• Vanilj

Ni som använder kondom

Hej

Jag ska snart sluta med p-piller. Sa till min sambo igår att nu vill jag inte äta dem mer. Jag har ätit dem i 10 år. Han blev lite ställd tror jag. Vi planerar inte barn ännu men jag vill bli ren från hormoner.
    Alternativet som jag ser det blir kondom. Vi har inte pratat om det hemma ännu men jag kan ju räkna ut vad han tycker om det.

Ni som använder kondom. Hur tycker ni att det är? Dödar det spontaniteten? Vad tycker era killar? Vilka sorter är bäst?

Jättetacksam för svar och erfarenheter.

/Vanilj

• Svar på tråden Ni som använder kondom
  • Tissa

har 2 rader kvar på min p-pille karta sen ska jag inte äta mer!!!wiiie!! hehe
    Vi bestämde detta tillsammans eftersom vi längtar mkt båda två efter en liten kotte
    Osså ska vi gifta oss i okt så nu blir det att köra med gummi till dess hehehehe

Kram

• Ellte

Jag tycker inte heller att sex är lika roligt med kondom. Känns inte äkta på nåt sätt...och jag är INTE man :? Får jag inte heller säga det då? Vi är rätt så överens hemma om att det ÄR tristare med kondom än utan men att sex MED kondom är bättre än inget alls vilket skulle vara alternativet. Jag drömmer om ett manligt ppiller eller att jag möjligen skulle få mod att sätta in en spiral...eller att jag blir TILLRÄCKLIGT säker för att göra en sterilisering... Nog babblat :D

• Edith

nä fy för kådis om man lever i ett sunt förhållande. Jag rekommenderar starkt p-staven Implanon. Jag käkade också p-piller av och till under en tioårsperiod men tror inte att det är bra med p-piller och testade därför Implanon. Är nu inne på min andra stav, vilken man har i max tre år. Innehåller inget östrogen utan bara hormonet etonogestrel vilket liknar kroppens eget gulkroppshormon. Men som sagt man måste själv testa vad som funkar för en själv. Lycka till!

• BettyBoop

I början av vårt förhållande använde vi kondom...ingen av oss tyckte att det var något problem egentligen men jag gick ändå över till p-piller. Det kliade ibland när vi hade använt kondom så jag var rädd att det skulle bli värre.

Nu har jag slutat med p-piller för att vi har börjat använda oss av Billingsmetoden. Det verkar bra att både slippa stoppa i sig konstgjorda hormoner och använda kondom. Om du é intresserad kan du läsa mer på : www.familjeplanering.com/

• Vanilj

Hej

Tack för alla synpunkter och inlägg! Igår tog jag mitt sista piller och det kändes underligt att inte ta ett i morse måste jag säga. Jag undrar vad kroppen kommer att tycka. Väntar nu på tusen finnar etc... Hoppas det blir lindrigt.

• annie_77

jag kan inte använda p-piller, får ont och har ingen lust. använder istället, precis som "liten ior" persona p-dator.

den läser av säkra perioder, så man kan ha sex utan annat skydd. under de osäkra perioderna använder vi oss av pessar, skönare och enklare än kondom tycker jag.

jag rekomenderar personan till alla som inte kan eller vill använda kondom/hormonpiller. lika hög skydds % som kondom. (samt skönt att slippa "pyssel" när det väl är dax.. ;)

• Bobou

Det går inte att tipsa om kondomsorter, som du ber om, och som några personer har gjort. De har olika storlek och form för att snoppar också har det. (Och andra egenskaper för att olika personer föredrar olika slags sex.) Ni måste prova er fram.

• Offis

Har inte läst igenom alla inlägg, men tänkte att ni kanske skulle tycka detta var intressant. Jag var på en föreläsning om HIV/AIDS i veckan och där fick jag reda på att det finns kondomer för kvinnor! Det hade jag aldrig hört talas om förut... Den såg helt flummig ut, och man kunde sätta in den 8 timmar innan - vilket föreläsaren tyckte var bra då man slipper avbryta "akten". Ville bara informera;)

• Missy

Jag slutade med p-piller för ett halvår sedan (efter cirka 10 års användning) och sedan dess använder vi kondom. Min make har inga som helst problem med detta. Han säger att det itne påverkar känslan nämnvärt. Spontaniteten har inte försvunnit - vi har kådisarna bredvid sängen och SÅÅÅÅ lång tid tar det inte att få på den.

Mina tidigare problem med svamp, klåda och torrhet har försvunnit helt. Dessutom tycker jag det är skönt att slippa "kladdet" som kan rinna ut senare eller dagen efter.

Man kan köpa kondomer på rfsu:s hemsida i storpack (100 st). Bl.a. finns en rolig "presentförpackning" med blandade sorter.

Svar på tråden Ni som använder kondom