blir arg därför att det finns killar som suckar och gnölar när kondom kommer på tal, för att det inte känns lika mycket. Och att det nästintill förväntas att en tjej ska ta p-piller i ett långvarigt förhållande.

Då tänker man inte längre än dit näsan räcker - för en av de vanligaste biverkningarna vid p-pilleranvändning är att kvinnans lust minskar. En annan biverkning är att slemhinnorna kan bli torrare och skörare vilket i värsta fall kan leda till vestibulit. Knappast skönt!

Så, av två onda ting... Minska känseln för killen eller minska lusten för kvinnan? Kondomanvändning eller humörförändringar, riskera blodpropp och cancer?

Personligen tycker jag att det är mycket skönare med kondom.

• marian

Killar får självklart tycka att det känns mindre med kondom, det är inte det jag säger. Det är suckandet och stönandet och klagandet jag har svårt för, för det sätter trots allt press på tjejen. Det är en väldigt stor skillnad mellan att uttrycka hur man känner, att förklara att det tar ner känseln en del, och att gnälla och klaga över det. Plus, som du sade, om man förutsätter att tjejen ska äta p-piller.

Problemet, tycker jag, är att det är så himla enkelt att använda kondom. Och okej, det påverkar killarnas känsel (dock har jag haft sex med killar som tvärtom föredrar att använda kondom just FÖR att det tar ner känseln, och andra som påstår att de inte märker någon skillnad) men det känns helt ärligt som en liten fjärt i rymden i jämförelse med p-piller. Jag har hittills inte träffat på någon tjej som inte har upplevt några biverkningar av p-piller, och ofta är det biverkningar som påverkar hela ens tillvaro (som viktuppgång, personlighetsförändringar, humörförändringar) snarare än bara sexlivet.

Och sedan har vi ytterligare en fråga. Jag förstår absolut att man nog hellre undviker kondom om man lever i ett långvarigt förhållande. Men jag har träffat på många, många killar innan jag träffade min make som bara förutsatte att p-pilleranvändning = kondomfritt. P-piller förhindrar visserligen oönskad graviditet, men inte könssjukdomar. Och det är väl kanske mest det jag reagerar på. Det borde vara en självklarhet för både killar och tjejer att kondomen ska vara på vid tillfälliga sexuella kontakter, oavsett om tjejen tar hormoner eller inte, och då tycker jag bara att det är jäkligt onödigt att killen ifråga rackar ner på kondomer för att det får honom att känna mindre.

Svar på tråden Ni som använder kondom