• PollyJean

Tjejmilen

Blåsan:

Jag har börjat på precis samma program som du! Det pinsamma är att jag tycker det är skitjobbigt trots att det står att man kan börja på nivå 2 utan att ha tränat innan... Men ska ut och springa andra rundan snart (ligger nån dag efter) och hoppas att det går bra. Om det blir FÖR jobbigt så kankse jag hoppar ner en nivå.

Hursomhelst, du är inte ensam!

• PollyJean

Blåsan:

Jag måste erkänna att jag orkade inte med min nivå 2-träning, utan jag hoppade på "Komma igång träningen" på vecka tre istället. Det kanske var fjantigt gjort, men jag vet med mig att om jag ska orka med att springa tre gånger i veckan så måste det ju kännas överkomligt. Annars förknippar man ju bara träningen med något tråkigt, och så slutar man efter tre veckor. Bättre att ta det lite lugnt i början då!

Jag bor förresten i Lund. Du då?

• PollyJean

Blåsan: bra att du klarade det! Jag kör vidare med min komma igång-träning i vecka 3, och jag tror det var vad jag behövde; att vänja kroppen vid att springa.

Måste man avslöja sin vikt för att vara med? Skämt åsido, jag är 1,70 och väger 69 kg. Springer mest för att förbättra konditionen och gå ner till 65 kg till sommaren.

A-K78: Hm, jag brukar också springa på Hardebergaspåret men jag vet inte riktigt hur man springer till golfbanan. Har inte varit ute och sprungit så mycket tidigare... Hur som helst, jag bor vid Ulrikedal, så jag brukar börja springa på spåret vid EOS-hallen, förbi Mejeriet och precis innan man kommer till Högevalls parkering så svänger man vänster (mot Klostergården), springer över spåret och svänger sen höger så att man springer bredvid fotbollsplanerna. Sen kan man fortsätta där och tar man sen in på en ojämn grusväg till höger (tror jag) så kommer man så småningom till en hage med hästar och sen kommer man till St Lars-området och sen... Långrandig beskrivning det här. Man kan iaf springa runt lite på St Lars och sen tar man sig hem på bästa sätt från Klostergården. Vet inte alls om du förstår hur jag menar, det är ganska svårt att förklara.

Nackdelen är att det är bara asfalt på/kring Klostergården, inte bra för benhinnorna! Men det beror på hur länge man ska springa, ev. kan man ju gå där.

Annars kan man väl springa vid St Hans backar? Har aldrig gjort det själv för jag orkar aldrig ta mig dit, men ryktet säger det, haha.

• PollyJean

A-K78: ja, kan tänka mig att det är lite knapert med bra rundor på ÖT. Jag kan åtminstone jogga lite i Stadsparken.

Hur går det för er andra? Själv var jag ute idag, tycker faktiskt det börjar bli riktigt kul!

• PollyJean

Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men för er som vill ha löpinspiration i Lund så bifogar jag en länk till Hälsans stig. Jag har sett bättre kartor, men kanske kan den hjälpa någon!

www.lund.se/upload/Miljöförvaltningen/PDF-filer/Folkhälsa/Karta_hälsans%20stig_anv%20denna.pdf

• PollyJean

Jaha, det gick ju bra. Ett nytt försök. Annars får ni själva klicka er fram på lund.se, därefter natur och miljö och sen Hälsans stig.

www.lund.se/upload/Miljöförvaltningen/PDF-filer/Folkhälsa/Karta_hälsans%20stig_anv%20denna.pdf

• PollyJean

Skulle ut och springa idag men har ont i halsen och hoppade över det. Det är farligt att bli sjuk, för om man kommer ur sina nya vanor är det lätt att man aldrig återupptar dem igen. Inte bra.

Tolin: vet inte vad det beror på men jag tror faktiskt det kommer att gå över när du har vant kroppen vid att springa och du blir mer vältränad. Så här står det i Nationalencyklopedin (vet inte om du blir så mycket klokare):

håll, smärta i nedre delen av bröstet, vanlig vid kraftig fysisk ansträngning. Håll beror troligen på syrebrist och mjölksyrabildning med kramp i andningsmuskulaturen. Håll kan också vara ett symtom vid lungsäcksinflammation eller lokal skada, t.ex. revbensbrott.

Hur går det för er andra?

• PollyJean

Tolin: jag vet vad du menar. Jag har visserligen tränat lite i vinter (gympa o liknande) men jag har aldrig sprungit, så min kropp är liksom helt ovan vid den sortens ansträngning. I början var det väldigt jobbigt, trots att jag inte har SÅ fisig kondis, men nu börjar det bli kul. Fast för tillfället väntar jag fortfarande på att halsen ska kännas bättre. Det är tredje dagen nu då det känns som om jag ska bli sjuk, men det bryter aldrig ut. Störigt.

Till alla med sockerberoende: ja, så jobbigt det är. Jag försöker äta frukt eller dricka te istället. Det blir en hel del frukt

• PollyJean

Tolin: JA! Jag måste ha mina tvåminuterspauser, annars kollapsar jag Till saken hör att jag har lätt astma och aldrig har löptränat, så jag måste helt enkelt ta det lite lugnt.

Det är så klart jättebra att försöka springa hela tiden, men den totala tiden ökar ju och då är det inte säkert att man hänger med. Grejen med pauserna är väl just att man ska klara att vara ute längre tid. Om några veckorna så minskar säkert antalet pauser och längden på pauserna, så du behöver nog inte oroa dig

Svar på tråden Tjejmilen