• Vanilj

Ni som använder kondom

Hej

Jag ska snart sluta med p-piller. Sa till min sambo igår att nu vill jag inte äta dem mer. Jag har ätit dem i 10 år. Han blev lite ställd tror jag. Vi planerar inte barn ännu men jag vill bli ren från hormoner.
    Alternativet som jag ser det blir kondom. Vi har inte pratat om det hemma ännu men jag kan ju räkna ut vad han tycker om det.

Ni som använder kondom. Hur tycker ni att det är? Dödar det spontaniteten? Vad tycker era killar? Vilka sorter är bäst?

Jättetacksam för svar och erfarenheter.

/Vanilj

• Svar på tråden Ni som använder kondom
  • Vänersborgs Pia

i mitt o pojkens förhållande så är det jag som inte gillar kondom så jättemkt... Jag tycker det känns obekvämt på något sätt....
    Men han ställer upp att ha det.
    Du kan ju alltid testa pessar?

• Vänersborgs Pia

sen om man funkar bra på p-piller så kan man ju fortsätta.
    Jag har haft stora problem med p-piller jag har inte alls tålt dem, blivit deprimerad, tappar sexlust (vad är dt då för mening med pillren?), inte velat ha nån närkontakt, kort stubin osv osv osv.
    P-stav har jag också testat.
    P-data tycker jag låter lite osäkert, o dessa spiraler bör man inte ha om man inte fått barn.
    Dessutom fick min mamma livmoder infektion av det.
    Men jag får väl vara glad att jag tål kondom ändå, min syster tål inte materialet och det kliar en del när hon använder det.

Jag har 2 p-piller sorter kvar att använda.
    Funkar inte dem såå får jag vara utan.
    De senaste månadna utan hormoner har varit jättebra.
    Förhållandet har funkat bättre än någonsin.

Men anledningen till att jag ger försök åt dessa två sorter är väl att chansen att bli gravid på avbrutet kan vara stor då försatsen kan innehålla spermier, detta kan vissa killar ha svårt att märka.
    Sen kan ju vi tjejer råka göra det extra skönt så han råkar komma och inte hinner ;)

• Ananas

Kvinnor som inte fött barn kan visst ha spiral. Det kan vara lite meckigare att sätta in den och det gäller att livmodern är stor nog för det. Det går bra med både kopppar- och hormonspiral.

• Dea

Hejhej
    Jag tycker kondom är så otroligt praktiskt! Och bättre för sexlusten än hormoner.

Men det var lite av en omställning att vänja sig av med det, när vi skulle börja försöka få barn. För oss båda. Säkert samma sorts omställning som det blir om man är van vid att inte ha kondom och börjar använda det.

• Ankissen

Jag tycker det funkar bra med kondom, men inte min man. Tycker själv det är ganska skönt att slippa bli "kladdig", men jag tycker samtidigt att det behövs lite extra glid när man använder kådis. Min man gillar dem inte så mycket så oftast har det blivit säkra perioder här - och kådis när vi känt att det är en osäker period!

• odin

P-piller funkade bra för mig men en dag fick jag bara nog av att införa konstgjorda hormoner i min kropp. Vi har använt kondom nu i flera år och för oss fungerar det mycket bra. Är så vana att den ska på och det går så snabbt så man knappt reflekterar, känns nästan konstigt utan den. Rätt använd och på under hela nuppet är kondom ett mycket säkert p-medel.

Märken jag kan rekommendera är RSFU:s Easy, Zenith och Magic. Durex provade vi en gång i Grekland och den sprack så det gör vi inte om.

• Man 35

Jag måste säga att jag blir lätt fascinerad över att flera här skriver att de blir "arga" över killar som inte gillar kondomer.....hur tänker ni egentligen?

Jag gillar inte kondomer för att känslan minskar markant, men det betyder ju inte att jag vägrar använda kondom och situationen är sådan att det krävs. Är ni fortfarande arga i ett sådant läge? Bara för att det för killen inte är lika skönt med kondom som utan? Menar ni som är "arga" att man som kille ska låtsas att det är lika skönt med kondom som utan?

• MissLilo

Jag kan inte äta pnåt piller dag ut och dag in......glömmer jämt o ständigt.....och kondom...nejtack!
    Ingen av oss gllar det......så får se när tillskott nummer två kommer. :D(blev gravid av tablettslarv)

Du kan inte ta en spruta da? ok...oxå hormoner...eller spirall???

• Fru ström 21/8 -04

Min make tycker det funkar bra med kondom
    vi har ju inte tänkt använda längre än ett år ska skaffa försöka skaffa barn ev om ett år , varit gravid fick missfall sen gravid igen fick utomkveds på begge äggstockar 2 äggstvillingar så nu vill jag inte bli gravid på ett tag om man säger så .
    Man får prova sig fram finns ju så mångs sorter , profil passa inte oss den sprack : ) så okido som inte satt åt så va bättre kännds mer på honom och jag kännde knappt att den va på helt klart plus : )
    Vill helst inte äta hormoner...mår så mycket bättre utan : )kommer nog använda kondom efter ev graiditet oxå helt klart bättre utan piller.

• Nightingale

Jag avskyr kondom, håller helt med Man35 om att spontaniteten försvinner helt och hållet. Så nu kör vi med avbrutet fram till 20 april då jag ska sätta in kopparspiral. jag gör ett till försök, den krånglade mycket första gången jag hade den.

Alla får tycka vad de vill om kondom, men det ÄR ett projekt och det tar bort lite av känslan...
    Min sambo har ingenting emot det och tycker inte att det tar bort så mkt av känslan, men det blir ett projekt varje gång....

Å andra sidan slipper man kladdet efteråt...

Svar på tråden Ni som använder kondom